Reporter: Care este situaţia actuală a companiei, după un an dominat de modificări multiple privind legislaţia fiscală din ţara noastră?
Ionel Ciucioi: În 2019, deşi a fost un an dificil din punct de vedere al modificărilor legislative, dar mai ales al creşterii compeţiei şi a lipsei de forţă de muncă calificată pe piaţă, şi a încetinirii/stagnării producţiei industriale, Vrancart, a continuat procesul de dezvoltare şi eficientizare a activităţilor, ceea ce a permis societăţii să obţină rezultate foarte bune comparativ cu condiţiile de piaţă şi în concordanţă cu previziunile făcute.
Reporter: Ce reiese din indicatorii tehnico-economici şi financiari pentru finalul anului 2019, în comparaţie cu anul 2018?
Ionel Ciucioi: Indicatorii economico-financiari aferenţi anului 2019 nu au cunoscut abateri semnificative comparativ cu cei din anul 2018. Rezultatele parţiale pentru anul trecut au fost publicate pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti, în 28 februarie, şi urmează să fie aprobate de Adunarea Generală a Acţionarilor.
Reporter: Cum se poziţionează firma Vrancart în industria în care activează, în comparaţie cu ceilalţi competitori din piaţă?
Ionel Ciucioi: În industria de hârtie şi carton din România, Vrancart şi-a consolidat considerabil poziţia, fiind clasat în primii trei producători la nivel naţional, în funcţie de cota de piaţă (calculată raportat la volumul producţiei naţionale).
Reporter: Care sunt punctele forte ale companiei faţă de competitorii dumneavoastră?
Ionel Ciucioi: Avantajul competitiv major de care beneficiază Vrancart îl constituie în primul rând integrarea pe verticală a segmentelor de business şi investiţiile de peste 40 milioane de euro făcute în ultimii şase ani în modernizarea şi creşterea capacităţilor de producţie.
Reporter: Cum se reflectă aceste investiţii în capacitatea actuală de producţie a societăţii Vrancart?
Ionel Ciucioi: În privinţa colectării deşeurilor de hârtie şi carton, avem o reţea proprie de colectare, alcătuită din 20 de centre, ceea ce face din Vrancart cel mai mare colector de deşeuri din hârtie la nivel naţional. Anul trecut, capacitate de colectare a depăşit 140 mii de tone. Fabrica de hârtie de carton a produs anul trecut aproape 90 mii tone de hârtie, prin procesarea a peste 100 mii tone de deşeuri de carton. De asemenea, cele două fabrici de carton şi ambalaje din carton ondulat (Adjud - judeţul Vrancea şi Călimăneşti - judeţul Vâlcea) au produs împreună peste 60 mii tone de carton şi ambalaje în 2019. Menţionez că, la începutul anului trecut, în fabrica de carton de la Adjud a fost dată în folosinţă o nouă secţie de producţie carton ondulat. Hala are peste 6500 de metri pătraţi şi este dotată cu una dintre cele mai moderne maşini de carton din ţara noastră. Tot legat de activitatea societăţii, arăt că fabrica de hârtie igienică şi produse din hârtie igienică a avut anul trecut o producţie care a depăşit 18 mii tone. De asemenea, Vrancart deţine integral societatea Rompaper Braşov, care este unul dintre cei mai mari jucători din ţara noastră pe piaţa de şerveţele de masă şi faciale, realizând vânzări atât în România, cât şi în alte cinci state europene.
Reporter: În primele şase luni ale anului trecut, compania pe care o conduceţi a înregistrat o creştere a profitului, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Situaţia la nouă luni arată însă o scădere a profitului, explicată în raportul dumneavoastră prin investiţia făcută la Călimăneşti. Raportul financiar indică o creştere considerabilă a cheltuielilor financiare combinată cu o pierdere de 0.4% a profitului din exploatare. Cum poate fi explicată creşterea cheltuielilor financiare după primele nouă luni ale anului trecut?
Ionel Ciucioi: În a doua jumătate a anului trecut, maşina de carton de la punctul de lucru Călimăneşti a fost oprită pentru realizarea proiectului de dezvoltare a acestui punct de lucru.
Astfel a fost construită o hală nouă şi a fost modernizată semnificativ maşina de carton (a fost dublată capacitatea). Investiţia s-a ridicat la peste 3 milioane euro (incluzând valoarea echipamentelor) şi a fost finalizată în ianuarie 2020. Aceste investiţii au dus la perturbarea fluxului normal de producţie (pierderi de profit temporar) pe de o parte, iar pe de altă parte, cheltuielile financiare au crescut ca urmare a creşterii împrumuturilor pentru finanţarea investiţiilor şi a ratei ROBOR. Societatea este însă încrezătoare că efectele pozitive ale investiţiilor făcute se vor reflecta rapid în rezultatele financiare.
Reporter: Ca orizont de timp, când vom vedea aceste rezultate?
Ionel Ciucioi: Dezvoltarea punctului de lucru Călimăneşti va conduce la creşterea cu peste 30% a producţiei totale de carton şi ambalaje din carton ondulat a societăţii în următorii 2-3 ani. Menţionez că am achiziţionat acest punct de lucru în anul 2016, când am preluate activele unei fabrici aflate în insolvenţă. Ca urmare a investiţiilor pe care Vrancart le-a făcut la Călimăneşti, în prezent în unitatea de acolo lucrează aproximativ 100 de persoane.
Reporter: Criza forţei de muncă din ţara noastră a avut efecte şi la Vrancart? Ce ne puteţi spune despre fluctuaţia personalului? În următorii ani, preconizaţi o extindere a capacităţii de producţie care să atragă şi creşterea numărului de angajaţi existent în acest moment?
Ionel Ciucioi: Criza forţei de muncă se resimte în toate sectoarele productive româneşti. Acest fapt vine atât pe fondul migraţiei în afară a românilor, a fluctuaţiei personalului, dar şi ca urmare a lipsei de personal calificat (specializat) în meserii precum electricieni, lăcătuşi mecanici, stivuitorişti, sudori, etc.. Acest lucru ne împinge din ce în ce mai mult spre creşterea gradului de automatizare a activităţilor astfel încât să suplimentăm deficitul de forţă de muncă. În acest moment, nu estimăm modificări majore a numărului de angajaţi la nivelul grupului. Creşterea de producţie este datorată, în special, investiţiilor în echipamente şi a eficientizării proceselor.
Reporter: În condiţiile Green Deal, ce prevede şi eliminarea ambalajelor de plastic din piaţa europeană, afacerea pe care o conduceţi are potenţialul de a creşte exponenţial în următorii ani. Vă gândiţi la o extindere a capacităţii de producţie, la o retehnologizare sau chiar digitalizare a proceselor de producţie din cadrul firmei?
Ionel Ciucioi: Eficientizarea proceselor de producţie, fie că vorbim despre retehnologizare, despre digitalizare sau despre noi extinderi prin achiziţii de noi capacităţi, este o preocupare permanentă a conducerii Vrancart. Odată cu eliminarea ambalajelor din plastic estimăm o creştere a ambalajelor din hârtie şi carton, Vrancart având deja în curs o serie de proiecte astfel încât să putem beneficia de toate oportunităţile care apar.
Reporter: În privinţa investiţiilor referitoare la o majorare a capacităţii de producţie sau la o retehnologizare, ori la accesarea altor pieţe în care nu activaţi acum, veţi continua să apelaţi la piaţa de capital, aşa cum aţi mai făcut-o? Condiţiile privind fondurile atrase de pe piaţa de capital din ţara noastră sunt mai favorabile companiei în comparaţie cu cele din piaţa bancară?
Ionel Ciucioi: Compania a beneficiat de-a lungul ultimilor ani de un mix de surse de finanţare (credite, împrumuturi obligatare, surse proprii), ceea ce ne-a asigurat o combinaţie optimă de costuri, dar şi o poziţionare bună pe Bursa de Valori pentru investitori. Pentru proiectele viitoare vom analiza costurile surselor şi vom lua decizia de finanţare care va satisface cel mai bine nevoia companiei la acel moment.
Reporter: Aveţi o prognoză pe termen mediu sau lung privind dezvoltarea companiei? Unde ar trebui să se situeze Vrancart peste trei sau cinci ani?
Ionel Ciucioi: Vrancart îşi propune să fie cel mai important jucător din industria de profil din România (carton ondulat), precum şi o extindere în ţările vecine (cu capacitate de producţie) în următorii cinci ani. De asemenea, avem în vedere dezvoltarea şi pe alte linii de business, unde Vrancart deţine poziţii strategice, cum ar fi segmentul de reciclare, unde prin reţeaua de centre de colectare suntem deja cel mai important jucător în reciclarea de maculatură, dar există un potenţial imens şi pe alte tipuri de deşeuri cum ar fi cele din plastic sau lemn.
Reporter: Recent, 17% din acţiunile Vrancart au fost cumpărate de Pavăl Holding, care deţine grupul Dedeman. Ce înseamnă acest lucru pentru societatea pe care o conduceţi?
Ionel Ciucioi: Intrarea deţinătorilor grupului Dedeman în acţionariatul Vrancart confirmă evoluţia bună a companiei noastre şi potenţialul de creştere. Implicarea acestora poate deschide noi oportunităţi de colaborare între compania Vrancart şi companiile deţinute de Pavăl Holding.
Reporter: Vă mulţumim!