Excluderea minorilor de la luarea unor decizii, în special de la cele care îi privesc, poate deveni o problemă pe termen lung. Conform unui studiu făcut în mediul rural de către World Vision România, peste 80% dintre copii spun că rolul principal în luarea deciziilor aparţine adulţilor, ei fiind doar informaţi despre decizia finală. Pe acest fond, Fundaţia World Vision România lansează un proiect finanţat de Parlamentul European, cu durata de un an, prin care vrea să formeze viitori lideri civici. Proiectul vizează copiii cu vârste între 12 şi 18 ani din zonele rurale, în special din cele defavorizate.
Timp de un an de zile, aceştia vor învăţa să-şi facă vocea auzită atât pe canalele de social media, cât şi în dezbaterea publică. World Vision România a prezentat acest proiect: " În mijlocul unei pandemii care a avut un impact major asupra vieţilor copiilor din întreaga lume şi în special asupra celor mai vulnerabili dintre ei, vocile celor mai tineri membri ai societăţii nu sunt în continuare ascultate de societate şi guverne.
În România rurală, rolul principal în luarea deciziilor aparţine în continuare adulţilor, copiii fiind adesea puşi în faţa deciziilor care au impact asupra vieţilor lor, conform raportului "Bunăstarea copilului din mediul rural", realizat de World Vision România în 2020. Peste 80% dintre copiii intervievaţi declară că rolul principal în luarea deciziilor aparţine adulţilor, ei fiind doar informaţi despre decizia finală. Mai mult decât atât, doar 4% dintre copii şi tineri afirmă că în ultimele 12 luni primarul sau consilierii locali le-au solicitat opinia. Ca răspuns la această problemă, Fundaţia World Vision România lansează proiectul "Young Leaders Speak out for European Values", o iniţiativă finanţată printr-un grant oferit de Parlamentul European, al cărei scop este de a sprijini angajamentul copiilor în procesele democratice şi de a susţine importanţa reprezentării copiilor şi a implicării cetăţeneşti cu privire la teme de interes comun în UE. Proiectul Fundaţiei se va derula timp de un an şi vizează copiii cu vârste între 12 şi 18 ani din zone rurale defavorizate, marcate de rate ridicate de sărăcie, excluziune socială, abandon şcolar şi cu multe familii monoparentale din judeţele Dolj, Vaslui, Vâlcea, Cluj, Ialomiţa. Programul va dezvolta în continuare una dintre iniţiativele cele mai importante ale World Vision România, anume Consiliul Consultativ al Copiilor, un organism deliberativ şi cu rol de consultare ce reprezintă vocea celor peste 20.000 de copii din proiectele organizaţiei în faţa autorităţilor locale, naţionale şi internaţionale. Consiliul este format din 12 copii şi tineri, aleşi pe un mandat de doi ani, care pun pe agenda publică nevoile copiilor şi soluţiile pentru problemele cu care aceştia se confruntă. Acestea sunt analizate şi incluse în obiectivele fundaţiei".
În cadrul proiectului, copiii din Consiliu reprezintă unul dintre principalele grupuri ţintă. Aceştia vor lua parte la un program de mentorat în advocacy şi comunicare, în special în mediile digitale, pentru a deveni adevăraţi ambasadori ai Europei în unele dintre locurile cele mai sărace din ţară. Mentorii vor fi jurnalişti români cu mare experienţă în presa scrisă, online şi televiziune, specialişti în comunicare, digital şi advocacy.
Ca parte a acestui program, tinerii implicaţi vor avea ocazia să comunice pe canalele de social media, vor pregăti campanii şi alte demersuri de comunicare şi vor înţelege mai bine contextul naţional, european, precum şi rolul instituţiilor publice. Al doilea obiectiv al proiectului este dialogul constant cu cinci grupuri de iniţiativă locală ale copiilor din zonele rurale defavorizate. Grupurile de iniţiativă locală se vor alătura, practic, Consiliului Consultativ, pentru a reprezenta mai bine în teritoriu interesele copiilor.