Contextul pandemiei de coronavirus a rezultat în şcoli închise nu doar în România, ci în întreaga lume. La nivel mondial, peste 1,2 miliarde elevi, din 186 de ţări, nu au mai putut participa la ore în clase. Astfel, educaţia s-a schimbat dramatic, odată cu creşterea semnificativă a e-learning-ului, prin care predarea are loc de la distanţă, pe platformele digitale.
Cu siguranţă, acest context a fost şi rămâne o premieră, ceea ce a adus de la sine atât dificultăţi greu de gestionat, dar, în acelaşi timp, şi oportunităţi pe care nu le puteam anticipa.
La începutul pandemiei, una dintre cele mai arzătoare probleme, pe lângă măsurile sanitare şi continuarea economiei, a fost cea a modului în care elevii şi studenţii puteau să-şi termine anul şcolar. Mulţi dintre ei se aflau în ani terminali şi trebuiau să îşi încheie situaţiile şcolare, dar şi să se pregătească pentru examenele de admitere sau de terminare a liceului.
Telekom Romania promovează de mai bine de cinci ani digitalizarea educaţiei, împreună cu partenerul său Adservio, şi au lansat o ofertă prin care puneau la dispoziţia şcolilor licenţe de acces şi internet nelimitat 4G în platforma de management educaţional Adservio, după cum ne-au transmis reprezentanţii companiei.
Aceştia arată că Adservio este o platformă online care poate fi utilizată atât în varianta desktop, cât şi caaplicaţie mobilă, iar utilizatorii au acces la o serie întreagă de facilităţi, printre care cursuri interactive, catalog în format digital, transmiterea de teme şi proiecte online, evaluarea elevilor şi notarea lor, crearea şi distribuirea de teste online, comunicarea directă între elevi, părinţi, profesori, directori şi inspectorat sau distribuirea lecţiilor şi resurselor didactice necesare.
Sursa citată ne-a transmis: "Încă de la început, misiunea Adservio a fost digitalizarea educaţiei, platforma fiind construită cu intenţia de a crea o şcoală online, atât din punct de vedere al predării şi învăţării, cât şi din punct de vedere al managementului instituţiei.
În mai puţin de trei luni, peste un milion de utilizatori de pe întreg teritoriul României au ales să folosească beneficiile platformei oferite de Telekom. Totodată, peste 30.000 de profesori au participat la 70 de webinarii de training, adaptându-se, astfel, la metodele online de perfecţionare, ei organizând peste 500.000 de ore interactive cu elevii în această perioadă. Tot acum, s-au trimis aproape 900.000 de teme şi proiecte şi s-au distribuit peste 12 milioane de fişiere.
În această perioadă, utilizatorii aplicaţiei au transmis peste cinci milioane de mesaje, acestea indicând nevoia, dorinţa, dar şi nivelul de implicare al utilizatorilor în menţinerea comunicării de tip profesor-elev-părinte.
Fiind, totuşi, o aplicaţie, îmbunătăţirile sunt constante, doar în ultimele trei luni fiind dezvoltate şi lansate în platformă module cheie care au făcut ca activitatea didactică să nu aibă de suferit: lecţie interactivă cu chat integrat, funcţie de partajare ecran, notificări push pentru elevi la crearea lecţiei în platformă, iar ultima îmbunătăţire a fost funcţia de detectare a atenţiei în timpul lecţiei interactive, prin care profesorii sunt anunţaţi când un elev nu este atent la ore".
Cercetările au demonstrat că noua metodă de învăţare online a dus la o creştere a informaţiilor reţinute de către elevi, aceştia având nevoie de mai puţin timp pentru a înţelege ce li se predă, mai arată reprezentanţii Telekom, apreciind că unele cercetări subliniază că, în medie, elevii reţin cu 25-60% mai multe informaţii atunci când învaţă online. Acest lucru se datorează mai ales elevilor care se adaptează mai repede la noul mediu de învăţare.
De asemenea, învăţarea cu ajutorul dispozitivelor electronice necesită 40-60% mai puţin timp, comparativ cu sistemul tradiţional, deoarece elevii pot învăţa în ritmul lor, se pot întoarce şi reciti mai repede sau pot accelera anumite concepte, după cum doresc.
Specialiştii citaţi menţionează: "Cu toate acestea, eficacitatea învăţării online variază în funcţie de grupele de vârstă. De exemplu, elevii mai tineri au nevoie de un mediu structurat, deoarece copiii sunt mai uşor distraşi. Având în vedere că studiile au arătat că elevii mai mici îşi folosesc intens simţurile pentru a învăţa, este nevoie ca întregul proces să fie distractiv şi eficient, astfel că utilizarea tehnologiei devine esenţială".
De la declanşarea stării de urgenţă în ţara noastră, aplicaţia Adservio a înregistrat o creştere accelerată a utilizărilor. Dacă înainte de pandemie erau 300.000 de utilizatori ai platformei, în prezent numărul lor a ajuns la peste un milion, acoperind mai mult de 20% dintre şcolile din România.
Dreptul la educaţie trebuie să aparţină tuturor, iar acest domeniu este prioritar pentru Telekom Romania, care crede că misiunea sa este aceea de a ajuta întreaga comunitate să aibă acest drept respectat şi neîngrădit de nimic, cu atât mai mult de tehnologie.
"Toată lumea se întreabă cum va decurge sistemul de predare după ce toată această stare de incertitudine va trece. În acest moment, deşi nu ştim cum va fi afectat întregul sistem, putem să ne gândim totuşi la câteva scenarii.
Predarea/învăţarea în combinaţia online/offline va înregistra o creştere accentuată. Pentru ca orele să se desfăşoare exclusiv online, este nevoie de investiţii masive, atât în dezvoltarea de programe, cât şi în ceea ce priveşte partea logistică.
Cele mai mari avantaje viitoare ale şcolii virtuale vor veni după ce profesorii şi studenţii se vor întoarce efectiv în sălile de clasă, iar atunci vor putea analiza ce a fost bine şi ce mai trebuie îmbunătăţit.
În mod clar, atât profesorii, cât şi elevii vor reveni la şcoală cu acceptarea faptului că instrumentele digitale de predare reprezintă completări ale predării clasice şi nu o înlocuire a acesteia, iar timpul la clasă va fi utilizat mai eficient acum pentru discuţii, dezbateri şi practică ghidată.
Un alt scenariu îl reprezintă educaţia online, care va deveni o prioritate strategică pentru fiecare instuţie de învăţământ", conform Telekom.
Dacă înainte de 15 martie foarte puţine şcoli, licee şi chiar universităţi se foloseau de instrumentele digitale de predare, toate acestea se vor schimba după COVID-19. În viitor, fiecare instituţie va înţelege că educaţia online nu este doar o sursă potenţială de noi venituri, ci chiar un element principal al planului fiecărei şcoli de continuitate academică.
Această înţelegere post-pandemică va schimba modul în care şcolile planifică, gestionează şi finanţează educaţia online, deoarece zilele în care doar anumite şcoli apelau la educaţia online s-au încheiat.
Pachetul de soluţii SmartEdu, oferit de Telekom în parteneriat cu echipa Adservio, integrează toate instrumentele necesare desfăşurării cursurilor online, creării de conţinut, dar şi pentru managementul unităţii şcolare şi activităţii la clasă.