Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei a pus în consultare publică un proiect de ordin prin care vor fi reglementate standardele de cost pe locuitor şi pe kilometru, pentru dezvoltarea şi modernizarea reţelelor de apă, canalizare şi drumuri finanţate prin Programul Naţional de Investiţii "Anghel Saligny".
Pentru reţelele de apă şi canalizare, proiectul de act normativ prevede standardele de cost utilizate pentru proiectele finanţate din fonduri europene. Proiectul de ordin propune astfel un cost standard al reţelelor de apă de cel mult 1250 euro pe locuitor, iar pentru reţelele de canalizare de maxim 2500 euro pe locuitor.
"Propunerea Ministerului Dezvoltării, după trei ani de lipsă de reglementare în acest domeniu, este de a prelua standardele de cost utilizate în cazul proiectelor finanţate din fonduri europene, pentru tipurile de investiţii unde au fost stabilite astfel de standarde", a declarat Cseke Attila, ministrul Dezvoltării.
Domnia sa a precizat că, în cazul drumurilor, unde nu există standarde de cost utilizate pentru proiectele finanţate din fonduri europene, costul standard este calculat pe baza celor stabilite în 2010 şi abrogate în 2018, ajustate cu creşterile de preţ la nivel mondial al materialelor de construcţii, stabilite de Institutul Naţional de Statistică.
Astfel, costul standard maxim pentru un kilometru de drum comunal este de maxim 330.000 euro, în timp ce preţul unui kilometru de drum judeţean nu poate depăşi 560.000 euro pe kilometru.
În cazul centurilor ocolitoare, preţul este în funcţie de numărul de benzi şi tipul carosabilului şi pot avea preţuri standard între maxim 2,12 milioane euro şi maxim 6,34 milioane euro.
Astfel, costul standard maxim pentru un kilometru de centură ocolitoare tip autostradă (4 benzi) este 6,34 milioane de euro/km, în timp ce pentru o centură ocolitoare tip drum naţional (4 benzi) este de 4,05 milioane euro/km şi de 2,12 milioane euro/km pentru o centură ocolitoare tip drum naţional (2 benzi).
În situaţia în care obiectivele de investiţii au caracteristici tehnice superioare celor prevăzute, determinarea valorii obiectivelor de investiţii poate depăşi valoarea determinată prin aplicarea standardelor de cost, în baza unei fundamentări temeinice din punct de vedere tehnic şi financiar din partea beneficiarilor programului. De asemenea, pentru determinarea încadrării în standardele de cost, în valoarea obiectivului de investiţii nu se iau în calcul cheltuielile pentru obţinerea terenului.
Pentru determinarea încadrării în standardul de cost, valoarea obiectivului se va determina cu luarea în considerare numai a cheltuielilor aferente lucrărilor care sunt continue pe lungimea unui kilometru de drum, şi nu şi a celorlalte cheltuieli aferente categoriilor de lucrări care intră în componenţa unui drum, dar nu sunt continue pe fiecare kilometru, respectiv: podeţe, poduri, ziduri de sprijin, viaductele, pasajele denivelate, zonele de sub pasajele rutiere, tunelurile şi alte lucrări de artă, construcţiile de apărare, protecţie şi consolidare, trotuarele, pistele pentru ciclişti, locurile de parcare, oprire şi staţionare, staţiile de taxare, bretelele de acces, drumurile tehnologice amenajate pentru întreţinerea autostrăzilor, sistemele inteligente de transport şi instalaţiile aferente, spaţiile de serviciu sau control, spaţiile cuprinse între autostradă şi/sau drum şi bretelele de acces, sistemele pentru protecţia mediului, terenurile şi plantaţiile din zona drumului, perdelele şi zonele de protecţie.
Cseke Attila a adăugat că actul normativ prin care s-a adoptat programul "Anghel Saligny" prevede un termen de 15 zile pentru stabilirea acestor costuri standard şi 30 de zile pentru stabilirea costurilor standard privind reţelele de gaze, care urmează a fi adoptate printr-un ordin comun al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei şi al ministrului energiei.