Ţara noastră a liberalizat transportul feroviar de călători, ceea ce a adus la apariţia multor operatori privaţi care concurează "CFR Călători". Astfel, la finele anului 2009, operatorii privaţi care operau pe piaţa de transport feroviar de călători erau "Regiotrans" Braşov, "Servtransinvest" şi "Regional" SRL, ne-a declarat Gheorghe Popa, secretar de stat în Ministerul Trans-porturilor. Din acest an, şi "Transferoviar Grup" va intra pe piaţa transportului feroviar de călători.
Domnia sa ne-a explicat: "CFR Călători s-a retras, de câţiva ani, de pe anumite linii secundare, considerate neprofitabile. Aceste linii, numite < neinteroperabile >, au fost şi vor fi închiriate, prin licitaţii, operatorilor privaţi. Din acest an, s-ar putea să avem doi - trei operatori privaţi, res-pectiv Regional SRL, Transferovial Grup şi Regiotrans, care să fie activi şi pe liniile interoperabile (n.r.cele pe care este activă compania de stat), alături de CFR Călători. De asemenea, până la sfârşitul anului, mă aştept ca aproape toate liniile neinteroperabile să fie închiriate de companiile private".
Întrebat de ce operatorii privaţi sunt mai profitabili decât "CFR Călători", domnul secretar de stat Popa ne-a răspuns: "Operatorii privaţi, ca şi CFR Călători, practică aceleaşi tarife pentru bilete şi primesc subvenţie de la stat. Transportul de călători pe liniile ferate este un serviciu public subvenţionat, cu tarife reglementate de stat, în care profitul acceptat este de maxim 2%. Problema este că subvenţia alocată pentru transport nu acoperă necesarul. Iar operatorii privaţi au costuri de operare mult mai mici decât "CFR Călători", întrucât vagoanele şi locomotivele lor sunt mai eficiente, fiind toate modernizate".
Oficialul Ministerului Transporturilor ne-a spus că locomotivele modernizate ale companiilor private consumă mult mai puţină electricitate şi motorină decât parcul vechi, uzat al "CFR Călători". În plus, societăţile private operează pe rute mult mai scurte decât "CFR Călători", având costuri mult mai mici.
Compania de stat are aproximativ 30% din locomotive modernizate şi operează zilnic peste 1.300 de trenuri. În acest an, valoarea compensărilor pentru transportul public de călători pe calea ferată este de 1,1 miliarde de lei, sumă alocată prin bugetul de stat. "CFR Călători" va primi, în acest an, circa 300 milioane de lei pentru continuarea programului de modernizare şi reparaţii a locomotivelor şi vagoanelor.
La fel ca şi "CFR Marfă", şi "CFR Călători" trece printr-un proces de restructurare a personalului, a costurilor şi de eficientizare a activităţii.
1. Greseli premeditate de comision!
(mesaj trimis de A.L. în data de 16.03.2010, 14:37)
Liberaliuzarea transportului de calatori este o tampenie premeditata de cand ministrul transporturilor era fostul sindicalist zis si manivela! Ce l-a caracterizat pe dl Mitrea a fost indiferenta totala fata de patrimoniul CFR, nu era al lui propriu ci fusesese mostenit de la comunistii ante 89. Asa ca a trecut la o exploatare sangeroasa a infrastructurii specifice-caile de rulare- care evident bau inceput sa dea semne serioase de uzura. In numele unei optimizari urechiste a vrut sa desfiinteze si trasee CFR de traditie precum Pitesti Curtea de Arges. Noroc cu primarul orasului respectiv care a luat masuri drastice pana la izgonirea din gara a lui manivela! Alte optimizari ale lui manivela au constat din desfiintari de gari cfr, lasand sate intregi fara cai de comunicatii , spre marea bucurie a maxitaxiurilor Nu degeaba in se spune manivela! Acum sub inalta obladuire a bolnavului incurabil de la Cotroceni un alt dusman al CFR pune bomboana pe coliva CFR privatizand discret CFR Marfa la un pret convenabil dar cu un comision de 300milioane euro zic gurile rele bine informate ! La fel ca manivela nu se tine cont de faptul ca ei nu sant decat niste administratori al patrimoniului CFR, nu proprietari! Semnalul jafului a fost dat de ilustrul psd-ist Bombonel in tre 2000-2004 si e finalizat de ciracii carpetarului avid de bani. Pe lumea cealalta se va duce in curand singur, fara nimic pe el! In mod sigur cei ramasi in viata vor imparti prada comisioanelor intre ei zicand smeriti dumnezeu sa-l ierte si bine ca s-a dus!