Contractul de privatizare a companiei auto "Daewoo Automobile" SA a fost semnat vineri, la Craiova, la eveniment fiind prezenţi, din partea statului român, premierul Călin Popescu Tăriceanu, preşedintele AVAS, Teodor Atanasiu, şi preşedintele comisiei de privatizare, Sebastian Vlădescu. De cealaltă parte au fost prezenţi John Fleming, preşedintele diviziei "Ford" din Europa, şi Nicholas Taubman, ambasadorul Statelor Unite la Bucureşti.
"Am vrut un proiect industrial de mare anvergură la Craiova", a declarat premierul Tăriceanu, explicând că unul din principalele motive pentru care au eşuat tratativele derulate de AVAS cu "General Motors", unul dintre competitorii "Ford" în cursa pentru "Daewoo Automobile", a fost că GM oferea un proiect care asigura numai supravieţuirea companiei "Daewoo". Domnia sa a adăugat că principalul atu al fabricii de la Craiova este forţa de lucru calificată, care, alături de noile standarde impuse de "Ford", va face din România principalul producător de automobile din Europa de Est. Premierul a mai spus că venirea "Ford" va genera noi locuri de muncă atât în cadrul uzinei, cât şi în cadrul serviciilor legate de producţia de automobile. "Pentru fiecare nou loc de muncă din uzină vor fi create alte patru în ramurile industriale şi de servicii adiacente".
John Fleming: 90% din producţia de la Craoiva va ajunge la export
Potrivit spuselor lui John Fleming, preşedintele diviziei "Ford" din Europa, fabrica de la Craiova va produce peste 300.000 de automobile pe an şi 300.000 de motoare, 90% din producţie fiind orientată către export, ceea ce va face din România principalul exportator "Ford" din regiune. Achiziţionarea fostei fabrici "Daewoo Automobile" a ridicat la 13 numărul centrelor de producţie ale companiei americane în Europa. Mişcarea face parte din procesul de externalizare a producţiei constructorului american, care îşi închide unele fabrici din SUA, unde pierde teren în faţa constructorilor asiatici. Fleming a ţinut însă să precizeze că nu există motive de îngrijorare privind viitorul companiei. "
"Avem planuri de extindere, iar pentru aceasta avem nevoie de capacităţi sporite de producţie", a mai spus reprezentantul "Ford", motivând intrarea companiei în România. Acesta a adăugat: "Vrem să facem din fabrica de la Craiova un centru de producţie de top în Europa de Est, iar în acest sens vom creşte numărul de angajaţi, care se va dubla în primii doi ani, pentru a ajunge apoi la 9.000". Fleming a mai declarat că cifra de afaceri a fabricii va fi, conform estimărilor companiei, de 2,8 miliarde de euro pe an. Potrivit reprezentanţilor "Ford", restructurarea fabricii va dura doi ani, volumul investiţiilor fiind de 675 de milioane de euro, investiţii ce vor fi destinate în special retehnologizării şi adaptării capacităţilor de producţie, precum şi acoperirii costurilor de personal.
Întrebat care va fi modelul produs aici, Fleming a declarat că nu doreşte să comenteze acest aspect acum, însă a precizat că viitorul model va fi produs numai în România şi nu va fi unul low-cost, cu un preţ sub 10.000 de euro, aşa că este exclusă o concurenţă directă cu modelul fabricat de "Renault" în România, Dacia Logan.
Prezent la eveniment, Sebastian Vlădescu, preşedintele Comisiei de privatizare, a declarat că documentul de privatizare va fi făcut public în cursul acestei săptămâni şi că "Ford" poate beneficia de toate schemele de ajutor de stat permise de Uniunea Europeană.