Numai 32% dintre români folosesc Internetul aproape în fiecare zi (în medie) iar dintre aceştia 75% accesează paginile de socializare şi 72% comunică on-line prin mesaje text, potrivit studiului "Internetul în viaţa de zi cu zi", comandat de Google şi realizat de IIBR în România, Cehia, Slovacia, Ungaria şi Polonia, ţara noastră având cei mai puţini utilizatori aproape zilnici.
În fiecare ţară, cercetarea a cuprins o mie de respondenţi în vârstă de cel puţin 15 ani, care folosesc internetul în mod regulat (cel puţin o dată pe săptămână).
Dintre românii conectaţi la Internet, 67% folosesc smartphone-uri sau telefoane mobile pentru a se conecta, iar 32% utilizează tabletele, procentaje mai mari decât în celelalte ţări analizate.
De asemenea, 60% dintre respondenţi sunt deschişi la noutăţi tehnologice precum căutarea vocală, cel mai mare procentaj dintre toate cele cinci ţări.
Pe de altă parte, femeile stau mai mult pe Internet decât bărbaţii, iar dacă ar ajunge pe o insulă pustie, jumătate dintre femei ar alege să ia cu ele un calculator sau un smartphone conectat la Internet. În cazul bărbaţilor, prima opţiune este un cuţit (36%), dar la o distanţă foarte mică de dispozitivul conectat on-line (34%).
Laptop-urile şi calculatoarele personale sunt cel mai des folosite pentru căutări pe Internet, în timp ce smartphone-urile şi tabletele se folosesc pentru accesarea reţelelor sociale.
Potrivit studiului, o treime dintre românii aflaţi în mediul on-line intră pe Internet de îndată ce se trezesc.
În schimb, numai 35% dintre cei care intră on-line fac operaţiuni bancare pe Internet (ultimul loc dintre cele cinci ţări) şi sunt penultimii în ceea ce priveşte cumpărăturile on-line (60%).
Pe de altă parte, românii sunt cei mai împătimiţi bloggeri dintre toate ţările participante în studiu: 12% deţin bloguri, în timp ce în celelalte ţări procentajul abia ajunge la 7%.
După căutarea pe Internet, mediile sociale sunt principalul motiv al accesării internetului de către românii conectaţi: 75% dintre ei intră frecvent pe reţelele sociale, iar Facebook este lider incontestabil, în condiţiile în care 97% dintre utilizatorii lor din ţara noastră au un cont de Facebook. Google+ este a doua reţea ca popularitate în România (44%). Verificarea paginii de Facebook, Google+, Twitter sau Instagram este cea mai răspândită activitate pe smartphone şi pe tabletă în cazul românilor: 58% utilizatori pe smartphone şi 45% pe tabletă.
Peste trei sferturi dintre conaţionalii conectaţi urmăresc videoclipuri on-line sau le descarcă de pe Internet. Mai mult, televizorul nu este cel mai important mijloc de divertisment video pentru aproape jumătate dintre aceştia, 46% optând mai degrabă pentru videoclipuri în mediul on-line (sau obţinute on-line) decât programe TV. În ceea ce priveşte divertismentul video, YouTube este principala sursă, 68% dintre internauţi urmărind videoclipuri pe acest site.
Alarma, ceasul şi aparatul foto sunt cele mai populare aplicaţii smartphone, aproximativ 80% dintre noi folosindu-le. Dacă este conectat la Internet, funcţiile informative (41%) şi de divertisment (34%) ale smartphone-ului sunt considerate mai utile decât cele ale unui telefon obişnuit. În ceea ce priveşte divertismentul pe astfel de aparate, utilizatorii români apreciază cel mai mult jocurile (68%), muzica (57%) şi fotografia (47%).
Românii conectaţi la internet îşi petrec majoritatea timpului liber on-line. Navigarea pe Internet în căutare de ştiri şi întâmplări interesante este principala activitate în timpul liber a românilor conectaţi (58%). De asemenea, reţelele de socializare şi folosirea instrumentelor de comunicare on-line sunt printre activităţile preferate de petrecere a timpului liber (41%), imediat după programele TV (49%).
"Atracţia online-ului este atât de mare, încât primul obiect ales să îl ia pe o insula pustie este, în medie, un dispozitiv conectat la internet (41%), mai important decât un prieten (37%) sau un cuţit (26%). Majoritatea îşi încep ziua on-line: utilizatorii împătimiţi intră pe internet de îndată ce se trezesc (32%), un sfert dintre ei în timpul rutinei de dimineaţă şi 5% în drum spre şcoală", se mai arată în studiul Google.
Femeile şi bărbaţii au obiceiuri diferite privind folosirea internetului în viaţa de zi cu zi: femeile folosesc internetul mai des decât bărbaţii pentru a comunica, iar bărbaţii descarcă aplicaţii şi urmăresc programe TV on-line ceva mai des decât femeile. Când îşi petrec timpul liber on-line, bărbaţii citesc mai multe ştiri şi informaţii decât femeile (63% faţă de 53%), în timp ce femeile preferă să discute cu alţi utilizatori mai mult decât bărbaţii (47% faţă de 36%).
Întâlnirile on-line nu reprezintă o idee bună pentru români: 58% consideră că Internetul nu este un loc potrivit pentru a începe o relaţie, deşi ei cred că este locul potrivit să-ţi faci prieteni. Numai unul dintre cinci români prezenţi în spaţiul on-line are încredere în Internet în privinţa relaţiilor romantice, bărbaţii fiind mai dispuşi să stabilească întâlniri on-line decât femeile (26% faţă de 18%).