Veniturile companiilor de pe piaţa de media din ţara noastră au scăzut cu 17% anul trecut faţă de 2008, pe fondul reducerii bugetelor alocate de companiile-client şi al cheltuielilor consumatorilor finali pentru produsele media, arată un studiu al portalului Manageranticriza.ro, transmis astăzi redacţiei.
În cei patru ani analizaţi, cifra de afaceri totală a scăzut cu 16,9%, într-un ritm mediu anual de 4,5%. Cea mai mare diminuare a fost semnalată în segmentul serviciilor de reprezentare media (12,9%), în timp ce scăderea din difuzarea şi transmiterea de programe a fost de 0,3 procente. Cu toate acestea, sectorul de producţie/distribuţie cinematografică, video, TV, audio a înregistrat o creştere anuală medie de 5,8%.
Criza economică a fost resimţită şi în profitabilitatea eşantionului de companii analizate, în 2012 pierderea netă înregistrând valoarea maximă, în creştere cu 25,9% faţă de 2011. Singurul an pe profit a fost 2008, mai arată documentul citat.
În ceea ce priveşte agenţiile furnizoare de servicii de reprezentare media, compania Media Investment Communication a fost liderul pieţei în 2012, după criteriul cifrei de afaceri. În anul respectiv, firma a înregistrat o creştere cu 4,3% a cifrei de afaceri, dar o reducere cu 7,2% a profitului. Viteza de încasare a creanţelor (126 de zile) s-a situat cu puţin sub media companiilor analizate (130 de zile).
Dintre companiile de reprezentare media prezente în Top 10, patru au obtinut creşteri ale cifrei de afaceri în anul 2012, cu valori cuprinse între 4,3% (Media Investment Communication) şi 10,6% (Mediacom România). În acelaşi an, Mediaedgecia România a prezentat o reducere a cifrei de afaceri cu 30,8% faţă de 2011 şi cea mai mică valoare a duratei de încasare a creanţelor, de 75 de zile.
În Top 10 al firmelor de producţie/distribuţie, difuzare şi transmitere de conţinut media, în perioada 2008-2012, cifra de afaceri totală a crescut cu 9,2%, iar profitul net a scăzut cu 91,1%. Anul trecut, Societatea Română de Televiziune a fost liderul pieţei, după cifra de afaceri. Totuşi, faţă de 2011, încasările ei scăzuseră cu 4,6%. Din punct de vedere al profitului net realizat în 2012, pe primul loc s-a situat compania Mediapro Distribution, marcând o creştere a valorii indicatorului cu 74,2% în 2012 faţă de 2011.
Anul trecut, marja de profit net calculată agregat pentru principalele zece companii din sectorul producţie/distribuţie, difuzare şi transmitere de conţinut a fost de 0,7%. Aceeaşi marjă, calculată pentru companiile ce oferă servicii de reprezentare media, a fost de 2,7%.
Gradul mediu de îndatorare a eşantionului de companii analizate a fost de 74,2%, cu extremele în anii 2008 (77,3%) şi 2009 (70,8%). Cercetarea a fost realizată pe un eşantion de 128 de firme.