Persoanele fizice din străinătate care vor face cumpărături în ţara noastră îşi vor putea recupera taxa pe valoarea adăugată (TVA) prin intermediul sistemului tax free.
Activitatea de restituire a TVA pentru turiştii străini este reglementată prin Ordinul 528/2004 al ministrului finanţelor publice, iar societatea care oferă primele servicii de acest gen în ţara noastră este "Global Refund" SRL, care are ca principal asociat "Global Refund AB" din Suedia, liderul mondial din domeniu. "După ce legislaţia s-a schimbat în România avem, în sfîrşit, ocazia să intrăm pe această piaţă", a declarat Martin Staf, preşedintele "Global Refund AB", la finele săptămînii trecute, în cadrul seminarului "Serviciul de tax free". Totuşi, Martin Staf consideră că ţara noastră mai are mulţi paşi de parcurs, în special la partea de reglementări, ca să se apropie de standardele Uniunii Europene. Principalele nemulţumiri ale părţii suedeze ţin de faptul că piaţa noastră nu oferă un cadru atractiv pentru cumpărători, iar timpul în care clienţii îşi pot recupera TVA este foarte mare.
În prezent, "Global Refund" SRL oferă servicii doar în aeroporturile internaţionale, iar persoanele care au achiziţionat diverse produse la noi se pot prezenta în aceste locaţii cu CEC special "Global Refund", pe care l-au primit la încheierea tranzacţiei.
Pentru ca acest sistem să funcţioneze la scară largă, este necesar ca tot mai multe magazine să încheie protocoale de colaborare cu "Global Refund" SRL. Procesul este, însă, mult încetinit din cauza birocraţiei excesive pe care o impune Ministerul de Finanţe - instituţia abilitată să aprobe contractele. Reprezentanţii aparatului de stat justifică numărul mare de acte necesare pe care trebuie să le prezinte patronii de magazine prin intenţia de a minimaliza tentativele de fraudă.
Din totalul turiştilor care circulă în întreaga lume, 65% (aproximativ 22.000/zi) merg să recupereze TVA în peste 220.000 de locaţii. Comisionul perceput de firma suedeză variază între 1-4% din valoarea produselor.