Două din trei companii europene intenţionează să-şi transfere unele dintre activităţile de business din China în alte state, iar ţări asiatice "occidentalizate", precum India, Japonia, Singapore, Coreea de Sud, Taiwan şi Indonezia, sunt vizate a deveni pieţe principale în locul Chinei, conform unui comunicat remis redacţiei. Aceasta este principala concluzie a studiului "Deglobalization Tendencies", realizat anul trecut, de compania de consultanţă în management Horvath, cu patru decenii de experienţă internaţională, activă şi în România, din 2005.
Potrivit sursei citate, majoritatea respondenţilor în cadrul studiului afirmă că se vor concentra pe valorificarea unor oportunităţi de creştere a business-ului în primul rând în Europa (66%), apoi în Asia (47%), America de Nord (37%) şi America de Sud (33%), în timp ce perspectiva asupra pieţelor din afara Europei devine din ce în ce mai critică. Astfel, 80% dintre manageri şi investitori văd drept un aspect negativ dependenţa de pieţe "străine", 77% consideră că aceste pieţe ridică probleme privind managementul riscurilor, iar 78% constată că aceste pieţe non-europene le-au cauzat dificultăţi privind lanţurile de aprovizionare.
Pe fondul acestor motive de îngrijorare, poziţia Chinei drept "fabrică a lumii" este pusă la îndoială: 62% dintre companiile europene au planuri foarte clare de relocare din această ţară, dar 54% au planuri similare şi în privinţa relocării din SUA. 85% dintre respondenţi apreciază costul conformităţii cu cerinţele de reglementare locale pe pieţele externe, în special China şi SUA, ca fiind foarte mare.
În locul globalizării, companiile îşi propun "localizarea" lanţurilor valorice (de la producţie la vânzare), ceea ce s-ar traduce prin "producţie în China pentru piaţa chineză sau producţie în Europa pentru piaţa europeană". Regionalizarea business-urilor are în vedere în principal activităţile legate de logistică (52%), producţie (51%), vânzări (40%) şi achiziţii (37%). Diversificarea în creştere în privinţa achiziţiilor (din două sau mai multe surse) şi siguranţa capacităţilor de livrare a companiilor se află în creştere pe agenda managementului.
Studiul Horvath arată că 71% dintre respondenţi plănuiesc să dezvolte business-urile pe alte pieţe şi ţări, pentru anumite părţi din lanţul lor valoric, iar în alegerea acestor pieţe contează cel mai mult: stabilitatea politică (56%), securitatea aprovizionării (54%) şi sustenabilitatea (53%).
Aşteptarea managerilor este că vor profita de relocarea activităţilor în ţările din estul Europei datorită costurilor mai mici. Pentru România, reprezentanţii Horvath văd deglobalizarea ca o oportunitate, ţara noastră având posibilitatea să devină un centru important pentru Europa şi pentru investiţii noi. Acest lucru poate fi observat şi din nivelul investiţiilor directe record în 2022, de peste 11 miliarde de EUR, de aproape 4 ori mai mult faţă de 2020, subliniază sursa citată.
În ceea ce priveşte viitorul globalizării, 27% dintre respondenţi consideră că acest fenomen va continua în cadrul unor blocuri comerciale, 19% dintre aceştia cred că va fi greu de împăcat globalizarea cu sustenabilitatea pe termen lung, 17% se aşteaptă ca, în viitor, să scadă gradul de globalizare, iar 15% că aceasta se va reîntoarce la nivelurile de dinaintea crizei Covid, în următorii ani.
"Pe fondul turbulenţelor economice din ultima perioadă, este firesc pentru managerii companiilor europene, atât furnizori cât şi vânzători, să caute noi soluţii pentru restructurarea rapidă a relaţiilor economice globale. Tot mai multe companii doresc să reducă la minimum dependenţele pentru a-şi creşte rezilienţa şi pentru a asigura continuitate în aprovizionare. Trebuie dezvoltate noi pieţe de vânzare, cu riscuri mai reduse, care împărtăşesc aceleaşi valori, Europa aflându-se în topul preferinţelor. În acelaşi timp, trebuie avute în vedere şi obiectivele de sustenabilitate.", a declarat Kurt Weber, Managing Director, Horvath România.
Studiul Horvath, intitulat "Deglobalization Tendencies", a fost realizat, anul trecut, prin chestionarea a 150 de top manageri din toate industriile, din 6 pieţe europene principale: Germania, Franţa, Italia, Polonia, Spania şi Marea Britanie. Managerii intervievaţi lucrează pentru companii cu vânzări anuale de cel puţin 200 de milioane de euro, se menţionează în comunicat.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.02.2023, 12:53)
Cea mai buna alegere posibila. Sa se mai dezvolte si alte parti ale lumii, China si-a luat nasul la purtare.