"România are nevoie să-şi îmbunătăţească imaginea de exportator de vin"

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Frăţia Vinului / 13 noiembrie 2013

"România are nevoie să-şi îmbunătăţească imaginea de exportator de vin"

Interviu cu Mihaela Tyrel de Poix, CEO S.E.R.V.E.

Ţara noastră are nevoie să-şi schimbe imaginea de exportator de vin vrac în exportator de vinuri cu o origine, cu o identitate şi originale, este de părere Mihaela Tyrel de Poix, CEO S.E.R.V.E., care susţine că România "are de surmontat o imagine creată în anii '80, în special în ţările foste comuniste, unde exporturile s-au făcut privilegiind cantitatea şi nu calitatea".

Domnia sa ne-a vorbit cu amabilitate, în cadrul unui interviu, despre piaţa noastră de vinuri şi despre compania pe care o reprezintă.

Reporter: Compania pe care o reprezentanţi a fost înfiinţată în 1994. În aceşti aproape 20 de ani s-au schimbat foarte multe lucruri pe piaţa vinului românesc. Având în vedere că S.E.R.V.E. exportă circa 40% din vinul produs, în ţări precum Canada, Franţa, SUA, Germania, Luxemburg, Australia, China etc., vă rog să-mi spuneţi cum este văzut vinul românesc pe pieţele externe?

Mihaela Tyrel de Poix: România are o problemă în ceea ce priveşte exportul: are de surmontat o imagine creată în anii '80, în special în ţările foste comuniste, unde exporturile s-au făcut privilegiind cantitatea şi nu calitatea. Această ţară are nevoie să schimbe imaginea de exportator de vin vrac în exportator de vinuri cu o origine, cu o identitate şi originale. Observăm, însă, un fenomen interesant şi îmbucurător în ultima vreme: consumatorii străini care vin în România şi au posibilitatea să deguste vinurile noastre (şi în general vinurile româneşti) sunt plăcut surprinşi de calitatea licorilor pe care le beau aici - vinuri seci, moderne, care nu se găsesc în magazinele din ţările lor de rezidenţă.

Reporter: Ceea ce înseamnă că producătorii noştri au vinuri de calitate...

Mihaela Tyrel de Poix: Trebuie remarcat faptul că fondurile europene de care a beneficiat sectorul viticol românesc de la începutul anilor 2000 au permis dezvoltarea producţiei vinurilor de calitate, dovada fiind dezvoltarea consumului pe piaţa locală, creşterea interesului pieţelor externe pentru vinurile autohtone, precum şi medalii obţinute la concursurile internaţionale şi interne.

Reporter: Dacă tot vorbim de fonduri şi medalii, cât din investiţiile S.E.R.V.E. au fost finanţate din bani europeni şi ce medalii a obţinut compania în ultima vreme?

Mihaela Tyrel de Poix: Având în vedere că suntem atât de "vechi" pe piaţă, am accesat fonduri europene abia din anul 2007. Din totalul investiţiilor de aproape 4 milioane de euro, fondurile europene reprezintă sub 40%.

Referitor la medaliile obţinute, în urmă cu câteva zile am primit punctajele pentru vinurile noastre trimise la AWC Wienna 2013: o medalie de aur şi 91,7 puncte (din maxim 100 posibile), cu Terra Romană Milenium Roşu 2011 şi o medalie de argint şi 88,9 puncte pentru Cuvee Amaury 2012.

Reporter: Cum vă promovaţi pe piaţa externă?

Mihaela Tyrel de Poix: Ne orientăm către exporturi atent selecţionate: participăm la cele mai importante târguri de vinuri din Europa în căutarea de parteneri care să investească în promovarea produselor noastre, cu răbdare şi perseverenţă.

Reporter: Ce cantitate de vin aţi produs anul trecut?

Mihaela Tyrel de Poix: S.E.R.V.E. produce numai vinuri seci - albe, roşii şi roze, iar anul trecut am produs 7.000 de hectolitri de vin. Volumul producţiei, grija cu care ne ocupăm de fiecare produs în parte an de an, nu ne permit să propunem foarte des produse noi. Ambele game pe care le producem - Vinul Cavalerului şi Terra Romană - sunt bine aşezate în piaţă şi au o clientelă fidelă. Permanent încercăm să adaptăm vinurile noastre anului viticol de producţie, păstrând, însă, linia generală şi stilul pe care l-a impus de la început fondatorul firmei, contele Guy de Poix.

Din când în când, avem asamblaje noi, în ani de producţie deosebiţi sau cu vinuri de colecţie.

Reporter: Câte hectare de vie aveţi?

Mihaela Tyrel de Poix: S.E.R.V.E. exploatează 54 de hectare de vie în Dealu Mare şi 56 hectare în podgoria Babadag (Cogealac). Ultimele zece hectare de vie au fost plantate anul trecut. Avem un plan pentru noi plantări, dar în suprafeţe mai mici, de circa 2 hectare, pentru a completa suprafaţa existentă. Toate plantaţiile noastre au vârste cuprinse între 4 şi 11 ani şi au fost înfiinţate în majoritate cu plante din producţia propriei pepiniere. Exploatăm şi câteva parcele cu vii bătrâne (peste 40 de ani), care sunt destinate produselor noastre super premium.

Reporter: Ce soiuri de vie aveţi?

Mihaela Tyrel de Poix: Pe lângă soiurile internaţional recunoscute - Pinot Noir, Merlot, Cabernet Sauvignon, Sauvignon Blanc, Riesling -, ne-a preocupat şi cultivarea soiurilor de viţă de vie autohtonă, cum ar fi Fetească Neagră şi Fetească Albă.

Reporter: Vinurile S.E.R.V.E. se regăsesc atât în retail, cât şi în HoReCa?

Mihaela Tyrel de Poix: Prima gamă privată de vinuri din România, produsă de noi în 1994 - Vin du Chevalier -, transformată, ulterior în gama Vinul Cavalerului, a mers, iniţial, doar în HoReCa, având în vedere că retailul la acel moment era aproape inexistent în România. Acum, această gamă se adresează în special în retail şi restaurante familiale.

Din 2003, am creat Terra Romană exclusiv pentru export, care a devenit apoi şi gamă pentru HoReCa. În Terra Romană găsim vinuri premium şi superpremium, din care fac parte şi Cuvee-urile - Charlotte şi Amaury.

Reporter: Ce cifră de afaceri veţi realiza în acest an?

Mihaela Tyrel de Poix: Pentru acest an, estimăm o cifră de afaceri de 3 milioane de euro.

Reporter: Ce buget de investiţii aveţi pentru anul în curs?

Mihaela Tyrel de Poix: În acest an am finalizat sistemul de susţinere la cele 10 hectare de vie pe care le-am plantat în 2012 şi am completat echipamentele viticole şi de vinificaţie, întreaga investiţie fiind de aproximativ 100.000 de euro. Anul viitor, investiţiile nu vor depăşi 50.000 de euro, suma reprezentând un fond pe care îl asigurăm în fiecare an pentru "modernizări curente", cum le spunem noi.

Reporter: Cum caracterizaţi acest an viticol?

Mihaela Tyrel de Poix: Anul 2013 s-a distins, atât în Dealu Mare, cât şi în Dobrogea, printr-o abundenţă a recoltei. Nu a fost un an uşor din punct de vedere tehnic, se numeşte "un an de oenolog", dar este un an favorabil calităţii.

Reporter: Revenind la piaţă, cum a evoluat aceasta, în ultimii ani?

Mihaela Tyrel de Poix: A evoluat deosebit de mult şi de pozitiv pentru noi: consumatorii sunt din ce în ce mai educaţi, iar concurenţa din ce în ce mai prezentă, cu produse de calitate bună şi foarte bună. Până şi critica de vin este în dezvoltare continuă, lucru care ne ajută în mod real.

În următorii ani, piaţa nu poate decât să se dezvolte, iar calitatea medie a vinurilor va fi mult peste cea a anilor 90, ceea ce va pune România pe harta viticolă mondială mult mai repede şi mai temeinic.

Reporter: Credeţi că mai este loc pentru alţi producători de vin de calitate la noi?

Mihaela Tyrel de Poix: Absolut că da. Consumatorii români sunt din ce în ce mai instruiţi şi apreciază în mod deosebit vinurile originale, lucrate, cu o calitate constantă. Au apărut de câţiva ani şi colecţionarii de vinuri, care nu existau acum 5-6 ani decât în număr foarte mic.

Reporter: Spuneţi-ne mai mult despre consumatorii de vin şi despre educaţia din domeniu...

Mihaela Tyrel de Poix: În 1996, când S.E.R.V.E. a apărut ca producător de vinuri seci, în condiţiile în care piaţa era dominată de vinuri demidulci şi dulci, a avut o mare problemă cu distribuţia şi vânzarea lor.

În momentul actual, în special după ce au dispărut vizele pentru un număr important de destinaţii, gustul consumatorului s-a schimbat fundamental. Acum, majoritatea clienţilor restaurantelor consumă vinuri seci, atât albe, cât şi roşii şi roze.

Dacă acum circa 20 de ani proporţia vinurilor consumate în reţeaua HoReCa era estimată la 80% albe şi restul roşii, în prezent balanţa este aproape egală. A apărut o nouă gamă - vinurile roze, care câştigă an de an din ce în ce mai mulţi consumatori şi nu numai pe perioada de vară. Observăm creşteri importante pe vinurile noastre roze din ambele game.

Reporter: Ce lipsuri are domeniul în care activaţi?

Mihaela Tyrel de Poix: Mai este, totuşi, de lucrat atât la educaţia consumatorului, dar şi la educaţia noastră, a producătorilor.

Încă de la începutul anilor 2000, noi ne-am ocupat de educarea tinerilor ospătari direct în crama noastră din Ceptura, pentru că am înţeles că nu ne putem dezvolta afacerea dacă cei care ne vând vinurile nu ne înţeleg filosofia. Am alocat bugete importante pentru ca aceştia să se familiarizeze cu vinurile de calitate, să ştie să le prezinte clienţilor, să deţină cunoştinţe minime despre procesul de producţie etc. Ne bucurăm că acum această activitate a fost preluată de profesionişti şi că există câteva şcoli care formează din ce în ce mai mulţi oameni de calitate. Dorim să ne implicăm în continuare în creşterea nivelului profesional al industriei, dar şi în informarea corectă a amatorilor de vin.

Reporter: În final, cum definiţi S.E.R.V.E. în câteva cuvinte?

Mihaela Tyrel de Poix: Dacă luăm o "graniţă" de un milion de sticle, ne place să spunem că suntem "cel mai mare dintre cei mici şi cel mai mic dintre cei mari".

Reporter: Mulţumesc!

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Stimată doamnă,

    Nu știu cum exportați dvs. vin în Germania, că în magazine n-a ajuns. Poate că aprovizionați vreo bodegă, dar ăla nu se cheamă export.

    Noroc cu vinurile chiliene, care sunt bune și ieftine. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb