Milioane de persoane din Europa nu beneficiază de servicii financiare sau beneficiază într-o măsură limitată, conform raportului "Drumul către incluziune", lansat astăzi de MasterCard.
Potrivit unui comunicat de presă, vârsta medie a persoanelor care nu au acces la servicii bancare formale este de 40 de ani. Majoritatea dintre aceşti respondenţi sunt femei (55%), iar 51% sunt căsătoriţi. Cei mai mulţi din grup (40%) nu au primit nicio formă de plată - salariu sau alt gen de remuneraţie în ultimele trei luni, iar 35% dintre ei au primit o formă de salarizare în această perioadă. 81% dintre persoanele din grup au trăit în ţara de origine toată viaţa.
"Şi cei bancarizaţi necorespunzător (care nu beneficiază de servicii financiare decât într-o măsură limitată) au vârsta medie de 40 de ani, iar 55% sunt femei. Numărul persoanelor căsătorite este însă mai mic: 37%. Cei mai mulţi (36%) au beneficiat de ajutor social în ultimele 3 luni, în timp ce o treime (33%) a primit un salariu. 83% dintre aceştia au trăit în ţara de origine toată viaţa", se mai arată în raport.
Ambele grupuri au aceeaşi motivaţie principală pentru care nu deţin un cont bancar - un sfert dintre ei spun că nu au suficienţi bani. Alte motive sunt acelea că "nu doresc sau nu au nevoie" de un cont bancar, că nu li se permite să deţină un cont bancar sau că nu le plac băncile/ nu au încredere în ele.
În loc să beneficieze de opţiunile unui cont bancar, cum ar fi direct debit, internet banking sau posibilitatea de a cumpăra produse la preţuri reduse, online, această categorie foloseşte numerarul pentru a plăti chiria (98%) sau utilităţile (95%) şi păstrează banii acasă, potrivit sursei citate.
Explorând posibilitatea ca un cont bancar preplătit să fie de interes pentru populaţia nebancarizată, cercetarea a arătat că 54% consideră cardurile preplătite interesante şi ar vrea să afle mai multe informaţii despre ele, în timp ce 39% au spus că acestea li se par potrivite pentru nevoile lor financiare.
Jennfier Rademaker, Senior Vice President Core Products, în cadrul MasterCard, a declarat: "Numai în Europa Occidentală, populaţia nebancarizată sau bancarizată necorespunzător totalizează 93 de milioane de oameni. Cardurile preplătite pot fi, într-adevăr, soluţia pentru ca un număr mare de persoane să se simtă integrate din punct de vedere financiar, să-şi păstreze banii în siguranţă şi să fie mai informaţi despre cum să întocmească un buget. Această soluţie le permite să se simtă integraţi din punct de vedere social şi tehnologic, iar noi trebuie să facem mai mult pentru a informa aceste grupuri în legătură cu posibilităţile pe care le au. În mod cert, nu există o soluţie universal valabilă, dar produsele pot fi personalizate cu uşurinţă, astfel încât să se adapteze la situaţii specifice".
Conform raportului, 43% dintre cei care nu au acces la servicii financiare au auzit de cardurile preplătite, iar 47% nu au au auzit de ele. În ciuda acestui fapt, 41% din toţi respondenţii recunosc că ar beneficia de pe urma cardurilor preplătite pentru că nu ar mai fi nevoiţi să ia bani la ei tot timpul. 25% afirmă că, prin intermediul cardurilor preplătite, ar avea un control mai bun asupra cheltuielilor.
Rezultatele raportului "Drumul către incluziune" au fost anunţate în cadrul Conferinţei Prepaid MasterCard Europe de la Roma, Studiul s-a desfăşurat în 6 ţări europene: Marea Britanie, Franţa, Italia, Spania, Polonia şi Rusia, dar rezultatele arată că atitudinile şi comportamentele nu diferă foarte mult ca arie geografică. Astfel, problemele celor care beneficiază de servicii financiare într-o măsură limitată, sunt similare în Europa şi în alte zone.