Federatia Patronala Petrol si Gaze a lansat, joi, studiul "Starea sistemului de impozitare specific sectorului upstream al gazelor naturale din România", se arată într-un comunicat remis Redacţiei noastre.
Lucrarea coordonată de Gabirel Biriş, avocat specializat în legislaţie fiscală, relevă faptul că actualul sistem de impozitare aplicabil la noi în ţară înregistrează o evoluţie disproporţionată prin comparaţie cu veniturile efectiv înregistrate din sectorul upstream gaze naturale.
Actualul sistem de taxare, cu o rată de impozitare efectivă de 25,3% la nivelul anului 2018, este carcaterizat de instabilitate şi lipsă de predictibilitate accentuate, 18 acte normative în ultimii 7 ani şi necompetitivitate.
Media impozitării specifice a producţiei de gaze naturale din ţara noastră este cea mai ridicată din Europa. În 2018 impozitarea specifică a gazelor naturale a fost de peste 5 ori mai mare decat media europeană in sectorul offshore, respectiv de aproape 3 ori mai mare în sectorul onshore.
Daniel Apostol, Director Relaţii Externe FPPG, a declarat: "Dezvoltarea sectorului gazier depinde într-o măsura considerabilă de calitatea reglementărilor din sectorul energetic. Factorii decisivi pentru formarea unei pieţe lichide, transparente şi adânci presupun un cadru instituţional şi de reglementare modern, favorabil investiţiilor în infrastructura gazieră esenţială: reţele de transport, interconectori, depozite de înmagazinare, capacităţi de lichefiere şi regazificare."
Prin proiectul de modificare a Legii Offshore şi a Legii Petrolului, publicat pe 20 septembrie de către Ministerul Energiei, se realizează un prim pas important în procesul legislativ, în vederea restaurării echilibrului în sistemul de impozitare al gazelor naturale. După cum atestă şi concluziille studiului nou lansat, o serie de măsuri rămân imperative în cazul în care vizăm atragerea de investiţii, dezvoltarea economică şi, nu în ultimul rând consolidarea securităţii energetice.
O parte din măsurile propuse în vederea redresării sistemului constau în: modificări legislative care să asigure stabilitate şi predictibilitate; reducerea sarcinii fiscale efective la unul nivel apropiat de media ţărilor europene; corelarea impozitării cu gradul de dificultate şi risc al exploatării; eliminarea/reducerea semnificativă a contribuţiei de 2% catre ANRE, adoptarea unor preţuri de referinţă raportate la piaţa românească.
Gabriel Biriş, coordonatorul studiului , a conchis: "Un lucru e cert, nu putem creşte producţia de gaze naturale doar din rezervele onshore, de aceea dezbaterea rămâne concentrată pe rezultatele explorărilor offshore, la Marea Neagră. Clauzele de stabilitate şi predictibilitate sunt stipulate încă din 1999 prin OG 160/1999, însă o parte din rândul acestora sunt încălcate prin Legea 256/2018 (legea offshore). În prezent, noile măsuri propuse de Guvern pot îmbunătăţi poziţia investitorilor, dar nu garantează că investiţiile vor fi făcute".