În urma realizării unui studiu în luna august de către Trusted Advisor, s-a constatat faptul că în prezent IMM-urile se confruntă cu bugete crescute în cursul anului acestea, cu peste 25% faţă de valoarea iniţială bugetată, se arată într-un comunicat de presă transmis redacţiei.
Potrivit sursei citate, în lunile de vară a fost observată o dinamică excepţională a activităţii de bugetare şi revizuire a proiecţiilor financiare şi a preţurilor şi politicilor comerciale. Având presiuni pe costuri dar şi din perspectiva modificărilor fiscale prevăzute pentru perioada următoare, IMM-urile îşi actualizează strategia de personal, extind scenariile multiple pe toate palierele importante din business, de la aprovizionare, supply-chain, până la canalele de vânzare, cu obiectivul major de a-şi securiza afacerea, de a evita discontinuităţi în fluxurile principale şi de ce nu, există tendinţa de a crea nişte rezerve pentru 2023.
Rezultatele Analizei "Buget 2022 - IMM uri", studiu realizat de Trusted Advisor în luna august sunt:
• Bugete crescute în cursul anului acesta, cu peste 25% faţă de valoarea iniţială bugetată:
64% din respondenţi - Payroll (salarii şi beneficii salariale)
36% - Utilităţi şi cheltuieli de regie
27% - Marketing
18% - Transporturi şi Logistică
9% - Materii prime şi Costul produselor comercializate
12% - raportează creşteri la alte categorii bugetare, precum Servicii terţi sau Cheltuielile financiare (pierderi curs valutar, dobânzi)
• Modificarea repetată a proiectilor financiare, lucrul cu bugete lunare şi actualizarea preţurilor - în cursul anului:
54% trimestrial sau mai des
27% o dată anul acesta
17% nu au făcut modificări
2% nu au mai lucrat cu bugete anul acesta
În 2023, 55% dintre respondenţi intenţionează să utilizeze o aplicaţie de bugetare care integrează scenarii multiple pentru optimizare financiară şi fiscală (9% utilizează deja). 45% consideră acest subiect mult prea complex şi nu au capacitate / abilităţi interne pentru a implementa.
Trusted Advisor menţionează câteva recomandări pentru IMM-uri într-un scenariu de inflaţie persistentă şi posibilă recesiune:
1. scenarii "what-if": cum acţionăm dacă se dublează preţul materiilor prime, dacă cresc salariile cu 30%, etc.
2. bugetare "zero-based": restructurarea bugetară pe principii de eficienţă
3. canale de aprovizionare şi logistică diversificate
4. automatizări şi controlul bugetelor de payroll
5. eliminarea ineficienţelor operaţionale şi a cheltuielilor redundante
6. focus puncte forţe şi concentrarea resurselor, a bugetelor de marketing, pentru creşterea valorii aduse de exploatarea acestora
7. fidelizarea clienţilor şi crearea de comunităţi în jurul brandurilor, care să genereze recomandări şi vânzări.
"În acest punct al ciclului economic consider că este nevoie de efort suplimentar pentru a clarifica obiectivele de business, resursele disponibile şi de a construi un plan de acţiune operaţional - dublat de cel financiar - suplu, uşor de acordat, fără redundanţe şi delimitarea atentă a elementelor de bază de cele 'nice to have' în organizaţie şi în bugetele departamentale", precizează Ioana Arsenie, strateg financiar, FCCA.
"Transparenţa faţă de stakeholderi, furnizori, clienţi, angajaţi, etc, oferă şansa de a întări relaţiile", adaugă Ioana Tănase.
Faţă de criză financiară anterioară, IMM-urile sunt mai pregătite, din punct de vedere al abilităţii de management, pentru că au fost atraşi atât consultanţi cât şi parteneri în Board, şi modul în care se fac lucrurile este mai analitic şi mai puţin intuitiv şi mai conectat cu o strategie pe termen mediu şi lung.
"Dacă în urmă cu 10 ani IMM-urile şi antreprenorii erau atenţi la cifre doar cât era necesar pentru taxe şi impozite sau finanţare bancară, observăm că avem mai multă grijă de capitalizarea firmelor, că începem să planificăm etapele următoare - fie că vorbim de transfer de business, către generaţia următoare sau exit, parteneriate M&A, finanţare prin acces la fonduri nerambursabile, investitori sau listare", adaugă Ioana Arsenie.