Angajamentul lui Donald Trump de a aplica tarife la importurile din Mexic către SUA ar putea fi mai dăunătoare pentru producătorii de maşini europeni precum Volkswagen şi Stellantis şi furnizorii lor decât orice tarif direct asupra mărfurilor din UE, potrivit datelor, analiştilor şi experţilor citaţi de Reuters.
Preşedintele ales al SUA a declarat că va impune o taxă de 25% asupra importurilor din Canada şi Mexic, până când acestea vor restrânge intrarea peste graniţă a drogurilor şi migranţilor, o mişcare care ar părea să încalce un acord de liber schimb între cele trei ţări.
Dacă vor fi implementate, tarifele suplimentare vor ridica întrebări cu privire la viitorul operaţiunilor producătorilor auto la nivel mondial în Mexic, unde mulţi şi-au construit fabrici pentru a profita de forţa de muncă relativ ieftină şi de apropierea de piaţa profitabilă din SUA, scrie Reuters.
Unii ar putea opta pentru a dezvolta operaţiunile în Statele Unite şi a muta producţia din Mexic.
Între timp, mărcile de lux din Europa, care nu au producţie nici în SUA, nici în Mexic, vor urmări între timp dacă Trump continuă cu ameninţările cu tarife impuse mărfurilor europene care ar creşte preţurile pentru cumpărătorii americani de maşini.
Producătorii de automobile europeni cu operaţiuni majore în Mexic includ Stellantis şi Volkswagen, ale căror acţiuni au scăzut marţi cu 4,7%, respectiv 2%, potrivit Reuters.
Într-o notă adresată clienţilor, analiştii Bernstein au spus că ameninţările lui Trump de a aplica tarife imediat după preluarea mandatului, în ianuarie, le-au oferit producătorilor auto şi furnizorilor prea puţin timp pentru a se adapta la schimbările uriaşe ale lanţului de aprovizionare.
"... ramificaţiile pentru producătorii americani ale tarifelor pentru Mexic şi Canada sunt atât de mari, încât pare greu de contemplat că anunţul de ieri este mai mult decât o monedă de schimb în acest moment", au scris ei, conform Reuters.
Producătorii de automobile sunt expuşi unui mare impact atunci când se confruntă deja cu o scădere a cererii, costuri în creştere, o tranziţie mai lentă decât se aştepta la vehicule electrice şi concurenţă în creştere din partea rivalilor chinezi precum BYD.
Mexicul este un pilon de aprovizionare pentru piaţa auto din SUA. În dolari, Statele Unite au importat aproximativ aceeaşi cantitate de maşini din Mexic ca şi din Europa în 2023, dar aproape de patru ori cantitatea de piese auto.
Aproape 80% dintre maşinile exportate din Mexic între ianuarie şi iulie anul acesta au mers în SUA - aproximativ 1,57 milioane de vehicule, potrivit Asociaţiei Mexicane a Producătorilor de Automobile.
Pentru Stellantis, al patrulea producător de automobile din lume, fiecare punct procentual suplimentar al taxelor vamale la importurile din Mexic ar putea reduce profiturile înainte de impozitare cu aproximativ 160 de milioane de euro, sau 1,4% din aşteptările pentru 2025, au estimat analiştii Intermonte. Asta echivalează cu între 3,6 miliarde de euro (3,8 miliarde de dolari) şi 4 miliarde de euro, conform calculelor Reuters.
Producătorul auto franco-italian este deschis să revizuiască o migrare planificată către ţările cu costuri mai mici, inclusiv Mexic, în cazul în care Trump ar impune tarife, a declarat săptămâna trecută şeful mărcii sale de pick-up Ram pentru Bloomberg.
Stellantis operează două fabrici de asamblare care produc vehicule cu marjă mare în Mexic: Saltillo, care produce pick-up-uri şi camionete Ram şi Toluca, pentru SUV-ul de dimensiuni medii Jeep Compass.
Tarifele actuale la exporturile din Mexic către Statele Unite variază între 0% şi 2,5%, în funcţie de originea componentelor, a spus Intermonte.
Aproximativ 65% dintre maşinile pe care VW le vinde în Statele Unite nu ar mai fi competitive dacă s-ar adăuga taxe la importurile din Mexic, au spus analiştii Stifel.
Fabrica sa auto din Puebla este cea mai mare din Mexic şi una dintre cele mai mari din grupul VW, producând aproape 350.000 de maşini în 2023, inclusiv Jetta, Tiguan şi Taos - toate pentru exportul în SUA, menţionează Reuters.
Afacerile producătorului german de automobile din SUA sunt mult mai expuse Mexicului decât ar fi operaţiunile sale europene.
Datele de livrare arată că Volkswagen SUA a importat de aproximativ 10 ori mai mult din Mexic până în acest an decât a importat din Europa.
VW şi Stellantis au refuzat să comenteze marţi.
Producătorii de automobile şi furnizorii vor încerca să ruleze diferite scenarii fără să ştie ce se va întâmpla, mai scrie Reuters.
"Pe baza a ceea ce am văzut cu Trump în trecut, el va folosi ameninţarea tarifelor drept pârghie", a declarat Nick Klein, un vicepreşedinte din Chicago la firma globală de logistică OEC Group. Dar este imposibil să spui ce va face.
Unele companii sunt bine poziţionate pentru a intensifica producţia din SUA, potenţial diminuând impactul tarifelor, deşi puţine au bani de aruncat în timpul recesiunii actuale.
Mercedes-Benz şi BMW ar putea produce mai mult la fabricile lor din SUA, dar noile modele ar necesita investiţii considerabile în echipamente, remarcă Reuters.
Ambii producători germani exportă maşini din SUA, ceea ce le-ar putea califica pentru rambursări de tarife.
Mai mult de jumătate din cele 410.793 de maşini construite la uzina BMW din Spartanburg, Carolina de Sud, în 2023, au fost exportate. Unele dintre acestea ar putea fi vândute la nivel local, a declarat CEO-ul Oliver Zipse analiştilor, în timpul unui apel din 6 noiembrie, relatează Reuters.
"Există o acoperire naturală împotriva posibilelor tarife", a spus el.
Creşterea protecţionismului din SUA sub preşedinţii Trump şi Joe Biden, plus şocurile lanţului de aprovizionare în timpul pandemiei de COVID, înseamnă că mulţi furnizori au investit deja în fabrici de acolo.
Investiţiile americane ale producătorilor şi furnizorilor de automobile europeni sunt în mare parte în state precum Carolina de Sud, care votează în general pentru Partidul Republican al lui Trump, evidenţiază Reuters.
Firmele europene au reprezentat 12 miliarde de dolari, sau 58%, din investiţii de 20,7 miliarde de dolari în automobile, din 2006, depăşind cele 3,8 miliarde de dolari de la firmele americane.
Aproximativ 40% dintre furnizorii de top ai statului sunt germani sau francezi.
Continental, care are fabrici în Mississippi, Ohio, Carolina de Sud şi Illinois, "urmează principiul "local pentru local. Plănuim să continuăm să investim acolo, indiferent de cine este preşedintele" şi, prin urmare, producem în SUA pentru piaţa din SUA", a declarat directorul financiar Olaf Schick.