Planul marilor speculatori imobiliari pentru închiderea societăţii Romaero şi, ulterior, relocarea Aeroportului Băneasa a eşuat susţine liderul de sindicat al companiei de construcţii avioane, Dan Chelaru.
Miza acestei operaţiuni ar fi fost preluarea celor 280 de hectare, cu o valoare de peste 3 miliarde de euro.
Dan Chelaru susţine că interesele imobiliare au fost la un pas să blocheze activitatea Romaero, în ciuda faptului că existau comenzi. Marea problemă a societăţii o reprezintă investiţiile în tehnologie nouă, pentru ca Romaero să-şi respecte angajamentele externe cu Boeing şi Airbus. Investiţiile de care are nevoie societatea se ridică la aproximativ 30 de milioane de euro, bani care se puteau obţine prin privatizarea societăţii sau prin vânzarea de către societate a activelor care nu afectează producţia.
Metav Bucureşti a încercat să participe, acum trei ani, la privatizarea Romaero, dar liderul de sindicat susţine că, de fapt, niciodată nu s-a dorit, în mod real, privatizarea societăţii Romaero, fiind vânate, de fapt, doar cele 38 de hectare de teren pe care stă societatea: "Vă dau un exemplu, noi am încercat să vindem recent, prin licitaţie, 12 hectare de teren pe care le obţinusem la schimb cu ANL, în cartierul Henry Coandă, la un preţ de doar 950 de euro şi nu s-a prezentat nimeni, pentru că de fapt aici este o piaţă blocată de mai mulţi ani, nu intră nimeni din afară.
Sunt doar câţiva mari oameni de afaceri imobiliari care au interese în această zonă şi o controlează prin influenţa pe care o au. Eu nu îi acuz, pentru că înţeleg faptul că fiind speculatori sau dezvoltatori imobiliari vor profituri din astfel de afaceri. Noi chiar am vrut la un moment dat să ne relocăm activitatea la Otopeni, ca să scăpam de aceste interese imobiliare şi să salvăm producţia". Liderul de sindicat nu îi nominalizează pe cei care au vânat aceste terenuri, dar lasă să se înţeleagă că ar fi vorba de Dan Voiculescu, Puiu Popoviciu şi Ion Ţiriac, nume care au fost vehiculate şi în presă ca având interese imobiliare în această zonă.
Dan Chelaru mai spune că, după ce planul a eşuat la Romaero, ţinta a devenit mutarea Aeroportului Băneasa, care stă pe o suprafaţă de aproape 250 de hectare. Chiar premierul Tăriceanu a anunţat recent că Aeroportul Băneasa nu-şi mai are locul în această zonă, pentru că a devenit o zonă prea centrală..."Eu nu cred că mai poate fi mutat acest Aeroport, iar acest plan de închidere a lui a eşuat", spune Dan Chelaru, care argumentează prin faptul că este nevoie de cel puţin cinci ani pentru construcţia unui nou aeroport: "Toate aceste declaraţii cu mutarea unui aeroport ba la Adunaţii Copăceni, ba la Ianca sau mai ştiu eu unde nu au fost făcute decât tot pentru încurajarea unor afaceri imobiliare".
Sindicatele din aviaţie au avut joi la Bucureşti o întâlnire pentru a analiza situaţia industriei şi au decis să amâne orice acţiune până după alegeri şi după formarea viitorului Guvern. " Această industrie poate fi un motor economic, pentru că doar în aviaţia militară achiziţiile publice obligatorii vor fi, în următorii trei ani, de aproximativ 4 miliarde de euro, iar aplicarea corectă a legii off-setului ar aduce investiţii în această industrie de încă pe atât", ne-a declarat Chelaru, care avertizează că dacă nu vor fi aplicate corect aceste investiţii va demasca intersele care se ascund în spatele acestor afaceri .
" Trebuie să închidem odată acest robinet care distruge industria de aviaţie, căci din toată tradiţia noastră în aceast domeniu de vârf, am ajuns să mai avem doar 5000 de angajaţi din 40.000", mai spune liderul de sindicat de la Romaero. Contractele de tip "off-set" în industria militară beneficiază de compensaţii de 100%, adică partenerii externi care câştigă contracte publice cu statul român sunt obligaţi să facă investiţii sau să lucreze cu parteneri locali în cuantumul sumei câştigate din contracte. "Romaero are nevoie de 30 de milioane de euro pentru investiţii, însă din cauza intereselor imobiliare nu am putut să obţinem finanţare nici de la bănci", susţine liderul de sindicat al societăţii.
Romaero încearcă acum să vândă active de 7,9 milioane de euro către "Pheonicia Hotels", prin negociere directă, după ce clădirile şi terenul respective au fost incluse, anul trecut, într-o asociere în participaţiune pentru realizarea unui centru de afaceri.
Dan Chelaru, care este şi acţionar mărunt al societăţii, ne-a precizat că reprezentanţii acestei societăţi şi-au exprimat recent intenţia să cumpere aceste active, la preţul cu care ele au fost aduse în asociere, respectiv 7,9 milioane de euro: "Această inţiativă ar putea părea dubioasă pentru că este prin negociere directă, dar existânde deja asocierea este acoperită de lege această vânzare, iar pentru noi ar fi o mană cerească aceşti bani acum, pentru că aşa cum vă spuneam nimeni nu vin să cumpere terenurile noastre care nu afectează producţi, pe bucăţi. Iar noi trebuie să facem acele investiţii în retehnologizare ca să supravieţuim. Cei interesaţi aveau alt plan, ca noi să intrăm în insolvenţă şi să preia întreaga suprafaţă a societăţii, de 38 de hectare, iar apoi să pună mâna şi terenul Aeroportului. Într-un fel criza asta imobiliară amorţeşte şi aceste presiuni imobiliare în această zonă".
Liderul de sindicat susţine însă că, din informaţiile pe care le are, AVAS, ca acţionar majoritar al Romaero, nu va mai accepta vânzarea activelor către Phoenicia Hotels, deşi iniţial aprobase preţul vânzării.