Sindicatul de la metrou, condus de Ion Rădoi, anunţă un protest la Ministerul Transporturilor după scandalul cu ministrul Cătălin Drulă

G.U.
Miscellanea / 8 februarie 2021

Ioan Rădoi (Sursă foto: Ziare.com)

Ioan Rădoi (Sursă foto: Ziare.com)

Biroului Executiv al sindicatului Unitatea - Sindicatul Liber din Metrou (USLM) a transmis Primăriei Municipiului Bucureşti şi Jandarmeriei Române o adresa prin care s-a solicitat aprobarea pentru organizarea unor pichete de protest, în faţă Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, la finalul acestei săptămâni, anunţă publicaţia BuletindeBucuresti.ro, informează Ziare.com

Decizia sindicaliştilor vine pe fondul controlului anunţat de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, că urmă a negocierilor pe marginea Contractului Colectiv de Muncă din toamna anului trecut în urmă cărora s-a stabilit o majorare a salariilor cu 18%. Asta în condiţiile în care încasările din vânzarea de cartele şi abonamente s-a prăbuşit în 2020 din cauza restricţiilor cauzate de pandemie.

Ieri în cadrul şedinţei Biroului Executiv USLM, Preşedintele sindicatului, Ion Rădoi a propus modalitatea prin care se va acţiona în urmă declaraţiilor tendenţioase ale ministrului Cătălin Drulă, notează sursa citată.

Proteste anunţate pentru joi şi vineri

A fost emisă astfel adresa USLM nr 40/05.02.2021, atât către Primăria Municipiului Bucureşti, cât şi către Jandarmeria Română, adresa prin care s-a solicitat aprobarea pentru organizarea unor pichete de protest, în faţă Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în datele de 11 şi 12.02.2021, pichete la care nu pot participa, conform HG nr 3 din 12.01.2021 privind prelungirea stării de alertă, decât 100 de persoane,deşi în metrou sunt peste 5000 de nemulţumiţi, jigniţi de ministrul Drula şi de cei care, asmutiti de acest ministru, în necunoştinţă de cauza, s-au dat şi ei cu părerea, informează Ziare.com.

Scopul organizării acestor pichete de protest, aşa cum l-a definit Preşedintele USLM, Ion Rădoi, constă în următoarele:

1) Refuzul ministrului Drulă de a modifică HG nr 482/1999 prin armonizarea acesteia cu noile reglementări apărute în diferite acte normative, precum şi intenţia acestui vremelnic ministru de a elabora un proiect de lege privind organizarea, funcţionarea şi dezvoltarea transportului public cu metroul, deşi în România nu există decât metroul bucureştean. Această lege însă deschide ministrului Drulă calea legală pentru privatizarea unor activităţi.

2) Intenţia ministrului Drula de a aplică la Metrorex măsuri concrete de restructurare, fără a ţine cont de deficitul de personal existent şi de faptul că Metrorex este o unitate strategică de interes naţional.

3) Faptul că actualul Consiliu de Administraţie provizoriu, menţinut în funcţie de ministrul Drulă, nu susţine şi nu îşi asumă rezultatul negocierilor colective de la metrou, deşi acestea s-au desfăşurat şi încheiat în baza mandatului dat de acelaşi Consiliu de Administraţie provizoriu.

4) Neaplicarea celor stabilite în urmă negocierii CCM 2020/2021 tuturor salariaţilor societăţîi, contrar prevederilor Legii nr 62/2011 şi Codului Muncii.

5) Neacordarea bonusurilor prevăzute în CCM deşi din punct de vedere bugetar acestea puteau fi suportate.

6) Lipsa de reacţie a ministrului Drulă faţă de situaţia conflictuală existenţa la nivel de Metrorex SĂ, datorită prestaţiei actualului Consiliu de Administraţie provizoriu, precum şi faptul că ministrul Drulă refuză în mod constant să aibă o discuţie cu reprezentanţîi sindicatului de metrou", se arată într-o informare a USLM.

Ministrul Transporturilor, despre contractul de creştere a salariilor cu 18% la Metrorex: Acea renegociere este învăluită în mister

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a declarat joi, 4 februarie, la Dialogurile Ziare.com, despre renegocierea contractului colectiv de muncă al Metrorex că este "învăluită în mister", motiv pentru care a trimis Corpul de Control la companie.

"Acea renegociere a contractului colectiv de muncă este învăluită în mister, cu tot felul de delegari între Consiliul de Administraţie. Lucrurile nu sunt clare, tocmai de accea am trimis Corpul de Control. Evident, misiunea de control abia începe şi durează, pentru că trebuie să vadă toate documentele şi vrem un rezultat serios, nu unul de pe azi pe mâine, aşa că încă nu am rezultatele. (...) Dincolo de asta, rămân afirmaţiile liderului de sindicat Rădoi, care nu înţelege că trăim cu toţîi într-o ţară, avem un buget pe care îl plătesc românii din toată ţară", a declarat Cătălin Drulă la Dialogurile Ziare.com.

Ministerul Transporturilor nu a făcut, însă, precizări în legătură cu legalitatea contractului de muncă de la Metrorex.

"Tocmai pentru că este un control în curs, nu aş vrea să fie influenţat în niciun fel. Vreau că oamenii să se uite pe documente. Am auzit şi eu explicaţîi, păsări de responsabilităţi, dar fiind un control în curs, vreau să ii las pe acei oameni să găsească adevărul", a adăugat Drulă.

Drulă: Avem societăţi într-o situaţie nefericită. Nu vrem să ajungem acolo

Întrebat ce ar putea să facă în privinţa contractului colectiv de muncă, dacă îl poate anula sau poate cere o renegociere, Drula a răspuns că depinde de rezultatul controlului, notează sursa citată.

"Depinde şi de rezultatele acestui control. Evident, un contract este între două părţi. O renegociere trebuie să fie pe masă mai ales când este în interesul sănătăţii societăţîi. (...) Nu cred că problema se poate pune în termeni de conflict. Adică, vine domnul Rădoi, ameninţă cu o greva şi suntem toţi pe spate de ameninţările lui. Cadrul relaţiei dintre management şi partener social este unul de dialog.

Dacă o privim doar în termeni de ameninţări şi de lupte, bineînţeles că există tot felul de măsuri care poate fi luate de un acţionar care nu îşi mai permite să suporte o cheltuiala. Există restructurări, dar nu cred că trebuie să mergem în zona această, ci trebuie să găsim acel punct de rezonabilitate, care să permită societăţîi Metrorex să evolueze şi să crească sustenabil, iar salariile să crească pe baze sustenabile.

În momentul în care nu îţi mai poţi plăti obligaţiile, evident că există consecinţe legale pentru o societate şi avem o grămadă de societăţi într-o situaţie nefericită şi nu vrem să ajungem acolo", a declarat Drulă.

Portretul celui mai puternic lider sindical din România

Ion Rădoi, fost parlamentar PSD, este liderul de sindicat de la metrou de peste 15 ani, timp în care a cunoscut 20 de miniştri ai Transporturilor şi mai mulţi directori ai companiei Metrorex, negociind cu fiecare, aproape an de an, binele angajaţilor în dauna stabilităţii financiare a companiei, transmite Ziare.com.

Ion Rădoi deţine, în prezent, mai multe funcţii şi anume: presedintiile Sindicatului liber metrou - Unitatea şi a Federaţiei Sindicatelor din Transporturi, Transloc şi Servicii Publice "ATU România". În plus, el este membru în Comitetul executiv al Federaţiei Europene a Transportatorilor.

Liderul de sindicat a intrat în Parlamentul României în anul 2000, din partea PDSR, care a devenit PSD. A urmat legislatura din perioada 2004-2008, unde a fost senator din partea PSD Giurgiu.

Omul care anunţă grevele la metrou

Liderul de sindicat este, adesea, cel care anunţă grevele de la metrou atunci când negocierile pentru un nou contract colectiv de muncă cu conducerea companiei Metrorex şi Ministerul Transporturilor eşuează.

Presă relata despre grevele sindicaliştilor de la metrou încă din 2010, când angajaţii Metrorex au paralizat traficul, că semn de protest pentru că nu primeau majorările salarile dorite. În final, liderul Sindicatului Liber Metrou, Ion Rădoi, a anunţat că a obţinut o creştere de salariu între 3,7% şi 10%.

Mai recent, spre finalul anului 2018, negocierile pentru un nou contract colectiv de muncă erau în toi, iar sindicaliştii cereau o mărire de 42% a salariilor. Pentru că Metrorex şi Ministerul Transporturilor nu cedau, angajaţii ameninţau cu greve, notează sursa citată.

Ministrul Transporturilor de la acea vreme, Lucian Şova, membru PSD, lansa un atac la adresa lui Rădoi. El declara că greva de la metrou este pentru conservarea privilegiilor comercianţilor din staţiile de metrou, spaţii pe care le inchiriza sindicatul şi de pe urmă cărora câştigă bani. În plus, el a declarat că şantajul sindicaliştilor lui Rădoi scumpeşte călătoria cu metroul.

Tot Şova făcea publice creşterile de salarii din ultimii ani, astfel: în 2015, veniturile au crescut cu 9%, în 2016, cu 12%, în 2017, cu 21%. La finalul negocierilor din 2018, sindicaliştii s-au mulţumit cu lefuri mai mari cu 20%.

În 2019 a venit rândul mecanicilor din Metrorex pentru a ameninţă cu greva, acuzând compania că nu face intervenţiile şi reparaţiile necesare în subteran. Pe lista de revendicări se regăseau şi modificări la contractul colectiv de muncă, mai exact, la salarii.

Opinia Cititorului ( 8 )

  1. Mai sa fie.D-aia mere metroul si cu banii mei,locuitor al Ardealului.Pentru c-o fi de interes national.Io pe liderii astia i-as trimite la taiat de stuf in Periprava.

    1. Ţine-te bine, în câţiva ani ŞI cu banii tăi va mere şi metroul din Cluj-Napoca.

      Dacă metroul din Bucureşti, care deserveşte un areal de 3-3.5 milioane de oameni are nevoie de subvenţii de la bugetul de stat, stai să vezi ce subvenţii vor trebui pentru metroul de Cluj care va deservi 400 mii de locuitori! 

      ... daca vor fi suficienti doar cativa ani (banuiesc ca nu va ganditi la 20-30) ca sa se plimbe prietenul nostru ardelean cu metroul in Cluj-Napoca, o prima concluzie ar fi ca, totusi, poate o fi si ceva substanta in pretinsa lor superioritate fata de noi, miticii damboviteni. Noua ne-au trebuit 30 de ani sa facem o linie noua de 7 km...

      In ceea ce priveste arealul (?!?), nu stiu de unde-ati scos valorile cu pricina, dar oricum ele nu sunt foarte relevante. Ceea ce conteaza mult mai mult decat populatia totala a intregii zone metropolitane este populatia care chiar foloseste frecvent metroul pentru ca este convenabil. Iar acest lucru este evidentiat chiar de catre datele Metrorex, care confirma ca in perioada 2014 - 2019 traficul a crescut doar marginal, cu 3-4%, ajungand in 2019 la cca 177 milioane calatorii - adica o medie de ca 500000 calatorii pe zi, sau 3.5 milioane pe saptamana. E adevarat ca daca nu era nebunia Covid, linia din Drumul Taberei foarte probabil ar fi adus o crestere semnificativa, dar... astea-s datele. Ca o paranteza legata de continutul articolul, in rastimpul cat numarul de calatorii a crescut cu astea 3-4 procente, lefurile sindicalistilor Metrorex au crescut cu peste 100%. Ce sa zic, din perspectiva sindicalistilor domnul Radoi isi merita fiecare banutz... 

      Nu stau sa mai caut date, dar putem lesne presupune ca media numarului de calatorii e mult mai mare in zilele lucratoare - sa zicem 600000/zi lucratoare si doar 250000 intr-o zi de weekend? 

      E o presupunere rezonabila faptul ca practic toti calatorii fac de fapt calatorii tur-retur, precum si faptul ca nu toti calatorii sunt heavy users - care fac adica doua calatorii pe zi in fiecare zi lucratoare - vor fi existand si destui ocazionali. 

      Oricum am da-o, concluzia e ca din cele 3, 4, 5 milioane de locuitori ai zonei metropolitane Bucuresti, nu mai mult de 10%, hai sa zicem 15% folosesc realmente metroul in mod frecvent. 

      Iar asta tine de convenienta. Ca simpla speculatie personala (dar, din nou, una rezonabila, indraznesc sa cred), statiile de metrou au o raza de "atractie" a calatorilor care probabil nu depaseste cu mult 500 de metri. Daca statia e mai departe de 10 minute de mers pe jos (10 dus, 10 intors) si mai si trebuie sa ajungi intr-un punct care presupune schimbarea trenurilor, e foarte probabil sa renunti si sa recurgi la alternative - de unde si traficul infernal din Bucuresti.

      Paradoxal, din perspectiva eficientei economice, ipoteticul metrou din Cluj-Napoca ar putea fi superior celui bucurestean, iar prietenul nostru ardelean sa aiba nevoie de o subventie mai mica decat noi, miticii. Nu stiu pe unde vrea Boc sa faca metroul, nici nu cunosc Clujul suficient de bine, dar daca va uitati pe harta orasului, Clujul e cumva mai "alungit" - fata de Bucuresti, care e mai degraba rotund - orasul e semnificativ mai lung pe axa est-vest decat pe cea nord-sud. Mai lung inseamna si mai ingust, asa ca, pastrand regula de mai sus, a celor 500 de metri de la/pana la statie, o linie a metroului clujean pe directia est-vest ar putea "prinde" o proportie semnificativ mai mare din locuitorii orasului. 

      Bun comentariu!

    Sindicalisti de rahat...Trebuie redusi puturosii....

    1. Uite, amicul ardelean de la opinia 1 a sugerat trimiterea liderilor capusa "la taiat de stuf in Periprava".

      eu o solutie : biletul sa coste 100 de lei, nu sa calatoriti pe banii mei!!

    este inadmisibil ca o societate care incaseaza 100% pretul calatoriilor sa nu fie in stare sa aduca bani la bugetul statului ci sa santajeze statul ca sa obtina subventii pentru "exploatare " nu ca ar face hyperloop sau alte tuneluri de siguranta ,ventilatie si salvare ,investitii in masuri de preventie antitero, generatoare proprii , s.a.m.d.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb