În ultimii trei ani, 70% dintre români au achiziţionat încuietori clasice, iar doar 30% au optat pentru încuietori moderne, cu parametri de securitate superiori, potrivit unui studiu realizat de ASSA ABLOY Opening Solutions România. Cu toate acestea, tendinţa de achiziţie pentru viitor indică o creştere semnificativă a interesului pentru soluţii moderne, de trei ori mai mare decât pentru cele clasice. De asemenea, românii încep să cumpere mai mult din magazine specializate sau direct de la producător, acest aspect fiind o dovadă a conştientizării tot mai mari cu privire la necesitatea securizării locuinţei şi a familiei.
"Peste două treimi dintre clienţi au optat în ultimii trei ani pentru încuietori tradiţionale, dar interesul pentru tehnologiile avansate creşte constant. Potrivit analizei noastre, 16% dintre clienţi se vor orienta la următoarea achiziţie către soluţii moderne, în timp numărul celor interesaţi de încuietorile clasice este în scădere", a declarat Florin Tihulcă, Director, Head of Romania, ASSA ABLOY Opening Solutions România.
În decursul ultimilor trei ani, 76% dintre clienţi au cumpărat lacăte, aproximativ 20% au investit în soluţii de securitate inteligente, iar 15% au optat pentru cutii de valori. În viitor, lacătele rămân pe lista de cumpărături a doar 3% dintre respondenţi, în timp ce interesul pentru soluţiile smart şi cutiile de valori se menţine constant.
Principalul motiv pentru schimbarea sau îmbunătăţirea soluţiei de acces este defectarea sistemelor existente (45%). Alţi factori des menţionaţi, în special de către persoanele cu vârsta de sub 30 de ani, sunt conştientizarea faptului că multe încuietori pot fi deschise facil, o senzaţie generală de nesiguranţă sau confruntarea cu o ameninţare directă de furt/efracţie.
Achiziţiile specializate, în ascensiune
Până în prezent, clienţii au achiziţionat încuietori şi soluţii de securitate în principal din magazinele DIY sau hypermarketuri, acestea reprezentând locul principal de cumpărături pentru 53% dintre respondenţi. Magazinele specializate au fost următoarea destinaţie populară - cu un procent de 37%, în timp ce 36% achiziţionează online, de multe ori direct de la producător.
De asemenea, o proporţie semnificativă a achiziţiilor s-a realizat în principal online, fie direct de la producător (9%), fie prin intermediul unui retailer (7%), iar 5% din clienţi au ales să comande produsele de securitate în cadrul unor livrări mai ample.
Pentru achiziţiile viitoare, cota unităţilor DIY şi hypermarketurilor ca primă opţiune de cumpărături va coborî la 43%. Pe de altă parte, compania remarcă o tendinţă de creştere a achiziţiilor din magazinele specializate, care se estimează că vor ajunge destinaţia principală pentru 26% dintre cumpărători, precum şi a celor online direct de la producător, prognozate să reprezinte alegerea favorită pentru 13% dintre clienţi.
"Observăm o schimbare semnificativă în preferinţele de achiziţie ale clienţilor, cu o tendinţă clară către locaţii specializate, inclusiv online. Aceste evoluţii reflectă dorinţa clienţilor de a avea acces la produse de specialitate şi la inovaţii tehnologice în domeniul securităţii, ceea ce indică o tendinţă clară spre soluţii mai avansate şi personalizate pentru nevoile lor de securitate", a adăugat reprezentantul ASSA ABLOY Opening Solutions România.
Potrivit analizei realizate de ASSA ABLOY, cel mai important criteriu luat în calcul la achiziţie este preţul (49%), urmat îndeaproape de garanţia de calitate (42%) şi de nivelul de securitate (31%). Alţi factori menţionaţi frecvent au fost recomandările venite din partea unui specialist şi caracteristicile tehnice speciale (ambele menţionate de 25% dintre clienţi), urmate de perioada de garanţie şi experienţa anterioară pozitivă (ambele 20%).