În timp ce, la nivel mondial, cererea de publicitate pentru media tradiţionale este pe un trend descendent, un nou model financiar ia naştere, cu multiple beneficii pentru investitori şi antreprenori: media pentru capitaluri proprii. Aceasta este concluzia celui mai recent studiu, "Ascensiunea Media pentru capitaluri proprii ca model investiţional alternativ", realizat la nivel european de către Grai Ventures, o companie românească cu experienţă în dezvoltarea şi scalarea startup-urilor la nivel internaţional. Cercetarea, unică la nivel european, evidenţiază investiţia de tip "media pentru capitaluri proprii" ca o soluţie eficientă pentru finanţarea startup-urilor "direct către consumator" (en. business to consumer / B2C) şi o alternativă promiţătoare de generare de profit pentru posturile de televiziune ce se confruntă cu perturbări digitale, conform unui comunicat remis redacţiei.
Studiul Grai Ventures arată că startup-urile au şanse de succes de 9 ori mai mari (87%) dacă beneficiază de publicitate în loc de capital. Astfel, primind publicitate în schimbul cotei de participaţie, companiile îşi tranzacţionează capitalurile proprii conglomeratelor media care îşi diversifică portofoliul. În prezent, la nivel european, Channel 4, German Media Pool, ProSieben şi Mediaset sunt printre cele mai active posturi de televiziune în folosirea acestui model alternativ de investiţii.
Pentru studiul "Ascensiunea Media pentru capitaluri proprii ca model investiţional alternativ", Grai Ventures a analizat peste 414 runde de finanţare pentru 149 de companii cu seturi de date compilate din Dealroom, Crunchbase, Europe Venture Capital Review şi Statista pentru a identifica şi profila numărul total de startup-uri europene care au beneficiat de media pentru capitaluri proprii, începând cu anul 2000. Datele extrase arată că succesul unui startup sau eşecul lui ţin de câţiva factori importanţi, printre care cunoaşterea pieţei pe care va activa produsul şi înţelegerea modului în care funcţionează media. În prezent, un procent important al startup-urilor eşuează tocmai pentru că aceşti factori nu sunt îndepliniţi: 34% din startup-uri, din cauza neconcordanţei dintre produs şi piaţă, şi 22%, din cauza înţelegerii insuficiente a strategiilor de marketing şi a modului în care funcţionează media• .
"La momentul actual, pentru a face publicitate propriilor afaceri, membrii fondatori se bazează frecvent pe marketing digital, ca mijloc de publicitate ieftin şi accesibil. Cu toate acestea, majoritatea startup-urilor de tipul B2C trebuie să aibă o acoperire mai mare pentru a-şi creşte baza de clienţi, iar publicitatea convenţională, precum cea TV, este prea costisitoare pentru o companie la început de drum. După luni de multă muncă, ne bucurăm să lansăm această cercetare care sperăm să fie nu doar un instrument de real ajutor pentru startup-uri şi pentru mass-media, ci şi o conştientizare a paşilor pe care-i au de urmat, astfel încât să realizeze parteneriate strategice, cu câştiguri de ambele părţi", a declarat Diana Florescu, CMO şi Managing Partner al Grai Ventures.
Studiul realizat de Grai Ventures relevă că, din 2010, 149 de startup-uri au adoptat Media for Equity (M4E) ca o modalitate rentabilă de a-şi creşte vizibilitatea şi de a accede la pieţe de masă prin intermediul publicităţii TV, Out-of-Home (OOH), tipărite şi radio.
Sunt concludente exemple precum Zalando, un startup German ce comercializează articole vestimentare, care a încheiat o tranzacţie de tipul M4E cu fondul de investiţii SevenVentures. SevenVentures a investit în companie sub formă de publicitate în 2009. Vânzările companiei Zalando au explodat de la 6 milioane USD la 1,8 miliarde USD până în 2013, ceea ce înseamnă o creştere a veniturilor de 29.900% în doar câţiva ani. Zalando şi About You, doi comercianţi cu amănuntul germani, au beneficiat de publicitate în Germania, Republica Cehă, Elveţia, Franţa şi Austria.
Media pentru capitaluri proprii - o oportunitate neexploatată în Europa de Est
Studiul Grai Ventures arată că modelul investiţional media pentru capitaluri proprii rămâne un potenţial neexploatat în Europa de Est. Conform aceleiaşi cercetări, doar Rusia şi Polonia au adoptat modelul până în prezent, iar în cea din urmă, acesta nu mai este activ.
"Grupurile de televiziune est-europene ratează oportunitatea de a demonstra că sunt parteneri esenţiali în construirea brandurilor digitale şi diversificarea veniturilor. Televiziunea încă atrage o audienţă masivă în toată Europa. Startup-urile ce se adresează direct consumatorilor iau în calcul televiziunea mult mai serios decât acum un deceniu. Nu este prea târziu pentru televiziunile din România să înceapă să ofere nou-veniţilor în sfera digitală contracte de publicitate, încă de la începuturi", subliniază Ştefan Koritar, CEO & Managing Partner al Grai Ventures.
Ce fel de startup-uri sunt potrivite pentru acest model de investiţii?
Printre sectoarele cele mai populare pentru acest model alternativ de finanţare se numără companiile de software şi comerţ electronic care dezvoltă produse direct orientate spre consumator. Toate acestea au trecut prin cel puţin o infuzie de capital iniţial, de tipul "seed round", înainte de a beneficia de publicitate convenţională, şi 90% dintre ele erau în etapa de generare vânzări, când au crescut prin media pentru capitaluri proprii.