Reporter: Care este cea mai mare nemulţumire pe care o are în acest moment un sindicalist din învăţământ? Dar mulţumire?
Marius Ovidiu Nistor: Cred că putem vorbi de o frustrare, în primul rând. Cei mai mulţi colegi mi-au spus că le este dor de scoală, de elevii lor. Nu putem vorbi doar de o nemulţumire. Sunt multe, adunate în timp, care acum au ieşit la suprafaţă. Spre exemplu, numărul de elevi la clasă - noi am cerut în mai multe rânduri în ultimii 20 de ani scăderea numărului de elevi, însă de fiecare dată partea financiară, limitările bugetului au primat. Problema finanţării învăţământului afectează viaţa de zi cu zi din şcoală. Toţi politicienii care s-au perindat în fruntea educaţiei nu au făcut altceva decât să cârpească. Niciunul nu a venit cu un plan real de reformă a educaţiei: de la imobile şi până la resursa umană. Cât despre mulţumire, sunt sigur că cei mai mulţi au văzut o schimbare a atitudinii părinţilor faţă de ei. Cred că perioada aceasta a arătat câtă muncă este în spatele unei ore şi cu ce se confruntă un cadru didactic aflat în faţa a 30 de elevi.
Reporter: Predarea on-line a reprezentat o încercare greu de trecut pentru mulţi profesori şi elevi. Cine credeţi că a "suferit" mai mult în această perioadă?
Marius Ovidiu Nistor: Atât elevii, cât şi cadrele didactice au avut de suferit. Au fost elevi care, din cauza situaţiei financiare, nu au avut cum să participe la lecţiile on-line. Cred că pentru ei a fost cel mai greu. Pentru aceştia Guvernul şi autorităţile locare trebuie să găsească de urgenţă soluţii pentru că altfel riscăm, din punct de vedere educaţional, să-i pierdem definitiv.
Reporter: Se poate face şcoală exclusiv online?
Marius Ovidiu Nistor: Ultimele trei luni ne-au demonstrat că se poate, însă cu multe neajunsuri. Majoritatea cadrelor didactice s-a trezit peste noapte puse să predea on-line, cu toate că nimeni nu a fost pregătit pentru asta. Ceea ce nu am crezut că se poate întâmpla a devenit realitate. Nimeni nu ar fi crezut că poţi face on-line cursuri la nivelul unităţilor de învăţământ preşcolar. Dacă vedeţi ce au reuşit să facă cu preşcolarii colegele noastre educatoare, o să vă minunaţi. Am văzut profesori de educaţie fizică care i-au antrenat on-line pe copii, le-au predat chiar şi cursuri de dans. Cu toţii a trebuit să ne reinventăm. Mă bucur enorm că majoritatea colegilor mei a reuşit. Însă, consider că şcoala faţă în faţă nu poate fi înlocuită.
Reporter: Cum vedeţi anul şcolar 2020-2021, având în vedere că problema coronavirusului este departe de a fi încheiată?
Marius Ovidiu Nistor: Se lucrează pe trei scenarii: scenariul 1 - şcolile se vor deschide pentru toţi elevii; scenariul 2 - şcoala hibridă - o jumătate din clasă la şcoală, iar cealaltă jumătate on-line, urmând ca după două săptămâni să se schimbe echipele; scenariul 3 - continuarea predării on-line. Sper că românii vor înţelege importanţa protecţiei şi respectării recomandărilor pentru prevenirea răsândirii virusului COVID - 19, astfel încât să nu ajungem la acest scenariu pesimist.
Reporter: S-a vorbit foarte mult, inclusiv în Parlament, despre siguranţa cadrelor didactice şi a personalului auxiliar în şcoli. Concret, există o îmbunătăţire din acest punct de vedere?
Marius Ovidiu Nistor: Trebuie introduse sisteme de supraveghere în fiecare unitate de învăţământ pentru a putea sancţiona orice comportament agresiv, fie el verbal sau fizic. În plus, trebuie angajaţi paznici care să poată interveni rapid.
Reporter: Tot la nivel de siguranţă, dar sanitară, când credeţi că se va închide discuţia legată de toaletele din curte şi de ce acest subiect persistă de 30 de ani?
Marius Ovidiu Nistor: Când vom avea un guvern şi autorităţi locale care vor înţelege importanţa şcolii în comunitate şi importanta educaţiei în dezvoltarea generaţiei de mâine. Este greu să îl faci pe un primar, care poate nu a terminat nici liceul, să înţeleagă că şcoala trebuie să arate mai bine ca primăria.
Reporter: Ce schimbări, legate de principalele examene naţionale, vedeţi posibile în viitorul apropiat, fără a da peste cap generaţiile actuale de elevi?
Marius Ovidiu Nistor: Nu pot să mă pronunţ, deoarece nu sunt un specialist în evaluare. În România s-a împământenit că toţi ne pricepem la politică şi la şcoală. Avem Proiectul România Educată, proiect la care au participat foarte mulţi specialişti. Eu cred că o posibilă viitoare reformă de aici trebuie să plece. Însă, la ora actuală, pe lângă adevăraţii specialişti, ne-am trezit cu zeci de aşa-zişi formatori de opinie care vin zilnic cu soluţii fanteziste. Ca spectator, pot spune un singur lucru: Franţa se gândeşte serios să revină la învăţământul tradiţional. Poate ar trebui să măsurăm de două ori înainte de a tăia ceva.
Reporter: Care sunt factorii care au contribuit la rezultatele slabe din ultimii ani, vizibile mai ales la evaluarea naţională şi bacalaureat?
Marius Ovidiu Nistor: Atât timp cât societatea românească promovează nonvalori, nu poţi să speri că aceste rezultate vor fi diferite. Este nevoie de o schimbare de mentalitate. Am urmărit şi eu ce spun specialiştii în evaluare: de la an la an subiectele sunt mai uşoare şi, cu toate acestea, numărul celor care promovează examenele este constant, sau, mai grav, în scădere.
Reporter: Ce consideraţi că ar trebui modificat la cadrul legal din domeniu?
Marius Ovidiu Nistor: Ca lider sindical, susţin reapariţia Statutului personalului din învăţământ, lege care a fost abrogată şi care oferea dascălului anumite drepturi şi obligaţii. Este important să avem grijă de profesori, de educatoare şi învăţătoare. Încă avem cazuri de cadre didactice care preferă să iasă din sistem din cauza salarizării. Noi, şi aici vorbesc de toţi românii, trebui să înţelegem că fără cadre didactice bine pregătite şcoala românească nu poate exista. Aştept Guvernul care va pune pe primul loc educaţia!
Reporter: Vă mulţumesc!