Reporter: Care este starea industriei tutunului din ţara noastră, la acest moment, ţinând cont de contextul intern şi extern din ultima perioadă - inflaţia, dobânzile mărite, criza energetică, războiul de la graniţe?
Ileana Dumitru: Industria tutunului rămâne un partener foarte stabil şi implicat în dezvoltarea economică a ţării, fiind unul dintre principalii contribuabili la bugetul de stat. BAT a plătit în 2022 circa 10,5 miliarde lei la buget, sub formă de taxe şi accize şi contribuie anual în mod pozitiv la balanţa comercială: conform datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS), valoarea totală a exporturilor de produse din tutun prelucrat, precum ţigarete şi consumabile pentru produse din tutun încălzit, a fost de 1,48 de miliarde de euro în 2022, reprezentând o creştere de 140 de milioane de euro faţă de anul anterior, iar BAT exportă circa 70% din volumele produse la Ploieşti, unde se află a doua cea mai mare fabrică din Europa a grupului şi unde s-au investit până în prezent peste 500 de milioane de euro.
Rămânem, de asemenea, un angajator puternic, cu circa 3.000 de angajaţi în cele trei entităţi economice ale grupului prezente în România şi peste 30.000 de locuri de muncă generate pe lanţul de distribuţie şi aprovizionare. Investim constant în dezvoltarea profesională a echipelor noastre şi ne bucurăm atât de prezenţa unor oameni cu peste 20 de ani de experienţă în companie, cât şi de colegi noi, care contribuie cu idei şi perspective noi.
Ne bucurăm să fim în continuare alături de autorităţi prin sprijinul oferit în combaterea contrabandei, un fenomen care afectează din plin veniturile bugetare şi siguranţa comunităţilor. În prezent, suntem deja la a doua campanie în acest an, prin care, alături de Poliţia de Frontieră Română şi de Autoritatea Vamală Română, informăm publicul asupra prevederilor legale în vigoare şi asupra riscurilor generate de contrabandă şi contrafacere, iar platforma noastră StopContrabanda.ro rămâne una dintre principalele surse de informare în acest domeniu.
Reporter: Cum a influenţat conflictul din Ucraina contrabanda cu ţigarete?
Ileana Dumitru: Analizând datele referitoare la provenienţa produselor din piaţa ilicită din România şi situaţia capturilor efectuate de autorităţi (date disponibile de altfel pe platforma Stopcontrabanda), putem spune că, de la declanşarea conflictului din Ucraina, intrările de produse de contrabandă din această ţară au scăzut semnificativ. În opinia noastră sunt câţiva factori importanţi care au contribuit la această evoluţie:
- declanşarea conflictului a generat perturbări în aprovizionarea pieţei din Ucraina şi diminuarea stocurilor disponibile;
- întărirea controlului la frontieră în Ucraina, fapt care, coroborat cu controlul foarte bun din frontieră în România, a făcut mult mai dificilă trecerea legală sau ilegală a frontierei, atât în punctele de trecere, cât şi în zona verde;
- măsurile dispuse de autorităţile din Ucraina, între care cea mai importantă fiind interzicerea producţiei pentru ţigări destinate magazinelor duty-free.
Aceste efecte sunt vizibile şi în evaluările periodice ale pieţei ilicite de tutun, derulate de industria din România: anul trecut media anuală a comerţului ilegal cu ţigarete a fost de 7,1%, cea mai scăzută din ultimii 15 ani. Spre comparaţie, nivelul mediu atins de piaţa neagră de ţigarete înregistrat în România în anul 2010 era de 27% din totalul consumului. Anul acesta, cele mai mari trei capturi de ţigarete de contrabandă au fost înregistrate în judeţele Arad, Giurgiu şi Vâlcea, volumele reţinute în aceste judeţe reprezentând peste 70% din totalul capturilor în primele nouă luni ale lui 2023.
Un nivel scăzut al traficului ilicit cu ţigarete înseamnă implicit şi venituri mai mari la bugetul de stat, de aceea salutăm importanţa acordată de autorităţi combaterii acestui fenomen şi eforturile depuse în acest sens, pe care le sprijinim prin campanii anuale de informare şi donaţii de echipamente.
Reporter: Cum apreciaţi calendarul de accizare a produselor din tutun?
Ileana Dumitru: În 2022, în urma unui dialog susţinut şi de durată cu factorii decizionali, a fost stabilit un calendar de acciză pentru produse din tutun şi nicotină pentru următorii cinci ani. Anul acesta, la nici un an de la această decizie, am avut o nouă propunere de creştere a accizei, fapt care se va şi întâmpla de la 1 ianuarie 2024. Am apreciat deschiderea pentru consultări şi dialog şi am subliniat întotdeauna, atât în mod public, cât şi în întrevederile avute cu autorităţile importanţa asigurării predictibilităţii fiscale necesare unui ritm sustenabil al business-ului şi al investiţiilor, dar şi combaterii traficului ilicit, care înseamnă scăderea veniturilor la bugetul de stat, finanţarea reţelelor criminale şi accesul necontrolat la produse care nu respectă standarde de calitate sau de igienă.
În România, accizele şi preţurile ţigaretelor sunt cele mai mari din UE raportate la puterea de cumpărare, iar în ţările învecinate produsele din tutun pot fi cumpărate la aproximativ jumătate din preţ, contrabanda fiind foarte profitabilă.
BAT, similar altor companii din industrie, investeşte sute de milioane de euro în România, produce în cea mai mare parte pentru export, angajează mii de români şi plăteşte miliarde de euro taxe în fiecare an în această ţară. Ne dorim să continuăm în această direcţie, dar pentru aceasta este nevoie de predictibilitate fiscală şi de stabilitate legislativă.
Reporter: Cum caracterizaţilegislaţia din domeniu? Ce consideraţi că-i lipseşte sau ce are în plus faţă de alte ţări?
Ileana Dumitru: Depinde la ce domeniu ne referim, deoarece business-ul nostru este foarte complex. Fiind un stat membru al Uniunii Europene, România are ca responsabilitate transpunerea şi respectarea regulamentelor şi directivelor europene. Legislaţia naţională este, de asemenea, în continuă schimbare şi evoluţie. Schimbările sunt binevenite cât timp respectă realitatea şi nevoile pieţei şi predictibilitatea necesară dezvoltării sustenabile a business-ului. Perioada recentă a adus însă foarte multe iniţiative legislative în domeniu care ignoră fie legislaţia deja existentă şi poate insuficient aplicată, fie probleme colaterale pe care le-ar putea genera.
Cred că înainte de orice iniţiativă cu mare potenţial mediatic, dar foarte redus din punct de vedere al eficienţei şi al schimbărilor pozitive reale pe care le-ar putea aduce, este nevoie de o bună documentare şi cunoaştere a realităţii şi a posibilelor implicaţii. Un exemplu pozitiv în acest sens, în opinia noastră, este recentul proiect legislativ referitor la ţigările electronice care vizează modificarea şi completarea Legii nr. 201/2016 privind stabilirea condiţiilor pentru fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor din tutun şi a produselor conexe şi a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun. Proiectul are în vedere interzicerea comercializării prin automate şi interzicerea vânzării către tinerii cu vârsta sub 18 ani a ţigaretelor electronice, a flacoanelor de reumplere pentru ţigarete şi a dispozitivelor electronice pentru încălzirea tutunului. Este un vid legislativ care trebuia corectat de mult timp şi salutăm acest demers care, prin interzicerea comercializării ţigaretelor electronice către minori, răspunde nevoii reale de împiedicare a accesului minorilor la toate produsele cu nicotină, nu doar la cele din tutun.
Reporter: Cum a evoluat segmentul produselor alternative la ţigările clasice?
Ileana Dumitru: BAT are ca obiectiv strategic construirea unui viitor mai bun - A Better Tomorrow - care pentru noi înseamnă reducerea impactului asupra sănătăţii, prin dezvoltarea unei game largi de produse din tutun şi nicotină cu risc redus*. Ne dorim ca 50 de milioane de consumatori să aleagă noile noastre categorii de produse până în 2030 şi ne bucurăm că 24 de milioane de consumatori au ales deja produsele noastre la finalul lui 2022. Este un obiectiv ambiţios, care se construieşte în timp, cu ajutorul a trei piloni principali: ştiinţă, inovaţie şi comunicare.
Ştiinţa este fundamentală pentru dezvoltarea categoriilor noastre de produse cu risc redus*, care implică numeroase tipuri de cercetări şi studii clinice. De mai bine de 60 de ani, cercetarea reprezintă o parte esenţială a afacerii noastre şi investim peste 350 de milioane de lire sterline anual pentru a dezvolta noi produse din tutun şi nicotină şi pentru a ne asigura că acestea evoluează pe măsură ce tehnologia, ştiinţa şi preferinţele consumatorilor se schimbă. Portofoliul nostru de produse cu risc redus* include în prezent produse pentru vapat, produse de încălzire a tutunului şi produse moderne cu nicotină pentru uz oral şi pentru toate cele trei categorii oamenii de ştiinţă din cadrul BAT au dezvoltat studii clinice care demonstrează reducerea indicatorilor de risc. Rezultatele cercetărilor noastre sunt revizuite de specialişti independenţi şi publicate în jurnale de specialitate.
Tehnologia şi inovaţia sunt o parte fundamentală a afacerii noastre şi a procesului major de transformare derulat de companie, vizibile atât prin diversitatea de produse cu tutun şi nicotină care nu implică ardere, dar şi în cercetarea şi tehnologia utilizate în procesul de producţie şi de comercializare a produselor. Avem peste 1.500 de oameni de ştiinţă şi cercetători în cadrul companiei, iar în perioada recentă au fost deschise două centre de inovaţie în Trieste (Italia) şi în Shenzhen (China), urmate la finalul acestui an de cel din Southampton, UK.
Ştiinţa şi inovaţia implică un amplu proces de comunicare a iniţiativelor şi a rezultatelor noastre către mai multe categorii de public, între care consumatorii, factorii decizionali, experţi independenţi, dar şi angajaţii noştri. Cred că o alegere corectă are la bază o informare completă şi dezvoltăm în acest sens comunicări cât mai relevante şi adaptate nevoilor de informare ale categoriilor noastre de public. Considerăm, în acest sens, că libertatea de comunicare este esenţială, dublată de responsabilitate şi de integritate. Derulăm anual campanii de informare pentru prevenirea accesului minorilor la produse cu tutun şi nicotină şi ne bucurăm că, şi în acest an, peste 32.000 de magazine s-au alăturat campaniei noastre.
Reporter: Ce noi investiţii a făcut compania în acest segment al noilor categorii de produse şi ce are în plan pentru acest domeniu?
Ileana Dumitru: Anul acesta a adus investiţii în piaţa din România prin dezvoltarea portofoliului nostru de produse care nu implică arderea tutunului. Ne-am extins în zona de produse pentru vapat prin brandul nostru de ţigări electronice, fundamentate pe cele peste 160 de studii ştiinţifice derulate de cercetătorii din cadrul companiei, care atestă potenţialul de risc redus* al acestor produse şi standardele înalte de calitate pe care le respectă.
Recent am lansat în România, ca fiind una dintre primele pieţe din lume, primul produs încălzit fără tutun al companiei. Compatibil cu dispozitivul glo, acest produs inovator conţine frunze de rooibos şi oferă fumătorilor şi consumatorilor adulţi de produse cu nicotină o alternativă la fumat care nu conţine tutun şi nu implică ardere. Acest produs reprezintă un pas înainte în dezvoltarea unei game cât mai variate de produse cu risc redus* destinate fumătorilor şi consumatorilor adulţi de produse cu nicotină, potrivit viziunii BAT de a construi un viitor mai bun - A Better Tomorrow.
Sunt progrese semnificative în zona inovaţiei şi a transformării companiei noastre, un proces în care digitalizarea, de asemenea, joacă un rol important şi este esenţială pentru a crea o experienţă relevantă în construirea unei relaţii pe termen lung cu clienţii şi partenerii noştri comerciali. De asemenea, alocăm resurse importante pentru a asigura sustenabilitate în comercializarea produselor, prin sisteme de preluare pentru dispozitivele electronice pentru vapat şi pentru încălzirea tutunului, care ne permit să colectăm în mod responsabil versiunile anterioare în vederea reciclării.
Reporter: Cum vedeţi piaţa tutunului peste zece ani?
Ileana Dumitru: O piaţă cu o gamă tot mai variată de produse cu risc redus, bazate pe cercetare, inovaţie şi tehnologie, în care noile categorii de produse cu risc redus* vor fi predominante. BAT-ul de mâine va fi o companie de bunuri de larg consum, cu o creştere globală, centrată pe consumatori, cu mai multe categorii de produse şi cu sustenabilitatea în centrul afacerii. Combinând capabilităţile existente şi noi, redefinim radical organizaţia noastră prin transformare digitală, tehnologie şi inovaţie care conduc această tranziţie, acţionată de oamenii noştri, prin cultura şi valorile noastre.
Reporter: Mulţumim!
-------
*Pe baza dovezilor ştiinţifice şi presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de riscuri şi creează dependenţă
1. CANCER LA PACHET?
(mesaj trimis de Vreau aer! în data de 31.10.2023, 09:00)
*Pe baza dovezilor ştiinţifice şi presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de riscuri şi creează dependenţă
ADICA asta e industrie bai baieti?
RISCURI si DEPENDENTA?
FUMATUL TREBUIE INTERZIS IN TOATE SPATIILE PUBLICE INCLUSIV IN PARCURI!
1.1. oameni astia nu sunt normali (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de ian în data de 31.10.2023, 13:43)
ar trebui ca toti cei care lucreaza in pozitii mai sus de middle management in industria tutunului sa fir OBLIGATI prin ceva prevedere legala sa fumeze un pachet pe zi sau ce fiole mai incalzesc ei pe acolo. ceva ma face sa cred ca to managementul de la morris si jti incepand cu gilda si baiatul ala fost ONGisu consuma "decat bio" si tutun nici gand