Fiabilitatea şi performanţa nu fac mereu casă bună, dovadă garanţiile plafonate la doi ani la marea majoritate a produselor IT, cele mai perisabile în societatea noastră de consum.
Avem azi acces la produse "entry level" la preţuri decente şi un grad de performanţă la care nici nu visam acum ceva ani, dar se poate opta şi pentru vârfurile de gamă, care fac cam aceleaşi lucruri, ceva mai repede şi mai bine, dar la preţuri şi de zece ori mai mari. Garanţia e însă aceeaşi în ambele situaţii aşa că vei plânge după doi ani după un telefon ultimul răcnet care a crăpat iremediabil sau vei suspina adânc când scoţi bani din buzunar să-l repari în service.
Poţi cumpăra un laptop cu 800-900 de lei, iar în acest preţ ai parte de un procesor Intel cu două sau 4 nuclee din generaţia 2013-2014, 2-4 G de RAM, stocare pe hard disk de 500 G, un gadget pentru care, să recunoaştem, am fi scos din buzunar cam 1.000 de euro în urmă cu 8-9 ani. Găseşti şi unul cu procesor din ultima generaţie (i5,7), memorie SSD, 8-16 G de RAM, placă video dedicată, bateria cu 6 celule, ecran FHD pe care să dai 1.000-2000 de euro. Ambele jucării vor avea însă garanţie de doi ani, cu posibilitatea oferită de unii retaileri de extindere cu încă doi ani pentru aproximativ 15% din valoarea lor (10% la un an). Aceeaşi poveste în cazul telefoanelor unde pentru un ecran cu rezoluţie mai bună, un procesor mai rapid şi mai multă memorie RAM poţi ajunge să plăteşti şi de zece ori mai mult decât pentru un dispozitiv "entry level", dacă intervine şi brandul (vezi produsele de top de la Apple, Samsung, etc), dar garanţia rămâne la doi ani indiferent dacă ai plătit 300 lei sau 3.000 de lei.
Merită atunci să ţinteşti direct în vârfurile de gamă în condiţiile în care riscurile de a pierde bani prin defectarea dispozitivului în afara perioadei de garanţie cântăresc mult mai greu decât în cazul celor cu specificaţii modeste (câtă vreme toate au aceeaşi perioada de garanţie) doar pentru "experienţa de utilizare" care se poate dovedi la fel de perisabilă precum gadgetul în cauză? Evident, doar dacă banii nu reprezintă o problemă. În caz contrar, n-ar trebui să amestecăm în niciun caz ideea de investiţie cu imaginea unui telefon, laptop, tabletă de ultima generaţie. Acestea sunt doar pretexte de amuzament la fel de bune precum cele situate la cealaltă extremă a preţurilor iar modul în care producătorii le proiectează fiabilitatea, reflectată în garanţia de numai doi ani, arată cel mai bine asta. În definitiv, dacă tot suntem într-o societate de consum, iar media ne bombardează cu tot felul de idei şi tentaţii în acest sens, măcar să consumăm fără iluzia că investim, să rulăm des produse, dar la preţuri decente. Oricum, la cât de repede avansează tehnologia acum, laptopul de 2.000 de euro va fi cam bătrân peste patru ani (cât ţine garanţia lui extinsă), poate chiar în zona "entry level".