Recentele proiecte de acte normative în domeniul penal iniţiate de ministrul Justiţiei, Tudorel Toader, arată ceea ce ştia toată lumea, începând din ianuarie 2017, când a fost adoptată de către guvernul Grindeanu, celebra OUG 13, prin care erau amnistiate mai multe infracţiuni penale care au legătură cu corupţia: coaliţia PSD-ALDE pare preocupată de salvarea "infractorilor de rang înalt" şi mai puţin de agenda zilnică a cetăţenilor.
În iarna lui 2017, sub presiunea cetăţenilor, guvernul a dat înapoi şi a adoptat OUG 14 prin care abroga prevederile ordonanţei iniţiale şi a promis că deschide astfel calea dezbaterii publice care se va finaliza cu legile de modificare a Codului penal şi Codului de procedură penală ce urmau a fi adoptate de Parlament.
Pe parcursul anilor 2017 şi 2018, întreaga societate a asistat la un simulacru de dezbatere a proiectelor de lege iniţiate de Tudorel Toader, noul ministru al Justiţiei. Toate propunerile societăţii civile, majoritatea propunerilor formulate de Consiliul Superior al Magistraturii, de Uniunea Naţională a Judecătorilor din România, de Asociaţia Magistraţilor din România, de Forumul Judecătorilor din România, au fost respinse de coaliţia majoritară PSD-ALDE, căreia i s-au alăturat şi reprezentanţii UDMR, din comisia specială condusă de Florin Iordache, fostul ministru al justiţiei, cel care a iniţiat şi promovat OUG 13/2017. Raportul comisiei a trecut şi de plenurile celor două camere ale Parlamentului, cu voturile majorităţii PSD-ALDE, care s-a bucurat şi de susţinerea UDMR, dar şi de aceea a reprezentanţilor minorităţilor naţionale.
Curtea Constituţională a întors o parte dintre aceste acte normative la Parlament, care urmează să le adopte în prima sesiune din acest an. Însă, aceeaşi Curte a aprobat sesizările formulate de ministrul Tudorel Toader cu privire la alcătuirea completurilor de cinci judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, precum şi cu privire la protocoalele secrete semnate de conducerile Serviciului Român de Informaţii cu şefii Parchetului General. Pentru a nu se confrunta cu o reacţie acidă din partea tuturor, magistraţii constituţionali au normat, la jumătate, prin cele două decizii, situaţiile pe care au trebuit să le judece.
• OUG pentru liniştea lui Liviu Dragnea
Deoarece semi-normarea nu rezolva lucrurile aşa cum doreşte liderul PSD, Liviu Dragnea, care le-a promis în dese rânduri baronilor locali că va face dreptate până la capăt, a intrat din nou în rol ministrul Tudorel Toader, care a elaborat deja textul unei ordonanţe de urgenţă menită să regleze situaţia în cazurile nelegalităţii completurilor de cinci judecători.
Ministrul de resort a declarat ieri: "Avem pregătită OUG pentru repunerea în termen a tuturor celor care au fost condamnaţi de către complete nelegal constituite şi vor putea face contestaţie în anulare, repuşi fiind în termen prin ordonanţă, iar instanţa, în complet legal constituit, îi va judeca şi dacă vor fi vinovaţi, vor plăti".
Cu alte cuvinte, toţi cei care vor contesta completele nelegale, vor avea câştig de cauză, iar dosarele lor urmează a fi soluţionate de către un complet legal constituit. Printre cei care se află în această situaţie se numără şi Liviu Dragnea, preşedintele PSD, care a fost condamnat definitiv de un astfel de complet nelegal constituit în dosarul Referendumul. Din cauza faptului că a primit o sentinţă definitivă de 2 ani de închisoare cu suspendarea executării pedepsei, Dragnea nu a mai putut să se autonominalizeze pentru funcţia de prim-ministru al guvernului şi a fost nevoit să încerce mai multe formule de cabinet, până când a găsit-o pe obedienta Viorica Dăncilă, actualul premier al ţării. Mai mult, condamnarea respectivă îl încurcă pe şeful PSD şi într-o eventuală candidatură la prezidenţialele din acest an.
Recentul demers făcut de Tudorel Toader se înscrie în conduita cu care ne-a obişnuit Liviu Dragnea să rezolve lucrurile. Nu el a făcut, nu el a cerut, ci alţii. Acum, Dragnea a fost în concediu, iar Tudorel a rezolvat lucrurile pentru şeful PSD. În cadrul şedinţelor Comitetului Executiv Naţional al PSD, nu Dragnea a solicitat excluderea lui Marian Neacşu, Adrian Ţuţuianu şi sancţionarea rebelei Gabriela Firea Pandele, ci membrii de vază a partidului.
Stilul şefului social-democrat de a se spăla pe mâini de orice decizie luată de cei din jurul său, în favoarea sa, este vizibil şi nu poate fi mascat oricât ar încerca Liviu Dragnea să ne convingă că nu el îşi doreşte o anumită hotărâre şi nici nu a făcut lobby pentru luarea acesteia.
Nu el este vinovat pentru recursul compensatoriu, ci guvernul Cioloş şi ministrul de justiţie, Raluca Prună. Nu el este vinovat de decizia CCR privind protocoalele secrete, ci Augustin Lazăr, Laura Codruţa Kovesi, George Maior, Eduard Hellvig şi guvernul Cioloş. Nu Dragnea este vinovat de nelegalitatea completurilor de cinci judecători, ci Cristina Tarcea, preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
• Obiectiv atins, lipsă de reacţie din partea lui Klaus Iohannis
Analizând anumite situaţii de mai sus, am înclina să îi dăm dreptate şefului PSD: cel puţin în privinţa protocoalelor secrete şi completurilor nelegale. Dar nu putem să nu observăm că toate deciziile CCR au fost date în urma unor sesizări făcute de actualul guvern, precum şi de vicepreşedintele Camerei Deputaţilor, Florin Iordache, şi toate au legătură cu cauzele în care a fost şi este judecat Liviu Dragnea.
Toate aceste acţiuni au dus la o amnistie şi o graţiere mascată. Ştia Viorica Dăncilă ce spune, atunci când, săptămâna trecută, în plenul Parlamentului European, a afirmat că pe masa ei nu este nicio ordonanţă de urgenţă privind amnistia şi graţierea. Pentru că, într-adevăr, un asemenea act normativ nu este necesar în actualele condiţii născute din recentele decizii ale CCR şi din drafturile unor acte normative aflate în lucru la Ministerul Justiţiei.
Astfel, Guvernul şi Parlamentul le arată partenerilor europeni că ei nu au dat nicio OUG pe aministie şi graţiere, şi îi dau şah preşedintelui Klaus Iohannis. Un şah din care şeful statului cu greu poate ieşi, deoarece se află în culpă. Iohannis se află în culpă pentru că a tergiversat organizarea referendumului pe tema continuării luptei împotriva corupţiei şi pentru că a acceptat nominalizarea Vioricăi Dăncilă în funcţia de prim-ministru. În cazul Dăncilă, preşedintele nu s-a mai obosit să verifice dacă aceasta este competentă să conducă Guvernul, competenţă pe care în schimb a verificat-o intens în cazul respingerii nominalizării Olguţei Vasilescu în fruntea Mnisterului Transporturilor şi, apoi, în fruntea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.
Dacă este să ne pronunţăm strict cu privire la legile justiţiei, preşedintele se află în mat. Deoarece combinaţia PSD-ALDE-UDMR şi CCR a avut grijă să anuleze orice mişcare a şefului statului în privinţa independenţei magistraţilor.
Magistraţi cărora ministrul de resort le mai pregăteşte ceva. Conform lui Tudorel Toader este necesar ca Secţia de Investigare a Magistraţilor în legătură cu infracţiunile din justiţie să se transforme în direcţie independentă faţă de Parchetul General. Realizarea acestui obiectiv va însemna o presiune constantă asupra procurorilor şi judecătorilor implicaţi în dosarele "infractorilor de rang înalt", crearea unei stări de insecuritate cu privire la libertatea actului de justiţie şi la stabilitatea în funcţie.
Preşedintele Klaus Iohannis este în şah, iar matul reprezintă doar o chestiune de timp.
Purtătorul de cuvânt al PNL, Ionel Dancă, a declarat, ieri, că formaţiunea politică din care face parte va sesiza Avocatul Poporului după ce Guvernul va adopta OUG privind completurile ilegale. Reprezentantul PNL a afirmat că ordonanţa privind contestaţia în anulare este "o amnistie cu dedicaţie, cu nume şi prenume, pentru Liviu Dragnea".
Ionel Dancă a menţionat: "Ştim bine că în cazul ordonanţelor de urgenţă, singura instituţie care poate contesta la CCR un astfel de act normativ este Avocatul Poporului. Din păcate, domnul Ciorbea a arătat în aceşti doi ani că nu este deloc Avocatul Poporului, ci mai degrabă avocatul infractorilor care conduc acest Guvern şi care nu fac altceva decât să guverneze pentru infractori, nu pentru cetăţeni. Cu siguranţă, vom sesiza din nou Avocatul Poporului, chiar dacă suntem convinşi că demersul nostru va avea puţine şanse de reuşită, însă este timpul ca şi Victor Ciorbea să răspundă pentru îndeplinirea sau neîndeplinirea cu rea credinţă a atribuţiilor sale de serviciu".
-----------------------
Deputatul Cătălin Predoiu, fost ministru al Justiţiei (în perioada 2008-2012), consideră că ordonanţele lui Tudorel Toader sunt actele finale dintr-o piesă de teatru care s-ar putea numi "Dramă despre justiţie". Conform postării lui Predoiu de pe pagina sa personală de Facebook, piesa ilustrează incapacitatea personajelor principale, Politicul si Magistratul, de a găsi spiritul dreptăţii şi al echilibrului. Deputatul susţine că astfel, ani de muncă şi bani publici cheltuiţi pentru anchete sunt aruncaţi la coş, deşi tehnic vorbind, Toader se întemeiază pe deciziile CCR.
În privinţa transformării în direcţie a Secţiei pentru investigarea magistraţilor, Cătălin Predoiu crede că în sistemul judiciar se pregătesc mai multe "nopţi ale cuţitelor lungi", iar Tudorel Toader vrea să aibă şi el "cuţitul" lui.
Fostul ministru al Justiţiei afirmă: "Rodica Mihaela Stănoiu avea Inspecţia Judiciară, Tudorel Toader are (parţial) Inspecţia Judiciară şi vrea şi Secţia. Una peste alta, revenind la parabola piesei de teatru, profitând de excesele (posibil ilegale, în orice caz, în curs de anchetă) unor procurori şi speculându-le, Politicul pune treptat control pe Justiţie, anunţând triumfător Poporului (personaj colectiv) că a eliberat Justiţia (cum altfel?!) de influenţa Ofiţerului, un alt personaj din piesă".
Cătălin Predoiu consideră că, la finalul dramei, coruptul va scăpa şi recidivează, ministrul justiţiei va face o carieră politică, factorul politic va fi mulţumit, ofiţerul va fi trimis în concediu, justiţia va rămâne devastată, iar magistraţii - slăbiţi şi dezechilibraţi.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 22.01.2019, 07:39)
De când matul se dă la mascotă? SRI cum se simte, GM? :)))))
2. fără titlu
(mesaj trimis de ?????? în data de 22.01.2019, 07:58)
Remarcați că autorul articolului scrie destoinic ca Dostoiewski ? Apreciați în mod pozitiv sau nu apreciați, cele scrise ?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.01.2019, 09:37)
Sa il compari cu Dostoiewski este chiar o gluma proasta!!!!
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.01.2019, 10:46)
Amândoi reprezintă SRI.
3. fără titlu
(mesaj trimis de ?????? în data de 22.01.2019, 09:45)
Ați zice că judecătotii de la CCR au început să manifeste "partizanate" politice, "împărțind decizii favorabile" formațiunilor politice și celor care i-au propus, celelalte formațiuni politice având mai puține succese la contestațiile depuse ? Opinați că ar fi o formă "protocolară", ce amintește de protocoae declarate neconstituționale, de a da câștig de cauză unora care i-au propus și susținut ?
,,(2) Nici un grup şi nici o persoană nu pot exercita suveranitatea în nume propriu."
Apreciați că judecătorii CCR ar trebui desemnați prin alegeri libere , pentru a preveni forme de servilism politic și de exercitare a autorității CCR în favoarea unor grupuri de interese ?
4. fără titlu
(mesaj trimis de ?????? în data de 22.01.2019, 09:59)
Opinați că Președintele ar trebui să convoace referendum pentru desemnarea judecătorilor CCR prin alegeri libere ?
5. fără titlu
(mesaj trimis de ?????? în data de 22.01.2019, 10:31)
Opinați că și alte persoane, grupuri de inițiativă, formațiuni politice ar putea susține desemnarea judecătorilor la CCR prin alegeri libere ?
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.01.2019, 10:47)
Tot prin alegeri libere ne-am pricopsit cu mascota SRI. Cealaltă era mascota SIE.
6. Dragnea
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 22.01.2019, 11:48)
si-a invaluit tote nemerniciile intr-o mare de minciuni. Mai rar asa ticalos! Incredibil, l-a depasit pina si pe Ponta. Dar minciunile lui nu sunt orice fel de minciuni, minciuni care pot fi trecute cu vederea. Ele au avut drept urmare distrugerea Justitiei si alte influente grave asupra functionarii statului. Este clar, el reprezinta o amenintare directa la securitatea staului. Ca urmare, trebuie arestat, urgent, acum, nu la Sfintul Asteapta.
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.01.2019, 17:24)
Ar trebui să fii arestat preventiv pentru comentariul postat!
Bineînțeles, vei putea merge în instanță să le traduci judecătorilor ce ai vrut să spui. :))))
6.2. Parca te-am mai intilnit (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 22.01.2019, 19:51)
pe undeva. :)) Stilul abordarii mi se pare tare cunoscut.
Daca se intimpla asa ceva, nu cred ca voi mai intilni urma de magistrat in Justitie. In urma reformei lui Dragnea, acolo vor fi numai oameni politici.
Ca sa scape de puscarie, si sa se mentina la putere, Dragnea rastoarna institutiile statului cu curu-n sus. Asta intrece cu mult gravitatea tilhariilor pe care le-a facut. Nu ajunge pentru a fi arestat?