Peste 4.500 de oameni au solicitat, în ultimii patru ani, să-şi negocieze probleme financiare cu băncile şi IFN-urile prin intermediul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB). Cererile au continuat să vină şi în perioada de criză generată de pandemie, mai ales că solicitările pot fi trimise online, direct de pe site-ul CSALB, iar negocierile cu băncile sunt intermediate de conciliatorii Centrului prin telefon şi email. Cu atât mai mult în această perioadă, negocierile se poartă prin mijloace de comunicare la distanţă.
Conciliatorii îi sfătuiesc pe consumatorii care au probleme în plata ratelor să ceară, pe lângă suspendarea ratelor pe o perioadă de cel mult nouă luni, şi rezolvarea altor probleme din contractele de credit, cum ar fi comisioane, dobânzi, conversii şi scăderea soldului total.
"Îndemnul nostru pentru consumatori este de a nu se rezuma la această facilitate legală pe care au primit-o - de suspendare a plăţii creditelor lor pe o perioadă de până la nouă luni - ci de a încerca să-si reviziteze contractele bancare şi să vadă în ce măsură se poate ca prin intermediul concilierii să fie rezolvate sau îmbunătăţite relaţiile dintre bănci şi clienţi", recomandă Septimiu Stoica, conciliator CSALB şi preşedintele Bursei de Mărfuri.
Camelia Popa, conciliator CSALB şi avocat, completează: "Deşi au fost emise acte normative referitoare la suspendarea ratelor consumatorilor, este foarte important de subliniat faptul că noi, conciliatorii, putem să negociem orice alte aspecte contractuale legate de comisioane, de dobânzi, de coversii din valută în moneda naţională".
Actul normativ privind suspendarea plăţii ratelor, aşa cum î spune şi numele, amână plata ratelor, nu rezolvă plata ratelor, avertizează Nela Petrişor, conciliator CSALB şi fost judecător ÎCCJ, precizând: "Nu vă oferă o soluţie dedicată. În cadrul Centrului nu avem soluţii pre-configurate sau soluţii standardizate, ci doar unicate. Pentru fiecare consumator în parte negociem distinct cu banca, astfel încâ soluţia la care se ajunge să fie acceptată atât de consumator, cât şi de bancă".
Până la sfârşitul lui 2019, românii au obţinut beneficii totale ce depăşesc 2,7 milioane de euro, în urma negocierilor în cadrul CSALB. În ianuarie anul acesta, au fost înregistrate recordurile valorice ale beneficiilor obţinute de consumatori pentru cereri care vizau contracte în lei şi în CHF. Astfel, un consumator din Bucureşti a obţinut ştergerea unei datorii de 298.000 de lei (aproximativ 62.000 euro) în urma negocierii cu banca, intermediată de un conciliator CSALB. În acest caz, banca a acceptat ştergerea întregii datorii pe care consumatorul o mai avea de achitat. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi într-un alt caz social, din Oradea, pentru care banca a şters suma de 51.930 CHF. Recordul valoric pentru un credit în euro este de 44.600 de euro, în cazul unui consumator din Maramureş. Suma a fost ştearsă de bancă anul trecut, după o negociere desfăşurată în cadrul CSALB.
"Cu atat mai mult în această perioadă mă aştept să avem reacţii mai prompte şi mai deschise din partea băncilor către consumatori", este de părere conciliatorul şi avocatul Doru Trăilă. Acesta adaugă: "Mă aştept la o creştere a sesizărilor adresate Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare, de către consumatori. Actele normative este posibil să genereze diferenţe î interpretare, orice diferenţă de interpretare va genera o neînţelegere, iar noi, cei de la Centru, suntem la dispoziţia ambelor părţi pentru a media aceste potenţiale neînţelegeri".
Mircea Stroe, conciliator CSALB şi avocat, spune că băncile ar trebui să fie deschise în această perioadă către o negociere cu consumatorii, în ceea ce priveşte adaptarea contractelor. Numărul persoanelor care sunt afectate de şomajul tehnic sau de alte măsuri este unul mare, iar instituţiile bancare au tot interesul ca aceste contracte de credit să se menţină în derulare şi nu au niciun interes să se ajungă cu creditele în blocaje sau executare silită. Efectele acestei crize vor avea un rol major în a aduce băncile şi consumatorii la masa negocierii. De aceea, activitatea CSALB va fi decisivă în perioada post- pandemie, apreciază sursele citate.
CSALB este o instituţie înfiinţată în urma transpunerii în legislaţia românească a unei Directive Europene, iar Centre similare sunt în toate statele europene.
Soluţia este disponibilă tuturor românilor care au probleme obiective în plata ratelor sau au diferite nemulţumiri în relaţia cu banca sau IFN-ul. Pentru consumatori, serviciul este gratuit, iar negocierea cu banca durează, în medie, 55 de zile.
Cu alte cuvinte, conciliatorii sunt personajele-cheie în aceste negocieri. Centrul lucrează în acest moment cu 19 conciliatori - printre cei mai buni specialisti în Drept şi domeniul financiar-bancar din ţară - profesori universitari, avocaţi renumiţi şi foşi judecători.
1. Articol degeaba
(mesaj trimis de Cristian în data de 27.04.2020, 08:18)
Articol degeaba. Pai ce e dispusă vreo banca sa negocieze cu cineva? Daca nu era ordonanța, băncile luau ele niste masuri, fara a întreba ceva clientul și gata.