60% dintre profesorii de limba engleză nu cred că inteligenţa artificială [IA] şi traducerea automată vor face, în cele din urmă, ca studiul limbilor străine să devină inutil, conform unui sondaj realizat de către experţi în tehnologia educaţiei de la British Council, organizaţia internaţională din Marea Britanie pentru relaţii culturale şi oportunităţi educaţionale, împreună cu Research Institute of Digital Innovation in Learning (de la ODUGlobal, cu sediul la Old Dominion University, Virginia, SUA). În răspunsurile lor scrise, mulţi respondenţi au subliniat multiplele faţete culturale, sociale şi emoţionale ale limbilor, precum şi faptul că valoarea durabilă a interacţiunii umane nu poate fi înlocuită de inteligenţa artificială, conform unui comunicat remis redacţiei.
Sondajul, care face parte din studiul de cercetare Artificial intelligence in English language teaching: Preparing for the future, se bazează pe răspunsuri de la 1348 de profesori de limba engleză din 118 de ţări şi regiuni din întreaga lume în privinţa utilizării inteligenţei artificiale în predarea limbii engleze. Dintre aceştia, 1112 profesori îşi exprimă, de asemenea, opiniile, asupra a 13 afirmaţii pe această temă, se precizează în comunicat.
Aliniat cu nevoia de continuare a învăţării limbilor, în ciuda extinderii bruşte a inteligenţei artificiale, 70% dintre profesorii de limba engleză sunt de acord că elevii ar trebui să poată scrie în engleză fără ajutorul acestor instrumente.
În ceea ce priveşte rolul profesorilor în noul peisaj al învăţării, 51% dintre respondenţi sunt sceptici în privinţa capacităţii IA de a preda limba engleză fără profesor până în anul 2035 şi subliniază importanţa personalului didactic uman, se relatează în comunicat.
80% dintre respondenţi indică, de asemenea, nevoia de dezvoltare a inteligenţei artificiale pentru a sprijini învăţarea diverselor varietăţi ale limbii engleze din lume, pentru facilitarea incluzivităţii şi a realismului în privinţa învăţării limbilor străine, precum şi pentru reducerea problemelor de standardizare şi eficienţă cu care se confruntă profesorii, conform comunicatului.
Neutralitatea exprimată de către profesori în privinţa majorităţii afirmaţiilor din sondaj arată, conform experţilor, nesiguranţa generată de apariţia inteligenţei artificiale în predarea limbii engleze. Într-adevăr, doar 20% dintre aceştia se simt suficient instruiţi să folosească inteligenţa artificială în predare, iar 54% se simt insuficient instruiţi. O parte semnificativă dintre aceştia, 27%, rămâne neutră, indicând o posibilă nesiguranţă în privinţa nevoilor lor în legătură cu instruirea în domeniul inteligenţei artificiale, potrivit comunicatului.
În plus faţă de opiniile profesorilor consultaţi, sondajul inclus în studiul de cercetare Artificial intelligence in English language teaching: Preparing for the future colectează informaţii asupra modului în care 1348 de profesori de limba engleză din 118 ţări şi regiuni utilizează inteligenţa artificială în munca lor de predare a limbii engleze, se arată în comunicat.
Cele mai utilizate instrumente bazate pe inteligenţa artificială de către profesori sunt aplicaţiile pentru învăţarea limbilor străine (48%), inteligenţa artificială pentru generarea limbilor străine (37%) şi chatbot-uri (31%). Cu toate acestea, o parte semnificativă a respondenţilor, 24%, raportează că nu utilizează niciunul dintre tipurile de instrumente bazate pe inteligenţa artificială precizate, se menţionează în comunicat.
În ceea ce priveşte cele mai răspândite utilizări ale inteligenţei artificiale în predarea limbii engleze, 57% dintre respondenţi folosesc această tehnologie pentru crearea materialelor, urmată de ajutarea elevilor să exerseze limba engleză (53%) şi crearea planurilor de lecţii (43%). Cu toate acestea, 18% dintre respondenţi spun că nu au folosit inteligenţa artificială pentru niciunul dintre aceste scopuri, ceea ce poate fi legat, de asemenea, de lipsa instruirii în privinţa inteligenţei artificiale şi de nesiguranţa în privinţa impactului acestei tehnologii asupra predării prezente şi viitoare a limbii engleze, se precizează în comunicat.
În Artificial intelligence in English language teaching: Preparing for the future, experţii în tehnologia educaţiei de la British Council şi Research Institute of Digital Innovation in Learning (de la ODUGlobal, cu sediul la Old Dominion University, Virginia, SUA) explorează utilizarea inteligenţei artificiale în predarea limbii engleze (AI in English language teaching) (ELT) şi învăţarea în întreaga lume, se relatează în comunicat.
Acest prim raport de tipul său cuprinde trei părţi: analiza literaturii, sondaj şi interviuri calitative. Acesta include o analiză în profunzime a modului în care inteligenţa artificială este folosită în prezent în învăţarea şi predarea limbii engleze (ELT), asupra cărora se concentrează cercetarea prezentă, precum şi a opiniei profesorilor şi a altor părţi cheie implicate asupra apariţiei şi implementării tehnologiilor de iinteligenţă artificială, aflate în evoluţie rapidă, conform comunicatului.
Importanţa progresului alfabetizării în domeniul inteligenţei artificiale pentru profesori şi cursanţi reprezintă o temă cheie rezultată în urma studiului. Publicaţia urmăreşte, de asemenea, preocupările etice în legătură cu utilizarea şi reglementarea inteligenţeiartificiale. În rândul personalului didactic, raportul constată că aceste preocupări sunt echilibrate cu senzaţia de interes şi speranţă. În general, profesorii nu sunt preocupaţi că vor fi înlocuiţi în viitorul apropiat de instrumente bazate pe inteligenţa artificială, potrivit comunicatului.
În plus faţă de identificarea potenţialului inteligenţei artificiale de a genera noi oportunităţi pentru predare şi învăţare, studiul precizează şi riscul extinderii inegalităţilor existente în educaţie, la nivel global. S-a dovedit că inteligenţa artificială utilizează o teorie învechită de învăţare ca pedagogie. Există şi prejudecăţi în privinţa datelor folosite pentru instruirea sistemelor de inteligenţă artificială, informează comunicatul.