Cel mai recent raport semnat World Economic Forum şi Deloitte Global: Dincolo de Fintech - o analiză pragmatică a potenţialului disruptiv al tehnologiei pentru sectorul serviciilor financiare - evaluează rolul transformaţional al tehnologiei şi al altor forţe disruptive asupra serviciilor financiare şi asupra a şapte sectoare ca plăţile, serviciile bancare digitale, creditarea, asigurările, infrastructura pieţei, managementul investiţiilor şi respectiv finanţarea de tip "crowdfunding", conform unui comunicat de presă trimis Redacţiei de către Deloitte.
Raportul este rezultatul a 3 ani de cercetare a rolului transformativ al tehnologiei. El analizează impactul inovaţiei asupra serviciilor financiare şi identifică opt forţe disruptive care pot schimba peisajul competitiv în cadrul ecosistemului financiar.
Studiul evidenţiază trei concluzii, prima privind dezvoltarea de noi platforme: creşterea preferinţelor consumatorilor va avea mari implicaţii asupra design-ului şi distribuţiei de produse şi va determina o schimbare a rolului firmelor. Platforme care oferă posibilitatea de a interacţiona cu instituţiile financiare printr-un singur canal pot deveni modelul dominant pentru serviciile financiare. Dezvoltarea acestor platforme ca open banking poate redefini organizaţiile din sectorul serviciilor financiare, din organizaţii clar definite, cum sunt astăzi, în entităţi interşanjabile. Aşadar rezultă necesitatea ca deţinătorii platformelor să fie manageri capabili, echilibrând nevoile producătorilor cu cererea consumatorilor.
A doua concluzie vizează regionalizarea financiară. Priorităţile diferite de reglementare, capabilităţile tehnologice şi nevoile clienţilor ridică provocări tendinţei globalizării financiare şi deschid calea modelelor regionale de servicii financiare adaptate condiţiilor locale. Firmele globale pot avea nevoie de strategii distincte pentru a beneficia de avantaje competitive la nivel regional şi pentru a se adapta la ecosisteme locale. Tehnologia va întâmpina obstacole în operarea în cadrul unor jurisdicţii multiple, deşi utilizarea tehnologiei reduce dificultăţile de intrare pe o piaţă sau alta. Operatorii tradiţionali pot deveni parteneri atractivi în acest sens, dorind să acceseze noi pieţe, căutând oportunităţi scalabile rapid.
A treia conclutie preiveşte tehnologiile importante din perspectiva sistemică. Eforturile operatorilor financiari tradiţionali de a dezvolta capabilităţile de bază ale firmelor mari de tehnologie pot să le facă să se bazeze pe aceste firme axate pe dezvoltare de tehnologie. În timp ce instituţiile financiare sporesc experienţele digitale ale clienţilor şi accesul la informaţii de pe platformele consumatorilor, devin dependente de tehnologii bazate pe o infrastructură de tip cloud, pentru a scala şi a implementa procese, precum şi pentru a valorifica inteligenţa artificială.
Dimitrios Goranitis, Partener servicii de risc şi reglementare în industria financiar-bancară Deloitte România, a declarat: "Circumstanţele care definesc acum sistemul financiar necesită întreaga noastră atenţie, având potenţialul de a revoluţiona modele tradiţionale, organigrame, lanţuri valorice de aprovizionare, felul în care interacţionăm cu autorităţile publice, consumatorii şi felul în care efectiv ne desfăşurăm activitatea de business. Cu cât înţelegem mai bine unde ne poziţionăm în prezent, care sunt riscurile şi oportunităţile asociate acestora, cu atât suntem mai pregătiţi pentru ceea ce ne aşteaptă în viitor".
Andrei Burz-Pînzaru, Partener Reff & Asociaţii SCA, membră a reţelei Deloitte Legal, a adăugat: "Complexitatea provocărilor pe care le ridică tehnologia asupra industriei financiare necesită o abordare holistică. Este obligatoriu să includem inovaţia în analizele noastre de risc, cu o atenţie particulară asupra implicaţiilor juridice ale acestora.Cum va interacţiona tehnologia cu restricţiile juridice? Cum va influenţa cadrul legal evoluţiile tehnologice în cadrul plăţilor online, banking-ul digital, asigurările, creditarea, managementul investiţiilor reglementările sau cum vor fi influenţate acestea de reglementările legale? Acestea sunt doar două dintre întrebările cărora încercăm să le răspundem, anticipând nevoile clienţilor noştri".
Raportul evidenţiază opt forţe disruptive care pot schimba peisajul competitiv al industriei financiare. Prima este "comoditizarea" costurilor: instituţiile financiare acceptă noi tehnologii pentru a accelera factorii care determină "comoditizarea" factorilor generatori de costuri. A doua este redistribuirea profitului: localizarea centrelor de profit în interiorul şi între lanţurile valorice de aprovizionare se pot schimba odată cu noile tehnologii. A treia forţă este reprezentată de proprietarii experienţei clienţilor: distribuitorii se vor bucura de o poziţie strategică de putere, din poziţia de "proprietari" ai experienţei consumatorilor.A patra este reprezentată de platforme în creştere: instituţiile financiare se vor deplasa spre platformele cu mai mulţi furnizori drept canal de distribuţie şi comerţ, în cadrul ariei geografice.
A cincea forţă este monetizarea datelor: instituţiile financiare încep să folosească o combinaţie a strategiilor de gestionare a datelor, ca să ţină pasul cu abilitatea firmelor de tehnologie în monetizarea datelor. A şasea este forţa de muncă artificială: noi tehnologii ca inteligenţa artificială presupun o schimbare majoră a forţei de muncă în cadrul instituţiilor financiare. A şaptea forţă este reprezentată de tehnologiile importante sistemic: instituţiile financiare de toate dimensiunile se bazează pe capabilităţile firmelor mari de tehnologie. A opta este regionalizarea financiară: priorităţile de reglementare divergente şi nevoile clienţilor pot să deschidă calea către modele regionale de furnizare ale serviciilor financiare.
Deloitte furnizează clienţilor din sectorul public şi privat din industrii variate servicii de audit, taxe, juridice, consultanţă financiară şi managementul riscului.