• În schimb, românii cred acest lucru în proporţie de 34%, cel mai ridicat scor obţinut la această întrebare
• Românii sînt singurii europeni care au cea mai mare încredere în ştirile difuzate de posturile private de televiziune
Sondajul de televiziune pan-european al UPC în 14 ţări a investigat în acest an credibilitatea ştirilor TV, în raport cu audienţa lor tînără sau cu cea de vîrstă înaintată. Întrebaţi dacă ştirile TV spun adevărul, doar 21% dintre europeni cred ceea ce se spune la ştirile TV, dar românii cred acest lucru în proporţie de 34%, cel mai ridicat scor obţinut la această întrebare. În ceea ce priveşte încrederea în ştirile difuzate de televiziunile publice şi private, românii sînt singurii care au cea mai mare încredere în ştirile difuzate de posturile private de televiziune (26%), iar Elveţia îşi afirmă cel mai deschis încrederea în ştirile difuzate de posturile publice de televiziune (64%). 52% dintre europeni cred că televiziunea reprezintă cea mai credibilă sursă de informaţie în cazul unui dezastru, precum şi 62% dintre români.
• Influenţa televiziunii asupra votului politic
Programele cu caracter politic influenţează categoric votul populaţiei. 54% dintre europeni recunosc că votul lor este influenţat de programele cu caracter politic. Votul maghiarilor este cel mai puţin influenţat (34%), iar al românilor cel mai mult influenţat (74%) de programele TV cu caracter politic.
• Interesul pentru noile tehnologii
În ceea ce priveşte interesul pentru noile tehnologii, 71% dintre europeni sînt interesaţi sau foarte interesaţi de noile tehnologii, iar românii s-au declarat interesaţi doar într-un procent de 27%. În ceea ce priveşte numărul de televizoare din locuinţă, în Irlanda există cele mai multe locuinţe cu trei sau mai multe televizoare (53%), iar în România cele mai multe locuinţe (53%) au un singur televizor.
• Timpul petrecut la televizor
Cît despre timpul petrecut în faţa televizorului în fiecare zi, 82% dintre europeni se uită la televizor în fiecare zi, iar 41% dintre români se uită aproape în fiecare zi mai mult de 2 ore. În Franţa, 70% se uită la televizor mai mult de 2 ore (aproape) în fiecare zi, în timp ce, în Elveţia, numai 31%.
• Motivul pentru care oamenii se uită la televizor
În ceea ce priveşte motivul pentru care europenii urmăresc programele TV, 55% europeni se uită la televizor pentru a se informa, precum şi 53% dintre români.
• Atitudinea faţă de programele cu teme religioase
63% dintre europeni consideră că ar trebui să se difuzeze programe religioase, dar numai 14% doresc să le vizioneze. Norvegienii (51%) şi belgienii (53%) sînt cei care doresc cel mai mult că programele religioase să nu fie difuzate. 25% dintre europeni sînt de părere că astfel de programe duc la agravarea conflictelor religioase, cei mai mulţi care împărţăşesc această opinie fiind olandezii (37%).
• Ataşamentul faţă de programul preferat
Dintre toţi europenii, românii sînt cei care doresc cel mai mult să rămînă acasă (52%) pentru a se uita la programul TV preferat, în timp ce numai 23% dintre danezi şi 27% dintre suedezi preferă acest lucru. Dintre toţi europenii, olandezii preferă să vorbească despre programele TV cel mai mult cu partenerii lor (39%), iar românii cu colegii lor (25%).
Programele de tip reality-show
În ceea ce priveşte interesul pentru programele difuzate de tipul reality-show (ex. Big Brother), elveţienii sînt cel mai puţin interesaţi (15%), românii sînt cel mai mult interesaţi (57%). Întrebaţi prin ce anume întrec măsura astfel de programe, 59% dintre europeni consideră că scenele de violenţă fac ca programele postului Reality TV să depăşească limitele eticii şi să devină inacceptabile.
Sondajul anual de televiziune pan-european efectuat la solicitarea UPC, cel mai mare operator de televiziune prin cablu al Europei, pentru al doilea an consecutiv, a fost realizat de compania de cercetări de piaţă Research International, care a efectuat peste 6.000 interviuri în toate cele 14 ţări europene în care UPC furnizează servicii de televiziune prin cablu, pentru un număr de 10 milioane de clienţi: Olanda, Franţa, Elveţia, Austria, Irlanda, Norvegia, Suedia, Belgia, România, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia şi Slovenia. În România, studiul a fost realizat de compania de cercetare de piaţă MIA Marketing International, asociată a companiei Research International, prin interviuri directe pe stradă în diferite locuri din ţară, pe un eşantion total de 450 de respondenţi. În colaborare cu Hill & Knowlton, au fost create subgrupe în cadrul diferitelor grupe de vîrstă (16-29 ani, 30-49 ani, +50 ani) şi sex, iar în fiecare grup au fost incluse minim 75 de persoane, pentru ca fiecare grup să aibă un număr suficient de mare de respondenţi.
UPC va folosi rezultatele sondajului în evaluarea ofertei sale de servicii, pentru a lua astfel în considerare particularităţile culturale ale bazelor sale de clienţi din diferitele ţări europene.