Pe fondul blocajelor provocate de coronavirus şi distanţarea socială, proliferarea aplicaţiilor mobile şi a canalelor online s-a dovedit a fi esenţială pentru funcţionarea societăţii, conform unui comunicat de presă. Achiziţiile online în plină expansiune şi plăţile cotactless au adus vânzările e-commerce la un nivel record, digitalizarea forţată fiind salvarea binevenită pe timp de criză. Însă, potrivit studiului global realizat de Javelin Strategy & Research şi SAS, această schimbare a alimentat creşterea fraudelor cu miliarde de dolari la nivel mondial.
Ştefan Baciu, Country Manager SAS Romania & Moldova, a declarat: "Din perspectiva monitorizării tranzacţiilor online, anul 2020 a fost cu totul atipic. Încercările de fraudă au crescut cu aproape 35%, ceea ce ne arată că infractorii sunt mai activi în încercările de fraudare a canalelor digitale. Instituţiile financiare sunt nevoite, aşadar, să-şi redefinească modul în care se protejează pe ele însele, dar şi pe clienţi, de riscurile asociate acestor schimbări, respectiv să adopte cât mai rapid tehnologiile antifraudă disponibile."
Eforturile de adaptare la noul normal
Raportul Escaladarea fraudei digitale: impactul coronavirusului asupra provocărilor globale de fraudă, se bazează pe interviuri independente cu directori de plăţi şi securitate din 20 de ţări şi cinci regiuni - America de Nord, America de Sud, Europa, Africa şi Asia Pacifică, realizate de Javelin în perioada ianuarie şi septembrie 2020. Cercetarea a ajutat la surprinderea peisajului pandemic din această perspectivă, de la etapa pre-pandemică, până la primele eforturi de recuperare, notează sursa citată.
"Impactul acestui val de fraudă este resimţit în diferite moduri datorită integrării plăţilor digitale într-un mod accelerat la nivel global. Combaterea eficientă a problemei necesită utilizarea unui set mai larg de date digitale şi o abordare hibridă, pe mai multe planuri, pentru a lua decizii eficiente atât în timpul, cât şi după pandemie. Analiza avansată reprezintă numitorul comun care oferă agilitate în provocările viitorului", a declarat Stu Bradley, vicepreşedinte al diviziei globale de informaţii şi securitate la SAS.
Mai mulţi consultanţi, lideri de opinie şi profesionişti din domeniu, ce activează în companii de top din Europa Centrală şi de Est, Orientul Mijlociu şi Africa, vor dezbate această temă în cadrul panelului FRAUD & AML a secţiunii Industry Talk/Banking, parte a evenimentului virtual de trei zile Beyond Tomorrow, organizat de SAS între 23-25 noiembrie.
Principalele constatări şi recomandări ale studiului:
Potrivit comunicatului, plăţile digitale cresc riscul de fraudă la nivel global. Deşi tehnologiile de plată predominante variază în funcţie de regiune, tendinţele de fraudă au puncte comune semnificative, indiferent de poziţionarea geografică. Acest lucru demonstrează că infractorii se coordonează şi împărtăşesc informaţii mai deschis decât instituţiile financiare, ceea ce le conferă un avantaj semnificativ în zădărnicirea eforturilor de depistare a fraudelor. Frauda transfrontalieră este din ce în ce mai frecventă.
Frauda digitală creşte în frecvenţă şi devine mai sofisticată. Arsenalul de trucuri al fraudatorilor şi reţelelor acestora devine la fel de avansat ca tehnologiile utilizate pentru a le detecta activităţile. Social engineering, phishing şi furtul de identitate, alături de amploarea metodelor digitale de plată, le oferă acestora un avantaj. Companiile ar trebui să fie conştiente de faptul că noile mecanisme de plată sunt în special vizate de aceste atacuri din cauza controalelor ineficiente de risc la care sunt supuse iniţial, transmite sursa citată.
Instituţiile de servicii financiare au nevoie de tehnologii multilayer şi de capacităţi analitice pentru a identifica ameninţările suprapuse în timp real. Complexitatea vectorilor de atac ai infractorilor necesită o abordare stratificată a prevenirii şi detectării fraudei, având, în acelaşi timp, un mijloc de a orchestra strategii şi activităţi de investigaţie. Acţiunile automatizate şi gestionarea predictivă a cazurilor, bazate pe inteligenţă artificială şi machine learning, pot ajuta la reducerea dependenţei de personalul dedicat monitorizării activităţilor de fraudă şi pot creşte considerabil eficienţa în această direcţie, conform unui comunicat de presă.
Potrivit sursei citate, utilizarea datelor pentru analize în timp real şi acţiuni automate va fi crucială pentru a prospera în acest nou normal digital. Capacităţile vor varia în funcţie de maturitatea tehnologică, însă orice companie, de orice nivel, are nevoie de cât mai multe date pentru a lua decizii eficiente în timp real. Este important de menţionat că implementarea infrastructurii cloud pentru sistemele de gestionare a fraudei măreşte capacităţile de ingestie de date.
Gestionarea riscului la transformarea metodelor de plată
Transformarea metodelor de plată - în metode noi sau existente, deopotrivă - necesită ca instituţiile financiare să înţeleagă toate punctele critice ale acestora, protejarea lor împotriva fraudei digitale reprezentând un sistem deosebit de complex, notează sursa citată.
Krista Tedder, Head of Payments la Jevelin Strategy & Research, a declarat: "Trecerea de la omnichannel la multichannel, combinată cu natura sofisticată a instrumentelor pe care infractorii le au la dispoziţie, oferă instituţiilor financiare o hartă necesară construirii strategiilor de atenuare a fraudei pe termen scurt şi lung. Fără îmbunătăţiri tehnologice şi operaţionale, instituţiile financiare se confruntă cu daune importante ale reputaţiei şi pierderi financiare. În timp ce unele îmbunătăţiri pot fi implementate rapid, pentru rezultate imediate, alte vor dura luni sau chiar ani pentru a se dezvolta. Primul pas critic reprezintă procesarea tuturor fluxurilor de date în timp real, alături de gestionarea identităţii şi monitorizarea tranzacţiilor, nu numai pentru a identifica tentantiva de fraudare, ci pentru a o bloca chiar înainte de a se produce."