Problema standardelor duble ale calităţii produselor alimentare vândute de unele companii în est, faţă de cele din vest, este luată în serios de Comisia Europeană, care a anunţat astăzi că metodologia comună de testare va fi gata în aprilie.
Conform Comisiei Europene, metodologia va permite statelor membre să lanseze în mai o campanie coordonată de testare a produselor alimentare.
Testele vor îngloba compoziţia unui coş comun de produse, care sunt comercializate în majoritatea statelor membre şi vor include testări chimice şi senzoriale. Obiectivul este ca primele rezultate să fie prezentate până la sfârşitul acestui an, se arată în comunicatul Comisiei Europene. La teste vor participa cel puţin 16 state membre ale UE, precizează Agerpres.
Vera Jurova, , comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen, a declarat: "Continuăm să dezvoltăm planul nostru de acţiune, pentru a pune capăt problemei standardelor duble ale calităţii produselor alimentare. Faptul că 16 state membre participă la teste este un indiciu clar că aceasta nu este o problemă care divide estul de vest şi încercăm împreună să o rezolvăm".
Referitor la procesul de informare a consumatorilor, Jurova a adăugat: "De asemenea, reformarea legii consumatorului din UE, pe care o vom prezenta în aprilie, va face mai dificilă şi mai costisitoare informarea greşită a consumatorilor de către companii. Pe primul loc sunt consumatorii, ei trebuie să refuze să cumpere produse pe care le consideră ca având o calitate mai scăzută. De asemenea, mă aştept ca industria să ofere produse de aceeaşi calitate în întreaga UE".
Cu ocazia discursului privind starea Uniunii din 13 septembrie, Jean-Claude Juncker, preşedintele Comisiei Europene, a declarat: "Nu voi accepta ca în unele părţi ale Europei să se vândă alimente de o calitate mai scăzută decât în alte ţări, deşi ambalajul şi marca sunt identice. Acum trebuie să conferim autorităţilor naţionale competenţe sporite pentru a elimina orice practici ilegale, oriunde există acestea".
Recent, Comisia Europeană a publicat setul de orientări referitoare la legislaţia UE în materie de siguranţă alimentară şi de protecţie a consumatorilor care se aplică în cazul produselor cu dublu standard de calitate.
Cu ajutorul acestor orientări, autorităţile naţionale vor putea să stabilească dacă societăţile comerciale încalcă dispoziţiile UE atunci când calitatea produselor pe care le vând diferă în funcţie de ţară.
În respectivele orientări sunt enumerate şi explicate cerinţele relevante din legislaţia UE referitoare la siguranţa alimentară şi la protecţia consumatorilor, la care autorităţile trebuie să se raporteze atunci când analizează o posibilă problemă de dublu standard de calitate a produselor alimentare.
Există un Regulament privind informarea în legătură cu produsele alimentare, conform căruia consumatorii trebuie să primească informaţii exacte şi suficiente despre un anumit produs alimentar. De exemplu, pe eticheta unui produs alimentar trebuie să fie menţionate toate ingredientele produsului respectiv. De asemenea, există o Directivă prin care sunt interzise practicile comerciale neloiale, cum ar fi comercializarea de produse care poartă aceeaşi marcă într-un mod care ar putea induce consumatorii în eroare.