Anul şcolar ce tocmai s-a încheiat a fost unul diferit de tot ceea ce ştiam că înseamnă şcoala, fiind o perioadă ce e adus numeroase provocări elevilor, părinţilor, dar şi cadrelor didactice. A fost anul în care şi profesorii au învăţat la fel de mult precum elevii, studiind pe cont propriu sau participând la cursuri şi evenimente. A fost o perioadă atipică şi dificilă nu neapărat din cauza lipsei cunoştinţelor digitale sau a deficienţelor organizatorice, la nivelul şcolilor, ci mai ales din cauza deconectării, a lipsei interacţiunii fizice între elevi, între profesori şi elevi şi între cadrele didactice. Despre importanţa conexiunii şi a interacţiunilor de calitate între profesori se discută puţin, deşi crearea unei comunităţi reale a dascălilor este un element de bază pentru creşterea calităţii educaţiei din România. Din acest motiv, SuperTeach - asociaţie dedicată transformării şcolii româneşti prin schimbarea mentalităţii profesorilor - a organizat sâmbătă, 26 iunie, primul eveniment regional offline la Panciu, în judeţul Vrancea, oferind ocazia profesorilor să interacţioneze şi să se conecteze personal.
Aproximativ 50 de dascăli din regiune au participat la evenimentul coordonat de liderul comunităţii locale SuperTeach Vrancea, Cristina Daniela Bărbosu Ene, profesor de română la Şcoala Gimnazială Sihlea şi facilitator Mentalitate Deschisă în Educaţie, alături de Felix Tătaru - iniţiator şi cofondator SuperTeach şi Felix Pătrăşcanu - cofondator al asociaţiei.
Transformarea educaţiei începe din cancelarie
"Interacţiunea personală din clasă nu poate fi înlocuită cu nimic pentru că învăţarea nu are loc între gura cuiva şi urechea altcuiva, ci între inimi şi minţi, iar această legătură este greu de realizat prin intermendiul unui ecran. Dar interacţiunea de calitate este foarte importantă, nu numai la clasă, ci şi în cancelarie, acolo unde atmosfera trebuie să fie una propice schimbului de idei, colaborării între cadrele didactice, dezvoltării de proiecte comune. Suntem aici să sprijinim profesorii să se conecteze unii cu ceilalţi, în cancelaria SuperTeach", a spus Felix Tătaru, preşedintele asociaţiei SuperTeach.
"Ne dorim să aşezăm profesia de dascăl acolo unde îi este locul în societate, în fruntea celor mai respectate profesii din România şi în top 5 opţiuni de carieră. Din punctul nostru de vedere, jobul de dascăl este cel mai important din lume, pentru că profesorii sunt creatori de destine, sunt la baza tuturor celorlalte profesii, la baza evoluţiei unei societăţi. Tocmai despre acest lucru vorbeşte dezideratul nostru ca asociaţie - Teachers First - iar profesorii au nevoie să îşi recapete încrederea în ei, demnitatea şi să îşi înţeleagă rolul uriaş pe care îl au în societate", a adăugat Felix Tătaru.
La rândul său, Cristina Daniela Bărbosu Ene, facilitator Mentalitate Deschisă în Educaţie şi liderul comunităţii SuperTeach Vrancea, a vorbit despre planul de extindere a comunităţii locale SuperTeach, cu scopul de a ajunge cu instrumentele de mentalitate deschisă la cât mai mulţi profesori din judeţul Vrancea. În prezent, 11 cadre didactice din regiune au absolvit cursul de Mentalitate Deschisă în Educaţie, menit să le ofere acestora atât inspiraţia, cât şi o serie de instrumente care să îi sprijine ca activitatea lor să fie din ce în ce mai centrată pe elevi, pe dezvoltarea unor abilităţi, şi nu doar pe competenţe. Programul de formare Mentalitatea Deschisă în Educaţie este bazat pe un model internaţional, dezvoltat de Institutul Arbinger şi este oferit gratuit în România de SuperTeach şi Institutul Dezvoltării Personale.
Şi profesorii au nevoie de activităţi interactive în care să colaboreze unii cu ceilalţi
"Ne dorim să organizăm cât mai multe workshop-uri offline cu profesorii din Vrancea, deoarece unul dintre cele mai întâlnite feedback-uri primite de la cadrele didactice a subliniat nevoia de activităţi interactive între profesori, ceea ce arată că îşi doresc să colaboreze şi sunt dornici să înveţe unii de la ceilalţi", a punctat Cristina Daniela Bărbosu-Ene, anunţând, de asemenea, organizarea unei conferinţe locale în toamnă, cu participarea a minimum 300 de profesori, dacă situaţia sanitară o va permite.
Din cadrul evenimentului nu au lipsit nici elevii, câţiva dintre aceştia, proaspăt întorşi în şcolile din România, după cinci ani de educaţie în Marea Britanie. Copiii de clasa a VII-a, respectiv a VIII-a le-au povestit dascălilor despre experienţa din şcoala britanică, unde "se pune accent mai mult pe activităţile practice, mai puţin pe teorie". Cum arată şcoala ideală pentru elevi? "Este şcoala unde mediul este calm şi prietenos, unde te simţi în siguranţă, în care se fac multe activităţi practice, iar profesorii sunt mai nonconformişti în stilul de predare şi acordă mare atenţie copiilor, pentru că nu toţi înţeleg şi învaţă la fel de repede."
Profesorii, responsabili pentru generaţiile viitoare, pentru funcţionarea societăţii
"Este nevoie de transformarea educaţiei deoarece trebuie să ne aliniem schimbărilor din societate", a punctat Loreta Gherghinoiu, directorul şcolii gimnaziale Movilita, precizând că "sistemul de învăţământ românesc are nevoie de mai multă prospeţime, de inovaţie, de comunicare deschisă şi de digitalizare. Avem nevoie să simţim că elevul este partea esenţială în toată această ecuaţie, că este parte activă în procesul instructiv-educativ şi că iubeşte şcoala". Ce poate face fiecare şcoală şi fiecare profesor pentru creşterea calităţii educaţiei? "Fiecare şcoală este responsabilă pentru părticica ei din sistem. În tiparele existente, trebuie să încercăm să facem tot ce ne stă în putere pentru a scoate generaţii pregătite pentru lumea de mâine. Oameni echilibraţi din punct de vedere psihologic, responsabili, implicaţi social, empatici şi cu un fond valoric ce le poate asigura adaptabilitatea în viitor", spune Loreta Gheorghinoiu.
Felix Pătrăşcanu, cofondator SuperTeach, a motivat implicarea antreprenorilor într-un proiect de transformare a educaţiei, atât de amplu precum este SuperTeach: "Dacă vrem să avem o economie performantă şi o societate sănătoasă, educaţia este cheia. Ce produce educaţia din România? Adulţi, oameni care trebuie să fie foarte bine pregătiţi pentru meseriile viitorului. Profesorii pregătesc aceşti oameni şi atunci este nevoie să lucrăm cu profesorii, să îi sprijinim să îşi transforme mentalitatea, să crească valoarea şcolii, să coboare de pe piedestal şi să interacţioneze real cu copiii, să îi înveţe comportamente, valori, moduri de a lucra împreună şi de a avea încredere unii în ceilalţi."