• Bilă albă, pentru turismul montan, şi una neagră pentru turismul pe litoral
România trebuie să dezvolte o strategie de turism eficientă la nivel naţional, prin care obiectivele turistice să fie promovate în străinătate, la târgurile de turism, nu numai pentru a atrage turişti, ci şi investitori, care să dezvolte infrastructura, a declarat recent Bill Bowman, din cadrul KPMG Romania, reţea globală de firme profesionale care oferă diferite servicii. El a avertizat în legătură cu posibilitatea apariţiei unei cerc vicios în care turiştii ar evita România din cauza lipsei facilităţilor, iar investitorii nu ar mai fi interesaţi din cauza numărului mic de turişti pentru a-şi justifica intrarea pe piaţa românească. "O strategie de turism efectivă ar face mult mai mult pentru încurajarea investitorilor să analizeze mai amănunţit şi să creadă în potenţialul României", a afirmat Bowman, citat de Rompres.
Calitatea serviciilor şi preţurilor lor ridicate, ca şi riscul de a fi păcălit de chelneri sau şoferii de taxi, sunt câteva din problemele cu care se confruntă turiştii care vin în România, în opinia lui Bill Bowman.
Deşi România a rămas în urma Bulgariei din cauza infrastructurii slabe în domeniul transportului şi a promovării limitate peste hotare, ţara noastră are potenţial şi dă semne că va deveni o destinaţie de top în turismul european în următorii ani, susţin experţi din domeniu. România a primit o bilă albă, pentru turismul montan, şi una neagră pentru turimul pe litoral.
"Cehii preferă să schieze în staţiunile româneşti", a declarat Petr StanXk, directorul de marketing al agenţiei de turism Net Travel.cz, care oferă pachete turistice în România. Staţiunile de schi din România înregistrează o adevărată creştere şi continuă să câştige popularitate în rândul turiştilor din Cehia, deoarece sejururile aici sunt mai ieftine decât Cehia şi este uşor de ajuns cu avionul. Costul unui pachet turistic pentru o săptămână, în care sunt incluse biletul de avion, cazarea, mesele şi abonamentul de schi, este sub 320 de euro, o sumă mai mică decât ar trebui să plătească cehii pentru Austria, Italia sau Franţa, explică el. Schiorii din Cehia se mai uită şi la preţul berii care este "aproximativ la fel" ca cel din Cehia.
Dar, dacă Munţii Carpaţi au atras cu succes atenţia turiştilor străini, experţii sunt de părere că România a pierdut competiţia cu vecinii lor din sud în ceea ce priveşte atragerea turiştilor pe litoral la Marea Neagră.
"Nu considerăm România o destinaţie de vară", a declarat Dan Plovajko, purtătorul de cuvânt al agenţiei de turism Cestovní kancelár Fischer, care se concentrează pe circuitele de vară. Plovajko a precizat că în prezent "litoralul românesc nu este un loc unde să merite să te duci". În timp ce Bulgaria a trecut printr-un fel de renaştere în ceea ce priveşte infrastructura turismului, România nu a trecut deocamdată prin acest proces. "Ceea ce oferă litoralul românesc nu întruneşte standardele pe care le solicită clienţii noştri în hoteluri, restaurante şi în ceea ce priveşte calitatea apei şi a nisipului", a subliniat Plovajko.