Reporter: Ce trend a avut comerţul în cei doi ani de criză sanitară?
George Bădescu: Încă de la începutul pandemiei, magazinele reţelelor comerciale au fost în prima linie a celor care s-au confruntat cu situaţia epidemiologică şi s-au preocupat permanent, cu toate resursele disponibile, atât de siguranţa clienţilor, cât şi de cea a propriilor angajaţi.
După cei doi ani, putem spune că am întărit relaţia cu autorităţile pentru o colaborare mai intensă şi mai eficientă.
Cu toţii am folosit preponderent on-line-ul în pandemie, iar acest lucru a generat o evoluţie rapidă a tehnologiei pe care continuăm să o folosim şi în prezent. Membrii noştri îşi dezvoltă în continuare platformele on-line de livrare şi îşi extind numărul caselor self-pay, întrucât tot mai mulţi consumatori preferă varianta independentă de a-şi achita cumpătăturile, fapt ce reduce aşteptarea la rând şi face cumpărăturile mai facile.
Reporter: Cum a evoluat cererea online, în segmentul pe care-l reprezentaţi?
George Bădescu: Cererea on-line a fost la cote înalte în timpul pandemiei, însă putem afirma că încă se bucură de succes, întrucât aduce avantaje clare pentru clienţi: mai puţin timp în magazine şi mai mult timp pentru activităţile preferate.
Reporter: Ce perspective au marile reţele comerciale, ţinând cont de conflictul de la graniţ şi de efectele pe care le presupune acesta, precum şi de sancţiunile luate de Occident împotriva Rusiei, dar şi de Rusia împotriva Occidentului?
George Bădescu: După ce aproape am depăşit criza pandemică, din păcate ne aflăm la graniţa unui adevărat conflict armat, care pune mari presiuni asupra economiei în general, dar şi asupra autorităţilor care au rolul de a ajuta populaţia afectată de avântul inflaţiei. Acest lucru generează tot felul de discuţii despre suprataxarea companiilor pentru a aduce mai mulţi bani la buget, fără a exista o ţintă clară şi promiţătoare unde ar putea ajunge, astfel încât economia să fie din nou echilibrată.
Cu toate acestea, reţelele de comerţ se adaptează situaţiei, sunt flexibile în a găsi noi colaboratori, furnizori şi căi de acces astfel încât, după cum se poate vedea, magazinele fucţionează normal, oferind aceeaşi gamă largă de produse.
Reporter: Care a fost strategia marilor retele comerciale pentru a trece prin criza sanitară în mod profitabil?
George Bădescu: Strategia rezidă în adaptare, flexibilitate şi o permanentă comunicare. Marile Reţele Comerciale au fost orientate spre a găsi soluţii potrivite atât pentru buna funcţionare a magazinelor într-o perioadă în care restricţiile au atins cote maxime, cât şi pentru consumatorii afectaţi de limitările impuse.
Reporter: În ce măsură centrele comerciale s-au orientat către online? Credeţi că cererea din piaţă va continua să fie preponderent online? Sunt pregătite reţelele comerciale să facă faţă unei astfel de situaţii?
George Bădescu: În timpul pandemiei, on-line-ul a reprezentat o oportunitate de a ajunge într-un mod sigur la consumatori, iar în cazul membrilor noştri nealimentari este în continuare un canal de vânzări foarte important.
Retailerii alimentari îşi îmbunătăţesc mereu aplicaţiile şi îşi extind capacitatea de livrări la nivel naţional.
Pe de altă parte, magazinele sunt într-o continuă evoluţie a tehnologiei şi ofertelor, aşa că mersul la magazin rămâne o activitate frecventă şi credem că ea se va menţine pe termen lung.
Reporter: Cum a încheiat anul 2021 sectorul marilor retele comerciale şi care sunt rezultatele pieţei în primul trimestru al lui 2022?
George Bădescu: Marile reţele au încheiat anul în acelaşi rimt alert al discuţiilor cu autorităţile pentru a găsi o formă de echilibru în ceea ce priveşte accesul cetăţenilor în magazine, lucruri care s-au concrectizat parţial, prin acceptarea instalării culoarelor în mall-uri. De asemenea, ne bucurăm că lucrurile au intrat pe un făgaş normal odată cu încetarea stării de alertă.
Reporter: Care sunt problemele sectorului şi ce alte măsuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate în domeniu?
George Bădescu: Reţelele comerciale sunt într-o permanentă adaptare şi evoluţie. Marile magazine îşi diversifică portofoliile şi dezvoltă parteneriate noi şi competitive, incluzând numeroase produse româneşti pe raft şi contribuind la susţinerea comunităţilor locale. Nevoia care rămâne pentru o bună funcţionare a domeniului este comunicarea între operatori şi decidenţi, astfel încât politicile să fie în avantajul pieţei şi al consumatorilor.
Reporter: Mulţumesc!