Industria telecomunicaţiilor, sectorul retail şi serviciile financiare sunt cele mai afectate de fraude online în perioada pandemiei de Covid-19 (coronavirus), potrivit unui studiu realizat de TransUnion, agenţie americană de raportare a creditelor pentru consumatori.
Conform sursei, milenialii reprezintă segmentul de consumatori cel mai vizat de atacatorii online, care folosesc escrocherii pe tema Covid-19.
TransUnion menţionează că, în general, volumul tranzacţiilor digitale suspectate că sunt frauduloase a crescut cu 5% în perioada 11 martie - 28 aprilie, comparativ cu intervalul 1 ianuarie - 10 martie 2020, fiind identificate peste 100 de milioane de tranzacţii riscante între 11 martie şi 28 aprilie.
"Având în vedere miliardele de oameni care au fost nevoiţi să rămână acasă, la nivel global, pe perioada carantinei impuse de pandemie, industriile au fost perturbate într-un mod care nu a mai fost văzut de generaţii întregi, în privinţa amplorii sale", declară Shai Cohen, prim-vicepreşedinte al TransUnion Global Fraud & Identity Solutions. Acesta adaugă: "Acum, că multe tranzacţii s-au mutat online, infractorii au încercat să profite. Companiile trebuie să se adapteze noului context, să folosească instrumente de prevenire a fraudei, care asigură rate mari de detectare şi experienţe corecte pentru consumatori".
La rândul său, Melissa Gaddis, senior director al departamentului destinat clientului la TransUnion Global Fraud & Identity Solutions, spune: "Datele noastre arată că, pe măsură ce distanţarea socială schimbă modelele de cumpărături, infractorii online s-au adaptat şi au vizat mai multe industrii digitale, urmărind să obţină bani. De exemplu, deşi am constatat că piaţa jocurilor online a crescut cu 64% în perioada carantinei, pentru infractorii cibernetici nu este profitabil să vizeze aceste companii, deoarece informaţiile financiare ale utilizatorilor nu sunt în general distribuite către societăţi. În schimb, telecomunicaţiile, comerţul electronic şi serviciile financiare oferă servicii digitale la scară largă, astfel că au fost vizate mai mult de infractori în comparaţie cu alte industrii, în perioada pandemiei".
TransUnion arată că ţările cu cel mai mare procent de tranzacţii suspectate a fi frauduloase sunt: Yemen, Siria şi Kazahstan. În SUA, oraşele cu cel mai ridicat procent de astfel de tranzacţii sunt Springfield (Massachusetts), Akron (Ohio) şi Louisville (Kentucky).
• Milenialii, în vizorul atacatorilor online
Ca să înţeleagă mai bine impactul Covid-19 asupra consumatorilor, TransUnion a realizat, în săptămâna începută în 13 aprilie, o analiză pe un eşantion de 9.215 adulţi din SUA, Canada, Columbia, Hong Kong, India, Africa de Sud şi Marea Britanie.
Potrivit studiului, aproape trei din 10 respondenţi (29%) au declarat că au fost vizaţi de fraude digitale legate de Covid-19, milenialii (persoanele cu vârste cuprinse între 26 şi 40 de ani) fiind cele mai afectate, cu o proporţie de 34%.
În plus, consumatorii care au spus că veniturile gospodăriei lor sunt afectate negativ de pandemia Covid-19 sunt mai vizaţi de frauda digitală, 32% spunând că au fost victime ale escrocheriilor online cu tema Covid-19, comparativ cu 22% dintre persoanele care nu au suferit financiar în noul context.
"O presupunere comună este că infractorii vizează generaţiile nu foarte tinere, care sunt percepute ca având mai puţine deprinderi digitale", declară Melissa Gaddis, senior director al departamentului destinat clientului la TransUnion Global Fraud & Identity Solutions, adăugând: "Datele noastre au arătat contrariul la generaţiile mai tinere. Milenialii şi Generaţia Z (cei născuţi în sau după 1995) sunt cei mai vizaţi de atacuri. Sondajul nostru a constatat că milenialii sunt cei mai provocaţi financiar în timpul pandemiei".
• ACI Worldwide: Rata tentativelor de fraudă în comerţul online - 4,3% în aprilie 2020, faţă de 3,8% în aceeaşi lună din 2019
Rata tentativelor de fraudă în comerţul cu amănuntul online a atins 4,3% în aprilie anul acesta, în scădere uşoară de la 5,3% în martie, dar a crescut faţă de nivelul de 3,8% atins în aceeaşi lună a anului trecut, potrivit ACI Worldwide, furnizor de sisteme de plăţi din Florida.
Sursa menţionează că încercarea de fraudă este concentrată pe acele segmente care au înregistrat o creştere ridicată a vânzărilor, precum electronicele de consum. Potrivit ACI Worldwide, infractorii pun accentul pe articolele populare cu valoare mare - de la laptopuri la televizoare.
"Infractorii online au în vizor consumatorii care nu sunt suspicioşi şi întreprinderile nepregătite cu soluţii", declară Debbie Guerra, vicepreşedinte executiv al ACI Worldwide, menţionând: "Deşi vigilenţa este extrem de importantă, comercianţii trebuie, de asemenea, să se asigure că examinează strategiile de fraudă pentru a se adapta rapid la un mediu de vânzare cu amănuntul extrem de dinamic".
Sursa arată, pe de altă parte, că rambursările de plăţi către clienţi, pentru motive nefrauduloase, au crescut cu 25% până la sfârşitul lunii martie, deoarece comercianţii se confruntă cu provocări în procesarea restituirilor, în privinţa personalului din call center şi în serviciile de livrare. Comercianţii fac eforturi să reducă volumele de rambursare şi costurile aferente, în timp ce încearcă să îmbunătăţească experienţa în privinţa disputelor cu consumatorii.
• În Marea Britanie, 105 cazuri de fraudă din februarie - martie 2020 au provocat pierderi de circa un milion de lire
În Marea Britanie, Biroul Naţional de Informaţii pentru Fraude a raportat că 105 cazuri de fraudă înregistrate în intervalul februarie - martie 2020 au provocat pierderi totale de aproape un milion de lire sterline. Multe dintre cazuri sunt legate de e-mailuri de tip phishing cu tema coronavirus. Infractorii care au trimis aceste emailuri au pretins că fac parte dintr-un grup de cercetare care are legătură cu Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS), au oferit scheme de asigurări false şi aşa-zisă consiliere comercială, sau au pretins că sunt reprezentanţi ai guvernului, care oferă facilităţi fiscale.
De menţionat că, la data de 14 aprilie 2020, Interpol a anunţat că a interceptat o fraudă multinaţională de aprovizionare cu măşti chirurgicale în valoare de 1,3 milioane de lire sterline. Schema presupunea utilizarea e-mail-urilor compromise, fraudă la plata în avans şi spălare de bani.
• Uri Rivner, BioCatch: "Infractorii online, o categorie care prosperă în timpul crizei generate de pandemie"
Infractorii online reprezintă o categorie care prosperă în timpul crizei generate de actuala pandemie de coronavirus, spune Uri Rivner, director al departamentului de cibernetică din cadrul BioCatch - societate internaţională de securitate cibernetică.
Acesta scrie în publicaţia finextra.com că, acum, confuzia, haosul şi schimbările bruşte ale comportamentului digital al utilizatorului pot ajuta infractorul online "cu minte ascuţită" să exploateze criza pentru a-i cădea pradă victimele care nu au suspiciuni în tranzacţiile pe care le fac.
Domnia sa lansează mai multe predicţii pentru săptămânile şi lunile următoare, aducând în atenţie, în primul rând, frauda stimulentelor. Uri Rivner menţionează că infractorii vor încerca să îi înşele pe cei care pot beneficia de astfel de stimulente de la stat (persoane fizice sau juridice), oferindu-le un cont bancar pe care îl controlează şi prin care vor să sustragă banii victmelor. Apoi, Uri Rivner aminteşte că în spaţiul cibernetic este plin de escrocherii cu tema coronavirus, unii infractori încercând să obţină parole către conturile de e-mail şi de pe alte site-uri ale utilizatorilor sau să introducă ransomware pe mobilul sau computerul utilizatorului. Cele mai periculoase escrocherii sunt, în opinia sa, cele care reuşesc să păcălească utilizatorii să descarce aplicaţii înşelătoare, care promit că lansează un avertisment atunci când un purtător de coronavirus se află în imediata apropiere a utilizatorului sau furnizează hărţi de contagiune aprobate de autorităţi. Dar, în realitate, infractorii doar urmăresc astfel aplicaţia de mobile banking şi achiziţiile online realizate prin telefonul mobil de utilizator.
Uri Rivner mai aminteşte de extinderea fraudelor de preluare a unui cont printr-o persoană terţă din ţara victimei; creşterea numărului de furturi de conturi aferente cardurilor de credit, în condiţiile în care tot mai multe persoane se confruntă cu o scădere a veniturilor şi vor să acceseze noi linii de credit; înmulţirea fraudelor la solicitarea de împrumuturi online, dacă băncile vor relaxa unele controale; apariţia multor inginerii sociale - care îi pot păcăli pe clienţii băncilor să îşi instaleze aplicaţii sau programe înşelătoare ce pretind rezolvarea de la distanţă a unor probleme legate de contul bancar, însă care nu fac altceva decât să fure date ori bani din cont.