Reporter: Care sunt problemele majore cu care se confruntă Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti?
Ionel Puşcaş: lnspectoratul Şcolar al Municipiului Bucurcşti reprezintă sistemul de învăţământ preuniversitar bucureştean. Problemele majore pe care le surprinde o analiză generală a şcolii bucureştene sunt în strânsă legătură cu resursa materială şi cea umană. În ceea ce priveşte problema din sistem privind reusursa materială, subliniem insuficienţa spaţiilor şcolare, iar în legătură cu resursa umană se constată că un procent apreciabil din numărul cadrelor didactice păstrează încă metode şi mijloace de predare învechite la clasă, ceea ce ar putea atrage dezinteresul elevilor pentru unele discipline.
Reporter: Ce consideraţi că ar trebui schimbat în sistemul nostru educaţional?
Ionel Puşcaş: Schimbările în sistemul educaţional trebuie să survină gradual, în urma unei analize exhaustive, prin consultare cu toţi factorii implicaţi în procesul instructiv-educativ: elevi, părinţi, cadre didactice, comunitatea locală, agenţi economici.
Reporter: Experienţa ultimelor luni va schimba modul în care se face educaţie? Predarea online poate reprezenta o soluţie pe termen lung?
Ionel Puşcaş: Experienţa ultimelor luni a demonstrat că se poate face educaţie şi prin mijlocirea internetului. La nivelul Municipiului Bucureşti, maniera de lucru online nu a evidenţiat probleme deosebite. Atât cadrele didaclice, cât şi elevii s-au adaptat noilor condiţii de lucru. Contextul epidemiologic actual este inedit pentru noi toţi. Profesorii s-au mobilizat rapid şi au răspuns prompt nevoilor curente ale elevilor. Predarea online poate reprezenta o soluţie de lucru ca alternativă a învăţămantului clasic, în condiţii de criză, însă în era tehnologiei informatice alternativa demersului educaţional online poate fi o compIementară a modului tadiţional de desfăşurare a actului instructiv-educativ.
Reporter: Care este soluţia, în opinia dumneavoastră, pentru ca sistemul educaţional să aibă o evoluţie opimă în această perioadă de criză sanitară?
Ionel Puşcaş: În faţa valului pandemic pe care îl traversăm, profesorii şi elevii bucureşteni au răspuns pozitiv provocării, dovadă fiind organizarea şi desfăşurarea în condiţii foarte bune a examenelor naţionale.
Considrăm că orice activitate didactică ce se desfăşoară în spaţiul şcolar în perioada crizei sanitare trebuie să respecte prevederile urdinului comun al Ministerului Educaţiei şi Cercătării şi Ministerului Sănătăţii nr. 4267/841/2020 pentru prevenirea şi combaterea îmbolnăvirilor cu SARS CoV 2.
Reporter: Mai există competiţie în privinţa educaţiei între marile centre naţionale?
Ionel Puşcaş: Competiţia este un stimul al dorinţei de dezvoltare personală. Elevii sunt încurajaţi sa obţină note mari pentru a accede la şcoala pe care o vizează, fapt ce stimulează concurenţa.
Reporter: Promovabilitatea mai slabă la examenul de bacalaureat din acest an poate fi pusă exclusiv în seama pandemiei de coronavirus?
Ionel Puşcaş: Promovabilitatea la examenul de bacalaureat este determinată de pregătirea elevilor. Gradul de dificultate al subiectelor este conceput astfel încât cerinţele să poată fi abordate de către toţi candidaţii participanţi la examen.
Reporter: Există de mai mulţi ani o problemă legată de numărul locurilor din învăţământul preşcolar. A fost rezolvată?
Ionel Puşcaş: Procesul de reînscriere/înscriere în învăţământul preşcolar este un act transparent, desfăşurat după reguli clare, publice, la vedere pentru toţi cei interesaţi, astfel încat să se cunoască din fază incipientă capacitatea instituţiei, numărul de locuri aprobat prin planul de şcolarizare pe grupe de vârstă pentru anul şcolar ce va urma şi criteriile generale şi specifice in funcţie de care se face înscrierea elevilor la grădiniţă.
Reporter: Mulţumesc!