Excluderea copiilor care provin din familii cu posibilităţi materiale reduse de la procesul de învăţământ (în perioada pandemiei) reprezintă o dramă. Aproape jumătate dintre elevii din ţara noastră (47%) au avut acces limitat la educaţie, în timpul măsurilor de izolare impuse de pandemie, neavând la dispoziţie o tabletă sau un computer. Pentru prima dată în istoria învăţământului modern, o întreagă generaţie de copii a planetei nu a mai mers la şcoală. Pentru cei mai vulnerabili dintre ei, acest lucru a însemnat marginalizare. Organizaţia Salvaţi Copiii dă voce dorinţei copiilor din ţara noastră şi lansează campania - Vreau la şcoală. Campania aduce în centrul atenţiei restabilirea dreptului tuturor copiilor la educaţie, grav afectat de criza Covid-19 şi de izolare, şi solicită autorităţilor implementarea unor măsuri concrete de corectare a consecinţelor, precum şi de prevenire a unor situaţii similare, în contextul începerii noului an şcolar. Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România, a lansat un apel în acest sens: "21% dintre şcolile din Romania nu sunt pregătite să îşi primească elevii înapoi la şcoală, iar 47% dintre elevi nu au folosit tableta sau computerul pentru participarea la cursurile online, creşterea finanţării educaţiei este singura cale prin care toţi copiii pot avea acces în mod egal la educaţie! Invităm publicul larg să posteze o fotografie sau un video cu mesajul copiilor «Vreau la şcoală», însoţite de hashtag-ul #VreauLaScoala şi să ne ajute să dăm voce copiilor care nu au acces la un dispozitiv electronic sau o conexiune la internet". Campania Vreau la şcoală a fost lansată în cadrul ediţiei a 19-a a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF). Aproape trei milioane de elevi vor reveni la şcoală în luna septembrie, iar şcoala nu va mai fi la fel ca înainte. Organizaţia Salvaţi Copiii România face apel public către autorităţi - Guvern, Parlament şi autorităţile locale - pentru ca, prin eforturi conjugate, să fie identificate cele mai bune soluţii, ca niciun copil să nu mai fie lăsat în afara şcolii. Educaţia este cu adevărat o urgenţă şi o prioritate naţională atunci când toţi copiii au acces real şi egal la şcoală.
Raportul "Salvaţi-ne educaţia" (Save Our Education , lansat la nivel global de Save the Children International), estimează că, la începutul lunii aprilie 2020, în încercarea de a stopa răspândirea virusului COVID-19, 1,6 miliarde de elevi la nivel global - 91% din numărul total - nu mergeau la şcoală. Pentru prima dată în istoria învăţământului modern, o întreagă generaţie de copii la nivel mondial îşi întrerupea studiile. De asemenea, datele studiul "Impactul Covid-19 asupra copiilor din România" realizat de Salvaţi Copiii România arată că aproape jumătate dintre copii nu au acces la o tabletă sau la un computer, singurele dispozitive care pot permite o participare reală la lecţiile online, iar peste 50% spun că unul dintre riscurile majore ale acestei perioade a fost dependenţa de internet şi, ca atare, expunere la conţinut agresiv şi la fake news.
Printre măsurile pe care copiii şi Organizaţia Salvaţi Copiii România le propun spre implementare se regăsesc:
"- Crearea de iniţiative pentru perioada verii, în totală conformitate cu protocoalele de sănătate, care vizează recuperarea competenţelor cognitive şi de socializare compromise din pricina absenţei îndelungate de la şcoală;
asigurarea distribuirii de instrumente educaţionale (tablete sau PC-uri) necesare învăţării de la distanţă tuturor elevilor care au nevoie şi acordarea de sprijin individual în învăţare;
planificarea intervenţiilor inovatoare care să reorganizeze atât şcolile, cât şi parcursurile de învăţare în perspectiva următorului an şcolar, ceea ce presupune pregătirea cadrelor didactice în susţinerea lecţiilor online şi garantarea materialelor personalizate şi de suport de învăţare pentru elevii aflaţi în situaţiile cele mai dificile;
pregătirea tuturor şcolilor, indiferent de localitate şi de resursele autorităţilor locale, pentru a asigura condiţii de siguranţă medicală şi monitorizarea aplicării regulilor sanitare şi de distanţare socială, astfel încât toţi copiii să înveţe în condiţii decente şi sigure în şcolile lor (repararea şi renovarea spaţiilor, grupuri sanitare în interiorul şcolilor, apă curentă, canalizare, transport, spaţii pentru timp liber şi activităţi sportive etc.)"
Rezultatele analizelor Salvaţi Copiii pentru copiii din ţara noastră arată că cei mai afectaţi şi aflaţi în pericol sunt copiii cei mai săraci şi mai marginalizaţi. În acest caz, şcolile nu le oferă copiilor doar un spaţiu de învăţare, acestea fiind în acelaşi timp acele locuri sigure unde pot primi hrană, au acces la protecţie şi servicii de consiliere şi se joacă cu prietenii lor. Profesorii pot fi pentru copii persoanele la care pot apela mai întâi atunci când au nevoie de ajutor şi cei care îi pot proteja. Dar odată cu închiderea şcolilor, copiii nu mai au parte de aceste elemente esenţiale pe care mediul şcolar le poate oferi.