Cheltuielile de sărbători revin pe creştere anul acesta, cu un avans de 5% comparativ cu 2020, după un declin de 7% anul trecut, dar 68% dintre consumatori se aşteaptă la preţuri mai mari faţă de sezonul precedent, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2021. La rândul lor, o treime dintre comercianţii participanţi la studiu mizează pe o creştere de două cifre a comenzilor de sărbători, în timp ce 43% estimează majorări sub 10%, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit studiului, anul acesta sumele alocate cheltuielilor de sărbători se vor ridica, în medie, la 1.463 de dolari de persoană, în creştere de la 1.387 de dolari în 2020, evoluţie bazată în mare parte pe comportamentul persoanelor cu venituri ridicate. În acelaşi timp, 73% dintre comercianţi mizează pe cheltuieli mai mari sau mult mai mari în acest sezon.
Pe de altă parte, 39% dintre consumatori pun suplimentarea sumelor pentru cheltuielile de sărbători pe seama creşterii preţurilor. Dintre cei care spun că vor cheltui mai puţin anul acesta, 50% dau vina pe scumpirea alimentelor. Totodată, jumătate dintre comercianţii participanţi la studiu admit că produsele vor fi mai scumpe anul acesta, iar promoţiile nu vor fi atât de ample încât să anuleze avansul preţurilor.
În schimb, 78% dintre participanţi afirmă că situaţia lor financiară a rămas stabilă sau s-a îmbunătăţit faţă de anul trecut, iar 67% estimează că ritmul economiei va accelera în 2022 sau se va menţine la acelaşi nivel ca în 2021.
"Îmbunătăţirea percepţiei consumatorilor cu privire la siguranţa sanitară a determinat creşterea încrederii în perspectivele economice şi în evoluţia situaţiei financiare personale, cu impact pozitiv asupra obiceiurilor de consum specifice sărbătorilor. Cu toate acestea, cumpărătorii conştientizează trendul inflaţionist care se manifestă la nivel global şi rămân prudenţi în privinţa cheltuielilor. Spre exemplu, în zona euro, ponderea cetăţenilor care estimează o inflaţie mai mare în 2021 faţă de 2020 este de 67%, cea mai ridicată din 2008 până în prezent, potrivit unui Eurobarometru publicat recent. În România, BNR estimează o inflaţie de 7,5% pentru anul acesta şi de 5,6% pentru finalul lui 2022", a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, şi Liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum.
Temperarea temerilor cu privire la riscul de îmbolnăvire îi motivează pe unii consumatori să iasă mai mult pentru cumpărături sau în alte scopuri. Procentul celor care evită ieşirile a scăzut la 40%, de la 51% în 2020, aspect care a determinat creşterea cheltuielilor destinate diverselor activităţi cu 15%.
Totuşi, anumite tendinţe accentuate în timpul pandemiei se menţin. Interacţiunea cu platformele digitale rămâne ridicată - peste 60% din cheltuieli vor fi realizate online anul acesta. În acelaşi timp, 40% dintre comercianţi estimează o creştere de două cifre a vânzărilor realizate prin intermediul canalului digital.
Pentru 60% dintre consumatori, principalul criteriu în alegerea unui comerciant este reprezentat de amploarea reducerilor acordate, dar creşterea preţurilor şi scăderea numărului de promoţii ar putea să diminueze impactul ofertelor, arată studiul. Mai mult de jumătate dintre comercianţi (57%) estimează că activitatea promoţională va rămâne constantă sau se va reduce în acest an faţă de 2020, se arată în comunicat.