Romtelecom, profit în scădere cu 20% în primul trimestru
C.I.
Ziarul BURSA #Companii #Telecomunicaţii / 13 mai 2010
Veniturile Romtelecom au scăzut în primul trimestru cu 3,3%, la 194,8 milioane euro, iar profitul EBITDA s-a redus cu 20,2%, la 59,3 milioane euro, potrivit unui raport al grupului elen OTE, acţionarul marjoritar al companiei, care notează că situaţia din România "dă semne de stabilizare". "În timp ce situaţia din România începe să dea semne de stabilizare, economia rămâne afectată de impactul crizei din 2009, inclusiv de creşterea puternică a şomajului (...) Scăderea veniturilor din primul trimestru reflectă în principal o scădere de 12% a veniturilor din servicii tradiţionale de voce, cauzată de o reducere de 4% a ARPU (venitul mediu pe utilizator - n.r.) şi de pierderea a 8% din numărul total de linii fixe faţă de primul trimestru din 2009", se arată în raportul OTE, citat de Mediafax.
Compania a înregistrat în primul trimestru al anului trecut venituri de 201,4 milioane euro şi un profit EBITDA (înainte de dobânzi, impozitare, depreciere şi amortizare) de 74,3 milioane euro.
Profitul înainte de taxe (EBIT) al Romtelecom s-a redus, în perioada analizată, de la 13,7 milioane euro la 3,3 milioane euro.
"Reducerea consumului în România, în contextul în care încă nu s-a reluat creşterea economică, se face simţită şi în piaţa de telecomunicaţii. Clienţii, atât persoane fizice, cât şi companii, sunt în continuare extrem de preocupaţi de costul serviciilor de telecomunicaţii, iar noi ne străduim să venim cu oferte care să le satisfacă cerinţele, însă e normal ca impactul acestora să se resimtă la nivel de venituri şi profitabilitate", a declarat directorul general al Romtelecom, Yorgos Ioannidis, într-un comunicat al companiei.
Numărul liniilor fixe a coborât cu 7,9%, de la 2,93 milioane la 2,7 milioane, în timp ce, pe segmentele de internet şi servicii de televiziune, baza de clienţi a Romtelecom a crescut semnificativ.
Astfel, numărul clienţilor companiei pe servicii de internet (DSL şi mobile data) a urcat cu 18,5%, de la puţin peste 700.000 la finele primului trimestru al anului trecut la peste 830.000 la 31 martie 2010, iar totalul abonaţilor la serviciile TV (televiziune prin stalit - DTH şi televizune prin broadband - IPTV) a crescut cu 23,4%, de la 724.545 la 893.757.
"Strategia Romtelecom vizează combaterea scăderii veniturilor din telefonie tradiţională prin creşterea în noi zone, în special broadband şi televiziune prin statelit", se arată în raport. Astfel, scăderea veniturilor din telefonie fixă a fost "mai mult decât compensată" de creşterea înregistrată pe celelate segmente, notează OTE.
"Cele mai recent lansate servicii au înregistrat rate de creştere încurajatoare, cu peste 4.000 de clienţi atraşi în aproximativ 3 luni de la lansarea parţială a serviciului Dolce Interactiv (IPTV - n.r.), peste 8.000 de clienţi care folosesc tehnologia VDSL pentru internetul de banda larga în cele 10 oraşe în care aceasta este disponibilă şi aproximativ 40.000 de abonaţi la servicii mobile, inclusiv internet mobil, înregis-traţi la sfârşitul primului trimestru din 2010", a mai afirmat Ioannidis.
Numărul abonamentelor Romtelecom a crescut în primul trimestru cu 3%, la aproape 4,5 milioane, se mai arată în raport.
Compania românească a început să implementeze "o serie de produse de nouă generaţie pentru a se alinia la sau a depăşi ofertele competitorilor".
Astfel, Romtelecom dezvoltă acum o "soluţie eficientă din punct de vedere al costurilor" pentru a putea furniza viteze de până la 100Mbps pe internet în anumite zone.
Totodată, cheltuielile operaţionale (excluzând deprecierea şi amortizarea) ale Romtelecom au crescut cu 6,6% în trimestrul analizat, reflectând majorarea de patru ori a costurilor de conţinut şi dublarea provizioanelor pentru datorii neperformante (restanţe).
• COSMOTE România - creştere semnificativă a veniturilor
La finalul primului trimestru din 2010, numărul total de clienţi COSMOTE în România a atins 7,2 milioane, din care 21% sunt abonaţi. Extinderea bazei de abonaţi, în special pe sectorul business, a generat o creştere semnificativă a veniturilor, potrivit unui comunicat al companiei. Numărul clienţilor prepaid a crescut şi el, în ciuda competiţiei dure pe acest segment. În acest trimestru, veniturile din servicii au crescut cu aproape 8%, din care doar veniturile din serviciile aferente apelurilor iniţiate au crescut cu 11%. Excluzând rezultatele înregistrate de Zapp, scăderea EBITDA din primul trimestru este de 27%, reflectând cheltuieli mai mari alocate dezvoltării reţelei dar şi vânzării şi distribuţiei; în plus, scăderea semnificativă a tarifelor de interconectare pentru apelurile internaţionale primite a afectat în mod direct profitabilitatea.
Atingând în prezent o cotă de piaţă de peste 23% şi având posibilitatea de a oferi servicii 3G, în urma achiziţiei Zapp, COSMOTE România se concentrează pe extinderea prezenţei sale pe segmentele de internet mobil şi corporate. Procesul de integrare a Zapp se desfăşoară conform planului, în primul trimestru fiind deja obţinute rezultate semnificative în ceea ce priveşte veniturile şi costurile.