Reporter: Care sunt principalele servicii oferite de Sigma CVM România S.R.L.? Care sunt cele mai accesate servicii de către clienţii privaţi?
Kotsiras Artemios: Sigma CVM România este o companie nouă, parte a grupului Saracakis (care este distribuitor unic al unei game ample de mărci din industria auto. Înfiinţat în 1922, Grupul continuă să fie administrat şi în prezent de familia fondatoare, desfăşurându-şi activitatea în ţara natală - Grecia, dar şi în alte ţări precum Cipru şi Bulgaria şi, începând din 2021, inclusiv în România).
Activitatea comercială în România a început în august 2021 şi, ca activitate de bază, cuprinde importul şi distribuţia de produse, piese de schimb şi servicii Massey Ferguson pe întreg teritoriul României. Pe lângă produsele Massey Ferguson, suntem importatori şi distribuitori pentru Siloking (utilaje de furajare), TopCon (sisteme de poziţionare), Irriland (sisteme de irigaţii) şi Giant (încărcătoare articulate mici). În plus, oferim opţiuni pentru utilaje uzate. Acest portofoliu acoperă diferitele nevoi ale fermierilor români.
Reporter: Cum aţi caracteriza sectorul agricol existent în prezent în ţara noastră?
Kotsiras Artemios: Ţara oferă diverse produse agricole de bază (cum ar fi porumb, grâu, seminţe de floarea-soarelui etc.), există fonduri UE pentru a sprijini creşterea agriculturii şi, în acelaşi timp, există loc suficient pentru dezvoltare ulterioară în domeniul irigaţiilor, al noilor tehnologii, al investiţiilor în utilaje mai puternice menite să facă faţă unei cereri crescute, precum şi în domeniul energiei verzi. Toate cele de mai sus indică faptul că sectorul agricol este unul foarte promiţător şi cu un potenţial considerabil.
Reporter: Ce maşini agricole oferiţi fermierilor români şi care este procentul de utilaje second-hand din numărul total de maşini oferite?
Kotsiras Artemios: Sigma CVM România oferă o gamă amplă de produse, inclusiv tractoare cu pu-teri cuprinse între 100 CP şi 400 CP, combine pentru recoltat, prese de balotat pentru baloţi pătraţi şi rotunzi, dar şi o gamă largă de unelte precum pluguri, semănători etc., precum şi încărcătoare articulate şi sisteme de irigaţii. În plus, oferim crescătorilor de vaci opţiuni pentru hrănirea acestora. Oferim în plus opţiuni pentru utilaje uzate, care reprezintă aproximativ 5% din vânzările noastre.
• Costurile ridicate ale finanţării bancare - o problemă pentru fermieri
Reporter: Care sunt cele mai frecvente probleme ridicate de clienţii dvs. în ceea ce priveşte finanţarea achiziţiei de utilaje agricole? Care este tendinţa de finanţare pentru achiziţionarea de utilaje agricole de către fermierii români? Ce preferă aceştia: proiecte finanţate prin fonduri europene, achiziţia prin credit bancar sau achiziţia din surse proprii de finanţare?
Kotsiras Artemios: Principalele provocări cu care se confruntă fermierii în ultima perioadă în ceea ce priveşte finanţarea sunt dobânzile bancare foarte mari. Acest lucru creează un cost suplimentar, iar fermierilor mai mici le este greu să facă faţă. În plus, fermierii mai mici întâmpină dificultăţi deoarece băncile solicită garanţii, ceea ce reprezintă o provocare pentru o parte din ei.
În ceea ce priveşte fermierii mai mari, unii preferă să apeleze doar la o finanţare parţială de la bănci, în timp ce alţii efectuează achiziţii din capital propriu. În schimb, o parte continuă să opteze pentru leasingul operaţional. În plus, o practică obişnuită o reprezintă finanţarea din fonduri europene. Cu toate acestea, acest proces poate fi unul complex, iar majoritatea fermierilor apelează la diverşi consultanţi pentru a gestiona aceste proiecte specifice. Prin intermediul acestor fonduri europene sunt finanţate tehnologii noi, sisteme de irigaţii şi utilaje mai mari, cu o putere mai mare.
Reporter: În ce zone din ţara noas- tră aveţi cei mai mulţi clienţi? Care sunt clienţii tipici ai companiei dvs. în ţara noastră?
Kotsiras Artemios: Încă din prima zi, unul dintre principalele obiective ale Sigma a fost acela de a oferi acoperire imediată fermierilor din toate colţurile ţării, atât în ceea ce priveşte vânzările, cât şi în ceea ce priveşte serviciile post-vânzare. În prezent, dispunem de 11 locaţii în toată ţara, de unde putem oferi vânzări de produse, servicii de reparaţii pentru utilaje, vânzări de piese de schimb şi promovarea utilajelor uzate.
Unităţile noastre sunt situate în Iaşi, Brăila, Bacău, Constanţa, Slobozia, Drăgăneşti, Craiova, Cluj, Oradea şi Timişoara. La Drajna avem un centru pentru utilaje uzate, iar sediul nostru principal se află în Bucureşti.
În ceea ce priveşte profilul clienţilor, acesta variază de la o regiune la alta. Ne adresăm tuturor categoriilor de fermieri prin gama amplă de produse şi servicii pe care le oferim.
• Programe de finanţare personalizate pentru achiziţia utilajelor
Reporter: Intenţionaţi să extindeţi serviciile oferite de compania dumneavoastră?
Kotsiras Artemios: În prezent, acoperim o gamă largă de nevoi ale fermierilor, dar planul nostru de extindere pentru a oferi servicii şi mai bune nu se opreşte aici. Foarte curând, vom anunţa o nouă colaborare cu un brand important, care ne va extinde şi mai mult portofoliul de produse şi servicii oferite.
Reporter: Ce beneficii oferiţi sectorului corporatist?
Kotsiras Artemios: Beneficiile pe care le oferim tuturor clienţilor noştri, indiferent de statutul lor corporativ, au o importanţă maximă. Angajamentul nostru privind satis- facţia clienţilor reiese din evenimentele noastre demonstrative, care permit potenţialilor cumpărători să experimenteze utilajele noastre de ultimă generaţie înainte de a lua o decizie. În plus, perioada extinsă de garanţie pe care o oferim, care variază între 1 şi 5 ani, este menită să ofere un plus de linişte.
Pentru a răspunde diferitelor ne-voi financiare, oferim programe de finanţare personalizate cu rate de dobândă preferenţiale, schim-
buri pentru utilajele vechi şi servicii post-vânzare prin contracte de întreţinere, permiţându-le clienţilor să programeze întreţinerea la timp la preţuri avantajoase. În plus, oferim tarife privilegiate pentru achiziţionarea de piese de schimb şi servicii.
Reporter: Portofoliul de servicii oferite de societatea dumneavoastră include service-ul maşinilor şi furnizarea de piese de schimb. Având în vedere că vorbim despre service, ce rol joacă în cadrul acestei activităţi existenţa unei poliţe de asigurare pentru utilajul respectiv? Care este relaţia cu companiile de asigurări?
Kotsiras Artemios: După cum am menţionat anterior, în ceea ce priveşte serviciile post-vânzare, oferim clienţilor noştri opţiunea unei garanţii extinse şi, de asemenea, le punem la dispoziţie contracte de service. Acest lucru le permite să îşi programeze reparaţiile la timp şi să beneficieze de preţuri preferenţiale, precum şi de acces imediat la piesele de schimb necesare, datorită planificării adecvate efectuate anticipat. Cu toate acestea, este important de reţinut faptul că nu oferim clienţilor noştri poliţe de asigurare.
• 60 milioane euro - cifra de afaceri prognozată pentru anul 2023
Reporter: Câţi angajaţi are compania, cum vă descurcaţi cu forţa de muncă şi la ce anume sunteţi atenţi în cadrul procesului de recrutare a personalului? Care este cifra de afa-ceri realizată anul trecut şi care este numărul de maşini contractate la ni-vel naţional? Care sunt cifrele estimate pentru sfârşitul anului 2023?
Kotsiras Artemios: În ceea ce priveşte forţa de muncă, am început anul 2021 cu 113 angajaţi şi ne propunem să încheiem acest an cu peste 170 de angajaţi. Filosofia noastră este aceea de a angaja oameni pe termen lung. Investim foarte mult în dezvoltarea personalului propriu şi punem un accent foarte mare pe formarea şi pe instruirea acestuia, deoaarece atunci când recrutăm pentru posturi de manager şi supervizor, priori- tatea noastră principală este aceea de a promova persoane din cadrul organizaţiei.
În ceea ce priveşte cifra de afaceri, în 2021 am realizat venituri de 13 milioane de euro, în timp ce în 2022, am înregistrat o creştere semnificativă, ajungând la 45 milioane de euro. Proiecţia noastră pentru 2023 este să depăşim 60 milioane de euro.
Legat de numărul utilajelor agricole vândute clienţilor noştri, în 2022 am livrat 215 tractoare şi 60 de combine. Anul acesta piaţa se confruntă cu un declin, estimările sugerând o scădere de peste 10-15%. Cu toate acestea, planificăm să furnizăm peste 280 de tractoare şi peste 50 de combine de recoltat. În ciuda provocărilor curente de pe piaţă, rămânem optimişti şi angajaţi în a ne menţine ten-dinţa de creştere.
Reporter: Cercetarea-inovarea şi tranziţia către net-zero reprezintă conceptele care ghidează întreaga economie europeană în acest deceniu şi în deceniile ce vor urma. Cum contribuie oferta companiei dumneavoastră la implementarea acestor concepte?
Kotsiras Artemios: În ceea ce priveşte cercetarea şi inovarea în domeniul noilor tehnologii, planul furnizorului nostru este de a realiza tranziţia către inovare şi noi tehnologii cu emisii zero. Massey Ferguson lucrează în mod activ pentru a oferi utilaje cu emisii zero.
În prezent, toate utilajele noastre sunt echipate cu sisteme GPS care oferă o optimizare semnificativă a producţiei şi o economie de combustibil mult mai bună, fapt ce conduce la reducerea emisiilor de gaze de eşapament.
În plus, asigurăm o instruire continuă cu privire la orice nou progres, atât pentru clienţii cât şi pentru angajaţii noştri.
Reporter: Vă mulţumim!