Reporter: Care sunt cele mai mari obstacole pe care le întâlniţi în activitatea dumneavoastră zilnică?
Nicolae Istudor: Cea mai mare problemă cu care se confruntă sistemul de educaţie în acest moment este una generală, la nivelul planetei - pandemia, care a modificat radical forma, dar şi mare parte din conţinutul plurivalent al desfăşurării procesului didactic, pe toate componentele sale, peste tot în lume. Toate problemele, care stau în faţa noastră în legătură cu anul universitar care se apropie, sunt legate strict de această situaţie şi de imposibilitatea de a ne baza pe certitudini în această privinţă. De aceea, gândim variante multiple de deschidere şi desfăşurare a anului universitar 2020-2021.
Reporter: Consideraţi că situaţia actuală va schimba modul în care se face educaţie şi care este, în opinia dumneavostră, soluţia pe termen lung?
Nicolae Istudor: Credem că cea mai eficientă modalitate de desfăşurare a activităţilor didactice şi a procesului educaţional este cea clasică, în care cadrele didactice şi studenţii interacţionează direct, în spaţiile de învăţământ. Cursurile, respectiv seminariile, desfăşurate în varianta tradiţională, nu pot fi înlocuite sau substituite, pe termen lung, de comunicarea exclusiv online. Trebuie să subliniem faptul că nu este vorba despre volumul cunoştinţelor transmise de către cadrele didactice, al temelor şi proiectelor, pe care studenţii le au de elaborat şi prezentat, ci de oportunităţile dialogului viu, ale dezbaterilor, ale susţinerii ideilor proprii în faţa unui auditoriu, a colegilor, de efervescenţa creaţiei ştiinţifice, pe care comunicarea online nu le oferă şi nici nu le poate substitui. De aceea, considerăm că predarea online pentru o universitate clasică, aşa cum este Academia de Studii Economice din Bucureşti, reprezintă o soluţie şi o alternativă exclusiv pentru perioadele de criză.
Reporter: Cum apreciaţi că au făcut faţă, atât cadrele didactice, cât şi studenţii, provocărilor majore produse de pandemie?
Nicolae Istudor: Întregul proces didactic din universitatea noastră s-a desfăşurat online, începând cu 15 martie. Vorbim aici de susţinerea cursurilor, laboratoarelor, seminariilor şi lucrărilor practice, aferente semestrului al II-lea al anului universitar 2019-2020, de organizarea exemenelor de verificare a cunoştinţelor, a examenelor de finalizare a studiilor de licenţă şi masterat, de depunerea şi susţinerea rapoartelor de cercetare pentru studiile de doctorat. Şi, sigur, de organizarea exclusiv online a examenelor de admitere la studiile universitare de licenţă, masterat şi doctorat.
Sunt bucuros să constat că, până în acest moment, comunitatea noastră universitară a parcurs cu bine toate aceste etape, atât de importante, ale procesului didactic, la care au participat, în egală măsură, cadrele didactice, studenţii, personalul didactic auxiliar şi nedidactic al Academiei de Studii Economice din Bucureşti. Tuturor li se cuvin mulţumirile noastre pentru flexibilitatea cu care s-au adaptat la cerinţele impuse de criza pe care a trebuit să o traversăm împreună.
Reporter: Este pregătită ASE pentru schimbările care se preconizează din această toamnă în sistemul educaţional?
Nicolae Istudor: Sigur că noi dorim să ne reîntoarcem în amfiteatre, să readucem studenţii la universitate şi sa ne revenim la normalitate. Sigur că vrem să deschidem anul universitar în acordurile imnului Gaudeamus Igitur în Aula Magna şi în alte amfiteatre ale noastre. Ne este dor să îi vedem pe studenţi în universitate şi ştim că şi ei doresc acest lucru. Liniştea din universitate din ultimele cinci luni nu este normală pentru o universitate dinamică, aşa cum este ASE. Dorim normalitatea.
Este important ca bobocii să vină la universitate, să aibă posibilitatea să se bucure de o viaţă frumoasă de student în clădirile şi în amfiteatrele noastre, în sălile de lectură, să beneficieze de mobilităţi internaţionale, de toate condiţiile de a se dezvolta profesional, dar şi ca oameni. Suntem, însă, realişti şi vedem că este posibil ca situaţia sanitară să nu ofere condiţiile necesare menţinerii siguranţei şi sănătăţii studenţilor şi cadrelor noastre didactice prin prezenţa tuturor în campus. Din păcate, suntem total dependenţi de evoluţia unor factori obiectivi şi de decizii ce urmează a se lua la un nivel superior şi cărora trebuie să ne supunem, de aceea construim planuri pentru noul an universitar pentru toate variantele evoluţiei pandemiei.
Avem, în acest moment, patru scenarii pentru desfăşurarea activităţilor didactice în anul viitor: primul, şi cel mai fericit scenariu, se referă la prezenţa fizică în universitate a studenţilor şi cadrelor didactice (aşa cum se întâmpla până-n 15 martie); cel de-al doilea ar fi continuarea activităţilor didactice în sistem online; cel de-al treilea este un scenariu de mijloc, în care jumătate din studenţi vor fi prezenţi fizic în sălile de curs şi seminarii în prima săptămână, iar cealaltă jumătate în sistem online (la aceiaşi oră), urmând ca în a doua săptămână să se facă rocada între cele două componente din serie, respectiv grupă, astfel încât studenţii să fie prezenţi în universitate o data la două săptămâni (cadrele didactice fiind prezente permanent la cursuri şi seminarii); iar cel de-al patrulea scenariu se referă la prezenţa la activităţile didactice şi în cămine numai a studenţilor de anul I.
Reporter: Ce lipseşte pentru o îmbunătăţire a procesului de educaţie?
Nicolae Istudor: Cred că cea mai importantă resursă de care este nevoie în acest moment pentru educaţie, şi nu numai, este, în mod previzibil, echilibrarea confortului nostru de sănătate. Este vorba despre efortul care trebuie făcut de către decidenţi, dar şi de oamenii obişnuiţi, de a stinge această pandemie, care a afectat procesul educaţional. Nu aş spune, referindu-mă la Academia de Studii Economice din Bucureşti, că ducem lipsă de personal calificat, sau de voinţă, pot spune că nici de bani, chiar dacă finanţarea învăţământului superior economic lasă de dorit. Suntem preocupaţi şi căutăm soluţii pentru a susţine studenţii care nu îşi permit un laptop sau o conexiune de calitate la internet. Suntem pregătiţi să mergem înainte.
Considerăm, totuşi, că, în contextul actual, pentru îmbunătăţirea procesului educaţional este nevoie de investiţii în informatizarea şi digitalizarea universităţilor şi că lipseşte interacţiunea cu mediul economico-social, capabil să asigure creşterea componentei practice (aplicative), absolut necesară pentru creşterea nivelului de pregătire a studenţilor.
Reporter: Au fost făcute modificări ale taxelor în noul context?
Nicolae Istudor: Din respect şi înţelegere faţă de candidaţii şi studenţii săi, cât şi faţă de părinţii acestora, Academia de Studii Economice din Bucureşti exclude ideea de a modifica taxele şcolare în perioade de criză, indiferent de costurile suplimentare, generate de adaptarea desfăşurării procesului didactic la noile condiţii.
Reporter: Care sunt rezultatele examenelor de admitere din acest an?
Nicolae Istudor: Academia de Studii Economice din Bucureşti are un bilanţ pozitiv al concursului de admitere din luna iulie, toate locurile la buget şi aproape toate din cele de la taxă fiind deja ocupate. Mulţumesc, pe această cale, tuturor candidaţilor care şi-au depus dosarele la ASE şi au ales să devină studenţii noştri. Am avut la fel de mulţi candidaţi (peste 9500 de candidaţi fizici), ca în oricare dintre anii anteriori, chiar dacă am desfăşurat concursul integral online, ceea ce a presupus provocări noi şi o activitate mult mai laborioasă a comisiilor de admitere. ASE a scos la concurs, în acest an, 6463 de locuri la programele universitare de licenţă cu frecvenţă, dintre care 2877 la buget şi 3586 la taxă; am ocupat dintre acestea 6046 de locuri, adică aproximativ 94% din total.
Sigur că orice proces nou generează şi probleme de adaptare, pe care, din fericire, le-am depăşit cu bine până acum. Concluzia noastră este aceea că, indiferent de situaţiile din anii următori, Academia de Studii Economice va lua în calcul desfăşurarea admiterii în sistem online. Aşa cum este cunoscut, aveam câte 2000-3000 de candidaţi zilnic în perioada de înscriere în faţa clădirilor noastre (majoritatea însoţiţi de părinţi), care suportau canicula, aglomeraţia din mijloacele de transport, înregistrându-se cheltuieli suplimentare din partea candidaţilor şi familiilor lor.
O singură etapă din întreg procesul de admitere online ridică probleme organizatorice, aceasta fiind cea de confirmare a locurilor de la buget, care, până acum, se realiza prin depunerea Diplomei de Bacalaureat, în original. Aceasta nu se mai poate întâmpla, pentru că suntem într-o perioadă dificilă, care implică distanţarea fizică, dar şi pentru că dorim să implementăm un sistem modern de admitere integral online.
Noi am luat măsura ca fiecare candidat să depună o declaraţie pe proprie răspundere, prin care precizează că alege universitatea noastră, respectiv facultatea la care a fost admis, urmând ca în toamnă, când se prezintă la cursuri (sperăm noi), să semneze contractul de studii şi să depună diploma în original. Aceasta este strategia actuală şi viitoare pentru gestionarea eficientă a unor momente delicate din viaţa universităţii noastre.
Reporter: Stuenţii preferă cursurile de învăţământ la distanţă în detrimentul celor la zi?
Nicolae Istudor: Nu se pune problema ca interesul candidaţilor noştrii la programele universitare de licenţă să fie mai mare la forma de învăţământ la distanţă. Cursurile la distanţă şi cu frecvenţă redusă sunt căutate în mod special de către cei care sunt angajaţi, mulţi dintre candidaţi absolvind deja o facultate şi urmărind o a doua specializare pentru o eventuală reconversie profesională. Ca pondere, oferta de locuri la distanţă a fost de 900 de locuri, faţă de 6463 de locuri la forma cu frecvenţă, din care, în această etapă, am ocupat 655, ceea ce înseamnă circa 73%.
Reporter: Vă mulţumim!