• Petroliştii susţin că preţurile la pompă ar trebui majorate, din nou, ca să nu mai vândă în pierdere
• Forţarea Petrom de către stat la un preţ de dumping ar elimina de pe piaţă celelalte companii petroliere
• Oficialul Lukoil consideră că sunt necesare măsuri administrative la nivel mondial care să elimine tranzacţiile speculative cu petrol
Protestele şoferilor la benzinării nu vor duce la scăderea preţurilor carburanţilor la pompă, spune, într-un interviu acordat ziarului "BURSA", Constantin Tampiza, coordonatorul strategiei de dezvoltare a grupului petrolier rus Lukoil în România
Întrebat dacă firmele petroliere ar putea să coboare preţurile la carburanţi în perioada următoare pe fondul presiunilor sociale, Constantin Tampiza ne-a declarat: "Nu, categoric nu! Preţurile nu vor scădea în urma acestor acţiuni de protest. Nu ne este indiferent că oamenii sunt nemulţumiţi, dar preţurile nu pot să scadă în condiţiile în care cotaţiile internaţionale la barilul de petrol au crescut iar noi lucrăm în pierdere. Înţelegem aceste acţiuni, dar nu avem ce să facem. Adevăratul pericol pentru companiile petroliere - de care noi ne temem - nu sunt protestele, ci scăderea puterii de cumpărare a clienţilor noştri".
• "Preţul carburantului ar trebui majorat din nou..."
Constantin Tampiza a subliniat că de o reducere a preţurilor carburanţilor nici nu poate fi vorba la momentul actual.
Ba din contră, conform spuselor sale, la cotaţiile actuale ale barilului, preţurile ar trebui majorate cu cel puţin 10 bani pentru ca benzinarii să nu mai vândă în pierdere.
Oficialul Lukoil ne-a declarat: "Preţul la pompă ar trebui să crească cu circa 10 bani ca să nu mai înregis-trăm pierderi. Spre exemplu, litrul de ECTO Super Diesel, care acum se vinde cu 5,03 lei, ar trebui să-l vindem cu 5,13 lei. Dar o nouă scumpire nu este momentan posibilă atâta vreme cât Petrom nu o operează. Pentru noi, preţurile Petrom reprezintă < oglindă >. Dacă am fi avut o piaţă liberă şi nu ar fi fost Petrom, am fi fost nevoiţi să creştem preţurile cu circa 27 de dolari la tonă în urma evoluţiei ascendente a preţului petrolului. Când Petrom ţine preţul jos, nu putem să facem asta şi, astfel, lucrăm cu un preţ care ne generează o pierdere de 27-28 dolari la tonă".
• De ce s-au scumpit carburanţii
Cauzele care au dus la scumpirea carburanţilor sunt, potrivit oficialului Lukoil, scumpirea barilului de petrol la nivel macro cu 27%, de la 77,2 dolari la 98 dolari, creşterea costurilor de rafinare, evoluţia cursu-lui leu/dolar dar şi nivelul de taxe şi impozite încasate de stat care au o pondere de 51% din preţ.
De asemenea, potrivit lui Tampiza, preţul carburanţilor a mai fost majorat şi de introducerea elementului bio în carburant (care a dus la scumpirea motorinei cu 23 dolari/ tonă şi a benzinei cu 16 dolari/ tonă).
• "Sunt necesare măsuri administrative pentru limitarea speculaţiilor cu petrol"
Constantin Tampiza consideră că preţul actual al barilului de petrol, care generează mari probleme companiilor de profil, este generat de speculaţii. "Preţul de astăzi al barilului este unul pur speculativ, fiind determinat de canalizarea surselor financiare în activităţi, materii prime precum petrolul, care nu pun în pericol pierderi de teama inflaţiei", spune Tampiza. Oficialul Lukoil consideră că, la nivel macro, marile puteri ale lumii ar trebui să ajungă la un consens să anuleze tranzacţiile speculative.
Conform spuselor sale, preţul real al barilului de petrol este între 70 şi 80 de dolari, iar cel normal la pompă ar fi trebuit să fie de 4,85-4,9 lei/litru.
• De ce avem carburant mai scump, fără taxe, decât în Austria
Întrebat de ce în ţara noastră preţul fără taxe al carburanţilor este mai mare ca în alte state europene mai dezvoltate precum Austria sau Suedia, Constantin Tampiza ne-a explicat: "Un factor în acest sens este că avem o productivitate a muncii mai mică decât acele ţări şi cos-turi mai mari. În primul rând este vorba despre costurile mari pe care le avem cu trans-portul. Din cauza infrastructurii rutiere proaste din ţară, noi, odată la trei ani, suntem nevoiţi să schimbăm o cisternă. Doar din reducerea vitezei cu 5 km/oră - ca să nu ne ajungă cisternele în şanţ din cauza stării drumurilor - înregistăm o pierdere de 2-3 dolari la tona de carburant. De asemenea, statul percepe tarife foarte mari cu serviciile de descărcare şi transport prin conductă ale Oil Terminal, respectiv Conpet, care sunt mult mai mari ca în regiune. I-am cerut premierului să reducă tarifele percepute de Conpet de la 8,6 dolari, la cel puţin 6 dolari, în contextul în care ţările din jur practică tarife de 2-3 dolari. În condiţiile actuale nu se mai poate, iar statul trebuie să înţeleagă că dacă noi închidem rafinăria, atunci Conpet va da faliment! De asemenea, am cerut statului să reducă tarfele practicate la Oil Terminal. Noi chiar am luat legătura cu Rompetrol să lucrăm pe terminalul lor, pentru că ei practică tarife mai mici. Nu în ultimul rând, pentru a reduce preţurile, Guvernul ar trebui să renunţe la taxa de un cent pe care o percepe la fiecare litru de carburant pentru plata datoriilor fostei companii petroliere de stat ale cărei datorii au fost deja achitate".
• "Nu există carteluri pe piaţa locală a carburanţilor"
Oficialul Lukoil susţine că între companiile petroliere din ţara noas-tră nu există înţelegeri privind politica de preţ. "Nu există carteluri", ne-a spus domnia sa, întrebat în legătură cu suspiciunile autorităţilor în acest sens.
Constantin Tampiza a precizat: "Noi suntem foarte liniştiţi şi nu avem nimic de ascuns! Au venit cei de la ANAF, au fost anul trecut şi cei de la Consiliul Concurenţei. Cei de la Consiliul Concurenţei au luat toate informaţiile din toate calculatoarele, chiar şi din agendele noastre personale; căutau cartele, dar nu au găsit nimic".
• Fuga de taxa Robin Hood
Tampiza a avertizat însă că dacă Guvernul va veni cu măsuri pecuniare la adresa companiilor petroliere, atunci acestea ar putea avea consecinţe dezastruoase: "Dacă va fi introdusă o taxă de tip Robin Hood, ţara noastră va fi tratată ca având un climat investiţional nefavorabil. Mai mult decât atât, acesta este un semnal prost către alţi investitori care ar dori să vină aici. Acest gen de politică este foarte periculoasă în condiţiile în care avem nevoie de investiţii şi creşterea PIB. De asemenea, consider că nici nu poate fi vorba de alte măsuri precum forţarea Petrom să vândă la preţuri mici. Ar fi un preţ de dumping ce elimină de pe piaţă ceilalţi concurenţi. Suntem în UE, iar Comisia Europeană ar reacţiona imediat".
• Rafinăriile, în pericol!
Oficialul Lukoil mai atrage atenţia că Guvernul trebuie să fie foarte atent cu firmele petroliere în contextul în care, anul trecut, în Europa s-au închis 11 - 12 rafinării. "Noi, în ultimii zece ani, din activităţi de rafinare am avut pierderi de 500 milioane de dolari!", spune Tampiza.
Constantin Tampiza a avertizat: "Rafinăriile cu o capacitate de prelucrare mai mică de cinci milioane de tone nu au şanse să se lupte cu presiunea costurilor existente. În ţara noastră toate rafinăriile se află în această situaţie: Petrotel-Lukoil (2,4 milioane de tone capacitate de prelucrare), Rafo (3 milioane tone), Petrobrazi (are 4,5 milioane, dar prelucrează 3-3,2 milioane). Singura excepţie o poate constitui Rompetrol, dacă reuşeşte să-şi majoreze capacitatea de rafinare la 7 milioane tone. De altfel, din cauza marginii de rafinare mici, Petrom a preferat, anul trecut, să cumpere de la noi decât să rafineze".
• Lukoil, pierdere de 55 milioane dolari în 2010
Lukoil a înregistrat, în 2010, piederi de 55 milioane dolari, potrivit lui Constantin Tampiza. Oficialul avertizează că dacă Guvernul va asista pasiv la cererile companiei, iar rafinăria din ţara noastră va genera, în continuare pierderi, nu este exclus ca aceasta să fie închisă.
"Lukoil a închis deja o rafinărie la Odessa; pe cea din ţară, momentan, o păstrăm, dar dacă ea va genera în continuare pierderi, vom pune problema necesităţii acesteia", ne-a mai spus Tampiza.
•
• "Orice abatere a cursului de schimb este periculoasă"
Constantin Tampiza susţine că un mare avantaj pentru companiile petroliere din ţara noastră îl constituie politica Băncii Centrale.
Oficialul Lukoil ne-a declarat: "Astăzi, domnul Isărescu ne ţine (n.r. - pe linia de plutire). Dacă nu era o politică adecvată a Băncii Centrale, erau puse în pericol mai multe activităţi economice şi companii.
Desigur, au mai fost unele abateri, dar pentru noi orice modificare bruscă a cursului este periculoasă". Întrebat despre declaraţia guvernatorului, conform căreia Banca Centrală nu înţelege cum se formează preţurile la carburanţi, Constantin Tampiza a afirmat: "Păi l-aş întreba şi eu pe guvernator de ce Guvernul ia credite cu 4,5% dobândă când băncile au cheltuieli mai mari acoperindu-le din dobânzi majorate la creditele firmelor private. Diferenţa cine o plăteşte?".
•
• Tampiza: "Estimez o creştere economică în 2011 între 0 şi 0,5%"
Constantin Tampiza consideră că ţara noastră va avea, anul acesta, o creştere economică uşoară, sub cifra prognozată de autorităţi, de 1,5%. "Estimez o creştere a PIB între 0 şi 0,5 % în ultimele două trimestre ale anului curent", ne-a spus acesta. Tampiza crede că ţara noastră ar trebui să-şi exploateze mult mai bine potenţialul agricol şi că statul ar face bine dacă şi-ar vinde participaţia la Petrom. "Banii obţinuţi din acest pachet de acţiuni ar trebui investiţi urgent în restructurarea sistemului energetic naţional", consideră Tampiza.
•
"Nu ne temem de proteste, ci de scăderea puterii de cumpărare".
•
"Actualul preţ al carburanţilor ne generează o pierdere de 27-28 dolari la tonă".
•
4,85-4,9 lei/litru, preţul normal la pompă.
•
"Din cauza infrastructurii rutiere proaste schimbăm o cisternă la trei ani".
•
"Taxa Robin Hood - un semnal prost pentru investitori".
•
"Rafinăriile nu au şanse să lupte cu presiunea costurilor existente".
•
"Astăzi domnul Isărescu ne ţine (n.r. pe linia de plutire)".
1. PR NEREUSIT
(mesaj trimis de merkel în data de 19.01.2011, 06:44)
Domnul acesta ne ia drept prosti. Minciuni peste minciuni, Pretu poate scadea daca se boicoteaza (cu lunile ...nu 3 zile) pe rand companiile petroliere,asa cum s-a intamplat in alte parti.(Oricum protestele consumatorilor sunt abia la inceput , este doar o chestiune de timp pana ele vor deveni ''tzintite'' De ce nu-si reduc domniile lor profiturile nesimtite ? Argumentul productivitatii este praf in ochi...Romania are infrastructura petroliera dezvoltata,si sclavii Romani muncesc pe 200 de euro cel putin la fel de mult ca un AUstriac sau Suedez pe 1500 euro.Romania are resurse de petrol si gaze proprii ce ne sunt vandute la pret de specula datorita lacomiei companiilor locale si nu speculantilor internationali.Domnu manager poate ar trebui sa gaseasca solutii inventive de scaderea pretului, alte surse, alte trasee, parteneriate preferentiale etc....din cate stiu Rusii au rezerve serioase de hidrocarburi ...teoretic nu prea au treaba cu pretul international.....ORicum LuKOIL are un profit rezonabil in romania in comparatie cu partenerii lor de cartel de la OMV
1.1. adica cum (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Catelu în data de 19.01.2011, 08:43)
Cum adica pretul petrolului rusesc nu are legatura cu cotatiile internationale?!
Daca ei il exporta in Romania, asta nu se cheama tranzactie internationala cu petrol?
Sau ar trebui sa ni-l vanda noua mai ieftin, pentru ca suntem baieti buni?
1.2. alta forma de protest (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de popas în data de 19.01.2011, 09:38)
Nu mai cumparati combustibil de la un anumit producator, si anume de la Petrom, pentru ca este cea mai mare companie, care mai detine si resurse naturale gratuite de petrol romanesc!!! Nu mai cumparati de la Petrom cateve luni, si sa vedeti ca pretul va scadea!
1.3. Corect! (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de robin hood în data de 19.01.2011, 11:16)
Intr-adevar, numai asa poate fi crescut numarul celor care adera la protest. Pentru ca unii nu pot sa stea fara combustibil in zilele fixate pentru protest sau in general activitatea lor nu poate continua fara combustibil. Doar ca sunt de parere sa fie luata drept prima țintă o companie mai mică care să simtă imediat "lovitura" protestului. Si opiniile de-a-dreptul arogante si... tâmpite ale lui Tampiza indică Lukoil drept primă țintă a boicotului.
1.4. CONTROLUL SURSEI DE PETROL (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de merkel în data de 19.01.2011, 15:18)
Cand firma care are aceeasi actionari controleaza un teritoriu petrolifer sa zicem Papua Noua Guinee, Kazahstan, Rusia etc de unde extrage petrol la o redeventa minima sau chiar fara redeventa si isi vinde siesi petrolul(pe alte firme cu aceeasi structura de actionari) pentru a fi rafinat in alt teritoriu se cheama mutare dintr-un buzunar in altul. Este alt pret, alta situatie decat daca ar cumpara petrolul de la un tertz,pe piata libera (sa zicem Arabi, sau Venezuela)..... Productie integrata...Eu extrag petrolul,din propriul teritoriu, eu il rafinez si tot prin reteaua mea de benzinarii il distribui.......De admirat totusi ca acest domn a fost singurul care a avut curaj din breasla sa iasa pe media si sa incerce sa dea o explicatie....Madam GHeorghe dde la Petrom a tacut ....ca rahatu-n iarba.... nu mai zic de NEohabzburgii de la OMV....acolo e BUBOIU.......
1.5. enervat de pretul benzinei (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de gicu în data de 20.01.2011, 23:20)
Eu NU alimentez de la Petrom-OMV pana nu scad pretul cu 1 LEU !!!!
2. reflectarea salariilor in pret
(mesaj trimis de Catalin Popa în data de 19.01.2011, 11:04)
Cum spunea Merkel: salariile angajatilor companiilor petroliere la noi sunt intre 150 si 400 euro (nu socotim aici grangurii); un pompagiu din Franta are cel putin minimul pe economie (aprox 1350 euro). Cand pompagiul din Romanica va castiga tot atat, voi considera ca e normal ca pretul la pompa sa fie similar.
Pe de alta parte, ni se tot spune ca trebuie sa ne aliniem pretul la pompa la nivelul pretului mediu din EU; dar un pret mediu este... media dintre un minim si un maxim: de ce n-ar fi in RO si Bulgaria pretul minim care sa intre in calculul pretului mediu ?
2.1. De asemenea corect! (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de robin hood în data de 19.01.2011, 11:45)
Aspectul cheltuielilor extrem de reduse (in comparatie cu retul Europei) cu forta de munca in Romania îi scapă lui Tampiza ca și tuturor producătorilor si comercianților romani(?!) din toate domeniile (de la lapte la televizoare, de la ciorapi la bilete de tren, de la vacanțe la telefoane)!
3. Incearca sa dreaga busuiocul :-)
(mesaj trimis de CAP-istul în data de 19.01.2011, 11:39)
Acum cateva zile, a scapat porumbelul, pe postul national, si anume ca Petrom, datorita redeventei minuscule, ar putea practica linistit preturi mult mai mici dar nu face asta .... de frica sa nu ramana fara concurenti :-)).
Pe mine, consumator, ma intereseaza un singur lucru: ca Petrom poate lucra linistit cu 4 lei / litru dar nu vrea. Trebuie sa-i boicotam cateva luni pana scad preturile. In acel moment concurentii lor vor trebui sa caste ochii la costuri daca vor mai dori sa ramana pe piata. Vor trebui sa renunte la contractele umflate prin care si-au externalizat diverse activitati si prin care sifoneaza banii companiilor catre firme ale fostilor angajati sau ale familiilor/prietenilor actualilor angajati.
3.1. pretu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Doru în data de 19.01.2011, 17:54)
Bai prietene...ia asa: tu ai o mina de aur si scoti aur din ea, pretul gramului de aur sa zicem ca este 80 de ron pe piata locala si internationala (dau si eu o cifra de dragul exemplului). acum o gloata de localnici vine la tine si iti zice sa le dai lor aurul cu 60 de ron pe gram ca atat pot ei sa isi permita sa plateasca. Ce faci, vinzi aurul in strainatate la pretul pietei sau il vinzi local cu 60 de ron de dragul oamenilor? Asa e si cu companiile petroliere, atat timp cat pe piata internationala pot obtine un pret X, nu o sa iti vanda tie niciodata mai ieftin in Romania indiferent ca petrolul se extrage in Romania, Rusia, Venezuela etc
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.01.2011, 22:42)
dorule tii cu ei?
3.3. Gresit (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Sofer în data de 20.01.2011, 11:37)
Faci o greseala fundamentala. Daca ai o cantitate limitata de aur vei vinde intr-adevar unde poti mai scump. Dar daca ai aur nelimitat sau foarte mult vei incerca sa vinzi cat mai mult, atat cu 80 ron international cat si 60 ron la cei saraci. Nu vei tine pretul 80 la saraci daca in felul asta pierzi vanzari. Scopul e sa maximizezi PRET*CANTITATE, nu doar PRET.
3.4. Gresit (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Sofer în data de 20.01.2011, 12:58)
Faci o greseala fundamentala. Daca ai o cantitate limitata de aur vei vinde intr-adevar unde poti mai scump. Dar daca ai aur nelimitat sau foarte mult vei incerca sa vinzi cat mai mult, atat cu 80 ron international cat si 60 ron la cei saraci. Nu vei tine pretul 80 la saraci daca in felul asta pierzi vanzari. Scopul e sa maximizezi PRET*CANTITATE, nu doar PRET.