Aproximativ 70% dintre start-up-urile de tehnologie româneşti au fost afectate de COVID19, potrivit primului studiu "Impactul COVID19 asupra Start-up-urilor de tehnologie din România" iniţiat de Romanian Tech Startups Association (ROTSA), în parteneriat cu peste 130 de actori ai ecosistemului naţional de start-up-uri, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit studiului start-up-urile de tehnologie din România sunt active pe piaţă de mai puţin de 4 ani, cu mai puţin de 4 angajaţi şi au o cifra de afaceri de aproximativ 150.000 de euro pe an.
Pentru a lua decizii în vederea atenuării impactului pandemiei, fondatorii start-up-urilor s-au consultat cu întreaga echipă (50%) sau cu consiliul consultativ, cu mentorii şi antrenorii (49%), în timp ce 39% au primit sfaturi de la alţi antreprenori.
Cel mai prosper ecosistem de start-up-uri de tehnologie locale se află în Bucureşti, care este urmat de Cluj, Timiş şi Bihor. De asemenea, cea mai semnificativă evoluţie a ecosistemului de start-up-uri din România a avut loc în 2017, când numărul de start-up-uri tehnologice nou-înfiinţate aproape s-a triplat faţă de anul precedent.
Principalele pieţe reprezentate sau vizate de ecosistemul de start-up-uri din România sunt în Europa, în Franţa, Spania, Italia şi, în timp ce 41% dintre respondenţi indică SUA drept piaţa principală, potrivit sursei citate.
Start-up-urile cu cel mai mare număr de angajaţi sunt cele din categoriile fintech (35,2%), automatizare (35,2%) şi marketing (14,2%). Pe de alta parte, start-up-urile cu cele mai mari venituri se regăsesc în aceleaşi categorii: Automatizare (38,1%), Fintech (31,8%) şi Marketing (12,1%).
Principala provocare a start-up-urilor de tehnologie este nevoia de finanţare pentru susţinerea operaţiunilor şi extindere. Principala sursă de finanţare a start-up-urilor de tehnologie este autofinanţarea, în timp ce 36% dintre acestea au realizat strângere de fonduri private (Business Angels 23%, VC 9%, Equity Crowdfunding 4%).
"Studiul prezintă impactul pandemiei asupra start-up-urilor de tehnologie, dar, totodată, identifică strategii, programe şi servicii menite să accelereze dezvoltarea sectorului antreprenorial în domeniul tehnologiei. Odată cu acest studiu, lansăm ROTSA Digital Hub, o iniţiativă prin care susţinem start-up-urile de tehnologie, energie, sustenabilitate, energie regenerabilă prin trei tipuri de acţiuni: mapare, promovare gratuită, mentorat şi educaţie", declară Cristiana Bogăţeanu, Director Executiv ROTSA.
ROTSA Digital Hub va realiza o hartă interactivă a start-up-urilor de tehnologie şi a investitorilor de tip business angel, va publica articole săptămânale dedicate câte unui start-up, va organiza hackathoane urmate de programe de incubare şi acţiuni de mentorat în parteneriat cu reţeaua de colaboratori. De asemenea, se află în curs de elaborare, tot printr-o acţiune comună, un dicţionar de termeni specifici domeniului de start-up-urilor.
ROTSA Digital Hub va face parte din reţeaua de 9 hub-uri digitale corespunzătoare fiecăruia dintre partenerii din cadrul proiectului Danube Energy+. Danube Energy + este un proiect care se desfăşoară în 9 ţări europene (Bulgaria, Cehia, Croaţia, Germania, România, Serbia, Slovacia, Slovenia, Ucraina) şi vizează orice entuziast până în 35 de ani cu idei de transformare a sistemului energetic într-unul verde. Proiectul, cu o durată de 3 ani îşi propune să accelereze dezvoltarea unor start-up-uri inovatoare în regiune care să contribuie la transformarea durabilă a sistemului energetic. Danube Energy + se încheie în România astăzi, 13 iulie, prin lansarea ROTSA Digital Hub. Misiunea programului este preluată şi extinsă de ROTSA. Acest nou Hub va susţine prin activitatea de promovare, mentorat şi educaţie, nu doar start-up-urile din domeniul energie, ci toate start-up-urile de tehnologie din Romania.
"Start-up-urile ce activează în tehnologie aduc în prim plan inovaţia, creativitatea şi colaborarea din mediul economic românesc. Ele ne-au pus pe harta internaţională. Ştim nevoia lor de a fi ghidate, de a fi susţinute în iniţiativele lor de internaţionalizare şi de a identifica surse de finanţare cu ajutorul cărora să crească. Înţelegem deci nevoia lor de a accesa oportunităţi iar prin acest studiu ne-am propus să aflăm direct de la start-up-uri cum au fost afectate şi ce nevoi de dezvoltare au. Proiectele care au fost realizate până în prezent, precum şi viitoarele noastre proiecte, sunt şi vor continuă să fie consolidate cu ajutorul comunităţii pe care am reuşit să o strângem în jurul nostru", declară Cristiana Bogăţeanu, Director Executiv ROTSA.