Industria ospitalităţii a fost printre primele afectate de criza generată de coronavirus şi va fi printre ultimele care îşi vor reveni. Drumul spre revenire presupune stabilirea unui mod de a face experienţa hotelieră mai sigură, iar anul acesta va aduce noi tendinţe în zona ospitalităţii - minimizarea risipei alimentare, grija pentru clădiri verzi şi sustenabilitate şi preferinţa pentru alimente produse local, dar şi dispozitivele smart concepute să diminueze consumul de energie sunt doar câteva dintre tendinţele care vor modela un viitor mai sustenabil începând cu 2021, arată raportul anual Colliers pentru 2020, potrivit unui comunicat al Colliers.
Având în vedere istoricul pieţei şi evoluţia dinaintea pandemiei, consultanţii Colliers sunt optimişti privind capacitatea de revenire şi interesul investitorilor pentru această piaţă (deşi următorii ani vor fi cu siguranţă dificili). Unii dezvoltatori şi-au continuat proiectele din zona de ospitalitate şi au găsit modalităţi de a negocia cu băncile finanţatoare, confirmând încrederea pe termen lung în această piaţă a unor jucători cu o situaţie financiară robustă. Astfel de exemple sunt hotelul Moxy, deschis în iulie 2020, în Centrul Vechi al Bucureştiului de către grupul Apex, şi Ibis Style City Center, de 150 de camere, situat pe strada Ştirbei Vodă, deschis de Dentotal în colaborare cu hotelurile Accor, în iunie 2020.
Chiar şi în timpul pandemiei, noutatea unui brand, designul atractiv şi un bun raport calitate-preţ, a atras un grad de ocupare de 20-30% în timpul săptămânii şi de 45-50% în weekend-uri. În ceea ce priveşte proiectele viitoare, există încă puţine hoteluri în lucru, iar mărcile caută locaţii bune pentru a se afilia. De exemplu, lanţul Accor a semnat un nou acord de management cu Alexandra Residence Design pentru construirea unui nou hotel sub brandul Ibis, cu 144 de camere, un SPA şi un centru de evenimente de 1.000 de metri pătraţi.
Până la sfârşitul lui 2021, consultanţii Colliers se aşteaptă la deschiderea hotelului Ibis Airport (85 de camere) şi a noului hotel de lux Autograph Collection by Marriott din centrul vechi al Bucureştiului (217 camere), întrucât acestea se află într-un stadiu avansat de construcţie. Alte proiecte mai includ un nou brand sub umbrela Accor (100 de camere), Corinthia Grand Hotel du Boulevard (50 de camere) sau reconversia Palatului Oscar Maugsch, vândut recent de BCR unui grup de investitori din industria hotelieră, şi sunt aşteptate să îşi anunţe strategia în viitorul apropiat.
"Perspectivele pe termen mediu rămân pline de provocări. La nivel global, turismul a scăzut în 2020 la cel mai mic nivel din ultimii 30 de ani în ceea ce priveşte activitatea. În Europa, conform unui sondaj al Organizaţiei Mondiale a Turismului, majoritatea experţilor văd revenirea activităţii la nivelurile pre-pandemice ale călătoriilor în străinătate nu mai devreme de 2023. Mai mult, sondajul arată că o revenire mai importantă în zona de turism internaţional vom vedea în a doua jumătate a anului 2021 - cel mai probabil în funcţie de vaccinare, dar sunt destui care avansează termenul în 2022. Ne-am aştepta ca România să urmeze exemplul altor ţări europene şi să revină într-un ritm similar. Şi deşi, în ansamblu, România nu s-a bazat atât de mult pe turiştii străini (ţara a avut printre cei mai puţini vizitatori străini din Europa Centrală şi de Est), Bucureştiul va avea de suferit, pentru că înainte de pandemie a înregistrat o creştere atât a turismului de afaceri, cât şi de agrement", explică Raluca Buciuc, Partner & Head of Valuation Services and Hospitality Advisory Services al Colliers.
În Bucureşti, gradul de ocupare a continuat să fie redus. De exemplu, un hotel bun de 4 stele din zona centrală a înregistrat un grad de ocupare de aproximativ 30%, comparativ cu peste 80% în 2019. Într-un scenariu decent, gradul de ocupare ar fi trebuit să crească până la 50% până la sfârşitul lui 2020 pentru hotelurile renumite, dar al doilea val de teste pozitive de Covid-19 a amânat revenirea industriei. Cum Bucureştiul nu este o opţiune tradiţională de vacanţă de vară şi este legat mai degrabă de zona călătoriilor de afaceri, gradul de ocupare a rămas scăzut în timpul verii, în zona de 10-15%.
Venitul mediu zilnic pe cameră disponibilă (ADR) a fost, de asemenea, afectat, dar într-o măsură mai mică. Media ADR între iunie şi august a scăzut cu 20-25%, comparativ cu media înregistrată în 2019, în aceeaşi perioadă, atingând un nivel de 250 lei/cameră/noapte. Mai mult, rezultatul combinat al limitărilor de călătorie şi al regulilor guvernamentale privind distanţarea socială au contribuit la amânarea sau anularea multor evenimente, conferinţe sau convenţii de nivel înalt, care au dus direct la scăderea călătoriilor pentru afaceri şi agrement.
"Într-un an normal, la un hotel de 4 stele care permitea evenimente private, aceste servicii au adăugat în jur de 40% din veniturile anuale, în timp ce pentru hotelurile de 5 stele căutate, procentul a depăşit cu uşurinţă pragul de 50%. Interesant este că hotelurile mai noi şi mai flexibile pot fi oarecum mai avantajate de această situaţie, deoarece au avut tendinţa de a pune un accent mai mic pe restaurante / evenimente. Vedem 2021 ca fiind un an bun de intrare pe piaţă pentru noile mărci internaţionale sau pentru cele existente, care plănuiesc extinderea reţelei, atâta timp cât proiectele în discuţie sunt bine amplasate şi cu un număr suficient de camere pentru a susţine modelul de afaceri. 2022 este de aşteptat să fie anul unei activităţi revenite la o oarecare normalitate şi, prin urmare, vedem jucătorii pe termen lung pregătind terenul în acest sens", adaugă Anca Merdescu, Associate Director Investment Services la Colliers.
Pandemia a schimbat fundamental experienţa clienţilor şi anumite tipuri de călătorii, precum summit-urile, care ar putea să nu mai revină niciodată pe deplin la nivelurile pre-pandemie. Cum va dura ceva timp până când şi călătoriile de afaceri internaţionale îşi vor reveni, turismul local va continua să joace acum mai mult decât oricând un rol foarte important. Schimbările operaţionale, în special legate de sănătate, curăţenie şi flexibilitate şi folosirea spaţiilor exterioare vor fi în prim-plan.
La fel ca multe alte guverne, şi autorităţile române au adoptat o schemă de ajutor de stat pentru a compensa pierderile suferite de companiile din domeniul HoReCa, industria hotelieră şi agenţiile de turism, în valoare de 20% din cifra de afaceri înregistrată în 2020, comparativ cu 2019. Purtarea măştii, prezentarea unui test PCR cu rezultat negativ sau a adeverinţei de vaccinare împotriva Covid-19 sunt noile ingrediente necesare pentru ca industria turismului şi a ospitalităţii să recâştige o oarecare vitalitate. Mai mult, au fost stabilite noi repere pentru iniţiativele în domeniul ospitalităţii, ca rezultat al evoluţiei la nivel social şi parţial ca o consecinţă a conştientizării şi interesului consumatorilor pentru toate lucrurile sustenabile şi ecologice.