SUPLIMENT RETAIL "Românilor le plac mall-urile la fel de mult ca înainte de pandemie"

Ziarul BURSA #Companii / 31 mai 2023

Palas Campus, Iaşi

Palas Campus, Iaşi


(Interviu cu Sebastian Mahu, Head of Asset Management IULIUS)

Românilor le plac mall-urile în continuare la fel de mult ca înainte de pandemie, însă nu doar cele care sunt o simplă destinaţie de cumpărături, ci caută mall-urile care oferă experienţe adiţionale: de socializare, de dining, de relaxare inclusiv în aer liber, ne spune Sebastian Mahu, Head of Asset Management IULIUS, în cadrul unui interviu.

Reporter: Cum a evoluat sectorul centrelor comerciale din ţara noastra în ultimul an?

Sebastian Mahu: Din perspectiva IULIUS, ale cărui active de retail (310.000 mp în total şi peste 1.000 de chiriaşi) sunt proiectele mixed-use de regenerare urbană Palas Iaşi şi Iulius Town Timi­şoara, shopping mall-urile regionale Iulius Mall din Iaşi, Cluj-Napoca şi Suceava şi proiectele de proximitate Family Market din Bucium şi Miroslava (zona metropolitană a Iaşului), primele trei luni ale anului au avut o dinamică extraordinară, cu o creştere de 25-30%. O evoluţie s-a văzut şi în zona de foodcourt, care este cu 50% mai puternică decât înainte de pandemie. Per total, rezultatele acestea se datorează în primul rând unei creşteri spectaculoase a numărului de vizitatori, abia apoi urmând creşterea valorii coşului de cumpărături.

Noi operăm proiecte mixed-use, cu o componentă office puternică, iar din luna mai avem semnale de la majoritatea chiriaşilor office privind revenirea la lucru de la birou. Cred că este prima dată după martie 2020, când a izbucnit pandemia, când avem mai mulţi oameni în birouri decât în work from home.

În acelaşi timp, realişti fiind, credem că sunt o serie de factori care vor determina ca cifrele pentru următoarele opt luni ale anului să fie sub cele cu care am fost obişnuiţi în ultimele 18 luni - inflaţia, costurile utilităţilor, creşterea preţurilor, conflictul de la graniţă, temperarea entuziasmului ieşirii din pandemie etc.

Un efect pe care îl urmărim este consumul generat de populaţia ucraineană din perioada aprilie - august 2022, consum care a contribuit semnificativ la rezultatele din a doua jumătate a anului trecut şi care se va diminua sau va dispărea în contextul în care şi fondurile pentru susţinerea sinistraţilor ucrai­neni s-au redus. Avem cu 75% mai puţini ucraineni în Bucureşti, Iaşi, Suceava decât anul trecut.

În ceea ce priveşte investiţiile, IULIUS a propus în plină pandemie un concept nou - Family Market - de retail de proximitate. O soluţie rezultată din analiza pieţei şi a tendinţelor, care aduce mall-ul de mici dimensiuni aproape de noile comunităţi dezvoltate în zonele metropolitane ale Iaşiului. Primele două proiecte, Miroslava şi Bucium, s-au impus deja pe piaţă, iar confirmarea valorii lor a fost intrarea în acţionariat cu noi, pentru ambele proiecte, a grupului de investiţii american W&E Assets.

De asemenea, la final de aprilie am inaugurat Palas Campus, cea mai mare clădire de birouri din România, care este un concept mixt office (54.000 mp) - retail (6.000 mp). Este o investiţie de pes­te 120 de milioane de euro, realizată în mai puţin de trei ani, în plină pandemie, care este 100% închiriată. Clădirea are la parter supermarket, sală de fitness, centru medical şi centru de beauty, centru de analize medicale, restautante şi cafenele şi numeroase servicii utile zilnic.

În plus, am continuat să aducem branduri noi, unele în premieră regională, în proiectele noastre, sporindu-le atractivitatea şi generând afaceri comparabile sau chiar mai mari decât mall-urile din Bucureşti. Anul trecut am avut aproximativ 80 de noi intrări, relocări şi refurbishments ale unor branduri importante la nivel de reţea, iar 2023 va menţine ritmul în acest sens. Ca să dăm şi câteva nume, Gioelia, Pep&Pepper, Miniso au intrat în Palas Iaşi; Nuba, Intimissimi Uomo, Chopsticks, la Iulius Town Timişioara; Grid la Iulius Mall Cluj şi lista poate continua. De curând s-a inaugurat magazinul Cropp al grupului LPP la Iulius Mall Iaşi, în aprilie s-a deschis Fashiondrop la Iulius Town şi tot acolo s-a extins Kultho, având astfel cel mai mare magazin din România în proiectul nostru din Timişoara. Recent, am anunţat parteneriatul cu Stay Fit Gym, una dintre cele mai mari reţele de fitness & aerobic din România, care va deschide un centru de 1.000 mp în Palas Campus în luna iunie şi alături de care mai avem planuri. De fapt, pentru toate proiectele noastre mai avem surprize, unele foarte mari, pe care nu le putem încă anunţa.

Reporter: Care sunt provocările cu care vă confruntaţi în această perioadă?

Sebastian Mahu: Provocările domeniului sunt de fapt provocările pe care le întâmpină societatea în ansamblu şi toate domeniile de activitate. Incertitudinea, conflictele şi şocurile de orice fel vor fi elementele definitorii ale noii realităţi în care va trebui să ne dezvoltăm cu mai multă responsabilitate socială afacerile.

Inflaţia pe termen lung, recesiunea, escaladarea riscurilor geo-politice, dar şi apariţia tehnologiilor disruptive şi lupta pentru talente, creşterea îndatorării, scumpirea mijloacelor de trai sunt hot spots care vor domina agenda publică în anii ce vin şi care vor transforma modul de viaţă şi de muncă. Cheia este să găsim resurse pentru a adresa aceste probleme complexe. Însă, din perspectiva noastră, aşa cum au dovedit şi în situaţii dificile anterioare, proiectele IULIUS au un grad de maturitate, rezilienţă şi adaptabilitate foarte ridicat, la care se adaugă lecţiile învăţate pe zona de operare din ultimii ani, ceea ce ne conferă convingerea că vom găsi metode să depăşim alături de partenerii noştri şi contextele provocatoare.

Reporter: Cum se împletesc retailul online cu cel offline?

Sebastian Mahu: Este loc pentru ambele segmente pe piaţă şi cred că offline-ul şi online-ul se combină foarte bine, cu efecte pozitive de ambele părţi.

Din experienţa noastră, am putea spune că în acest moment balanţa înclină către formatele offline, pentru că publicul caută nu doar shopping, ci şi petrecerea timpului liber. Shoppingul fizic este o activitate şi de socializare şi în mod clar oamenii erau nerăbdători să iasă din case şi să fie împreună, trend care se va menţine şi în 2023.

Românilor le plac mall-urile în continuare la fel de mult, însă nu doar cele care sunt o simplă destinaţie de cumpărături, ci caută mall-urile care oferă experienţe adiţionale: de socializare, de dining, de relaxare inclusiv în aer liber. În cazul IULIUS, fiecare zi petrecută la shopping în proiectele noastre este văzută ca o "vacanţă" pe care le-o oferim clienţilor, bogată în opţiuni de petrecere a timpului liber.

Dorinţa oamenilor de a fi în mall se vede şi la nivel de trafic, care este în creştere pentru toate proiectele noastre, cu o medie de +18% în ianuarie-aprilie 2023 faţă de perioa­da similară a anului trecut. Cel puţin în cazul proiectelor noastre mixed-use, care au caracter regional, traficul este comparabil cu cel al mall-urilor din topul bucureştean.

Reporter: Ce planuri de inves­tiţii aveţi pentru perioada următoare?

Sebastian Mahu: Anul acesta, focusul este pe proiectul de reconversie urbană propus pentru platforma Carbochim din Cluj-Napoca, cel mai amplu de acest tip din ţară, care estimăm că va presupune o investiţie ce depăşeşte jumătate de miliard de euro. Dezvoltarea de la Cluj-Napoca va include cea mai mare zonă de retail din ţară (peste 115.000 mp), hub de arte performative, rezidenţial, office, parc şi centru de sport în aer liber, cu focus pe o armonizare cu oraşul, prin conectivitate verde şi rutieră. Ne propunem un proiect regional, unic în Transilvania şi în România, care a presupus şi relocarea şi modernizarea fabricii Carbochim, pentru care investiţia s-a ridicat la peste 5 milioane de euro.

Reporter: Ce investiţii derulaţi pentru a putea face faţă digitalizării şi trehnologiei?

Sebastian Mahu: Lucrăm pe partea de digitalizare a zonei de fidelizare, unde avem o aplicaţie funcţională pe care o dorim dezvoltată, dar şi pe zona de customer relations management.

Reporter: Care sunt problemele sectorului şi ce măsuri consideraţi că ar fi nevoie să fie luate în domeniu?

Sebastian Mahu: Cea mai mare provocare a sectorului de retail este să rămâi relevant şi chiar să anticipezi trenduri, cu atât mai mult în contexte de incertitudine. Din pers­pectiva dezvoltatorului de proiecte cu funcţiuni de retail, pentru care pandemia a fost un punct de cotitură, dar şi o neaşteptată oglindă a businessurilor, mall-ul, în forma lui tradiţională, ca spaţiu dedicat exclusiv shopping-ului, este un concept depăşit.

De aceea, grupul IULIUS este principalul promotor al formatelor mixed-use, cele mai în măsură să genereze regenerare urbană şi să ancoreze social şi cultural comunitatea. În acest sens, centrele comerciale IULIUS sunt spaţii în care clienţii pot avea o plajă largă de experienţe, de la shopping până la diferite forme de divertisment şi relaxare, prin participarea la concerte, festivaluri, proiecţii cinematografice, târguri, ateliere creative, competiţii sportive şi nenumărate alte posibilităţi de petrecere a timpului liber în grădinile amenajate în cadrul proiectelor.

Reporter: Ce perspective au marile centre comerciale?

Sebastian Mahu: Centrele comerciale vor continua să fie principalul punct de atracţie pentru cumpărături, însă, aşa cum am subliniat şi anterior, acestea trebuie regândinte ca nucleu al comunităţii, unde oamenii se întâlnesc nu doar pentru shopping, ci şi pentru schimb de idei, experienţe culinare, evenimente de top, relaxare în aer liber, în spaţii dedicate. Aşadar, crearea de experienţe este direcţia către care merge întreaga industrie de retail. Mai mult, prezenţa unei componente de retail alături de cea de office are un impact considerabil asupra deciziei oamenilor de a lucra de la birou sau de a veni mai des la birou, în detrimentul muncii de acasă, având în vedere că aceştia pot bifa într-o zi mai multe tipuri de activităţi.

Reporter: Mulţumesc!

Dezvoltator şi operator de proiecte mixed-use de regenerare urbană, compania IULIUS are o experienţă de peste 25 de ani în real estate şi o prezenţă în patru mari oraşe din ţară - Iaşi, Timişoara, Cluj-Napoca şi Suceava. Valorea investiţiilor realizate în România depăşeşte 1,2 miliarde de euro.

Portofoliul său cuprinde peste 310.000 mp de retail, în două proiecte mixed-use de regenerare urbană (Palas Iaşi şi Iulius Town Timişoara), reţeaua naţională de shopping mall-uri regionale (Iulius Mall - Iaşi, Cluj-Napoca şi Suceava) şi proiectele Family Market din Iaşi (Miroslava şi Bucium).

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb