O persoană nu poate deţine funcţia de management al aceleiaşi instituţii publice de cultură pentru o perioadă mai lungă de 10 ani, prevede o propunere legislativă a senatorilor Vlad Alexandrescu (USR) şi Lucian Romaşcanu (PSD), depusă la Senat.
"Dacă persoana împlineşte termenul de 10 ani de exercitare a contractului de management în interiorul unei perioade contractuale, contractul încetează de drept", prevede proiectul care modifică OUG 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură.
"Prin limitarea duratei de ocupare a funcţiei de manager la 10 ani se evită permanentizarea conducerii unei instituţii culturale. Astfel nu va mai exista posibilitatea creării unor reţele de interese, care, pe termen lung, să dăuneze politicii culturale a unei singure instituţii. Perioada de 10 ani reprezintă de două ori durata unui mandat maxim de cinci ani, durată de timp suficientă pentru o persoană să exercite funcţia de manager al unei instituţii de cultură", se arată în expunerea de motive a propunerii legislative.
Proiectul include condiţii suplimentare pentru candidatul persoană fizică pentru funcţia de manager - să nu deţină o altă funcţie de conducere la o altă instituţie din România şi să nu fi îndeplinit vârsta legală pentru pensionarea pentru limită de vârstă.
"Se urmăreşte astfel evitarea conflictului de interese în persoana managerului instituţie de cultură, precum şi asigurarea unui management dinamic deschis şi competitiv al instituţiilor de cultură", argumentează iniţiatorii noile condiţii pentru candidaţi, în expunerea de motive a proiectului.
Iniţiatorii propun unele incompatibilităţi pentru membrii în comisiile de concurs şi în cele de soluţionare a contestaţiilor.
"În comisia de concurs, nu pot fi desemnate în calitate de specialişti în domeniul de activitate al instituţiei persoane care au în executare un contract individual de muncă încheiat cu instituţia pentru care se organizează concursul sau un contract de management încheiat cu autoritatea care organizează concursul ori persoane care se află în raporturi de muncă ori de serviciu cu autoritatea", mai prevede proiectul de act normativ.
Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea OUG 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, precum şi pentru modificarea OUG 63/2010 pentru modificarea şi completarea Legii 273/2006 privind finanţele publice locale, precum şi pentru stabilirea unor măsuri financiare va intra în dezbaterea Senatului, ca primă Cameră legislativă sesizată
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.05.2020, 14:57)
Competența și rezultatele ar trebui să fie criterii de rămânere în funcție sau continuitate în aceeași funcție, iar când vorbim de manageri din instituțiile de cultură, este chiar indicată experiența, nu este simplu să cunoști multitudinea de posibilități, facilități, implicare în proiecte naționale/internaționale... evaluările se realizează anual, astfel încât este absurd să limitezi, prin lege, dreptul unui om de a-și demonstra competențele. Nu este competent, nu are rezultate, se demonstrează, anual, prin Raport, iar schimbarea poate interveni oricând, nu mai e nevoie de încă o lege!!! Priviți veniturile, raportați-le la responsabilități și o să înțelegeți că în acest domeniu, mult mai mult ca în altele, mulți rămân să conducă instituții de cultură din pasiune, din dorința de a realiza ceva pentru educația, îndrumarea, instruirea comunității, motivația financiară nu este deloc atractivă!
Concluzie- nu timpul, măsurat în ani, ci REZULTATELE trebuie să vorbească!
1.1. Romașcanu și Alexandrescu fac alte jocur (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim II în data de 19.05.2020, 15:29)
Limitarea la două mandate nu este neapărat cea mai mare problemă a acestei legi; știm că legea are țintă clară și este dirijată de cei care nu au ajuns în funcțiile manageriale dorite. Marea problemă a legii în cauză este aceea că ”ordonatorul de credite” poate accepta participarea la concursul de manager pentru un muzeu un jurist sau un economist! Oare cum o să managerieze problemele culturale ale unui muzeu un jurist? La fel cum un cercetător sau muzeograf ar conduce secția de cazangerie a unui combinat! Domnii senatori au un scop clar, bine definit, și pe fondul actualei situații din România încearcă să treacă aproape neobservată această lege! În traducere liberă, se pare că își pregătesc oamenii pentru posturi de conducere în muzee, teatre și biblioteci! Simplu! Cei care au dovedit competențe reale în domeniul lor de activitate sunt trași pe linie moartă pentru că linia a II-a a partidelor din care cei doi fac parte nu mai are loc prin alte instituții publice, ori nu se mai mulțumește cu posturi de execuție!