Prima medie aferentă poliţelor de asigurare auto obligatorie RCA încheiate pentru vehicule din categoria autoutilitare şi autocamioane, pe o perioadă de douăsprezece luni, s-a menţinut în luna aprilie 2016 la acelaşi nivel ca în martie, în condiţiile în care pe segmentul de masă maximă cuprinsă între 7,5 şi 16 tone a fost înregistrată o scădere de 11%, a transmis, ieri Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
Anunţul vine în contextul unui scandal imens, în ultima vreme, pe seama tarifelor RCA, despre care transportatorii au spus că au crescut exploziv.
Pe fondul protestelor repetate ale transportatorilor, la Senat, a fost depus, recent, un proiect de lege, care, printre altele, introduce posibilitatea limitării tarifelor RCA, potrivit expunerii de motive.
ASF a precizat, ieri, că monitorizează, lună de lună, evoluţia tarifelor RCA pe principalele segmente de autovehicule, semnalele pieţei indicând intrarea într-o perioadă de stabilitate durabilă. Reprezentanţi ai pieţei sunt însă sceptici cu privire la comunicatul ASF, bănuind motive ascunse în spate.
Cristian Muntean, Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente, ne-a declarat: "Este un comunicat triumfalist al ASF, care doreşte să contabilizeze o bilă albă, pentru că în luna Iunie, aceeaşi instituţie, va fi nevoită să anunţe nişte veşti proaste pentru asiguraţii romani, cu privire la câteva societăţi de asigurări.
Vă şi nominalizez societăţile de asigurări despre care ASF va fi nevoită să facă publice rezultatele îngrijorătoare: Carpatica, City Insurance, Forte Asigurari şi Lig Asigurări.
Este un comunicat de presă de imagine, fără ca ASF să fi avut vreun merit, un comunicat de presă politic, ştiind că urmează în luna iunie o serie de informaţii negative despre piaţa de asigurări".
Potrivit ASF, în aprilie, la nivelul principalelor segmente de tonaj, piaţa a continuat să opereze recalibrări, astfel încât grupa autocamioanelor de peste 16 tone a consemnat o creştere a primei medii RCA de 4%, după ce în martie înregistrase o scădere de 3% faţă de februarie. În acelaşi timp, prima medie pentru autoutilitare cu masa de până la 3,5 tone, deţinute de persoane juridice, s-a redus în aprilie cu 3%. O ajustare tarifară de 2% a fost înregistrată şi pentru grupa autovehiculelor cu masa între 3,5 şi 7,5 tone deţinute de persoane fizice, conform Autorităţii.
Potrivit raportărilor transmise de societăţile de asigurare în cadrul procesului de monitorizare a evoluţiei tarifelor RCA instrumentat de ASF, în aprilie au fost încheiate 22.646 de poliţe pe douăsprezece luni pe această clasă de vehicule.
Pentru autovehiculele destinate transportului de persoane, prima medie RCA aferentă poliţelor pe douăsprezece luni a crescut în aprilie cu 5% faţă de martie, deşi segmentul autocarelor cu mai mult de 40 de locuri a consemnat o reducere de 3%. Grupa autocarelor cu peste 40 de locuri având ca proprietari persoane fizice a înregistrat chiar o diminuare drastică a primei medii, respectiv cu 45% în comparaţie cu luna martie, potrivit comunicatului citat. Tot cu 3% s-a redus prima medie pentru mijloacele de transport de persoane cu până la 18 locuri.
Analizând numai evoluţia tarifelor RCA pentru vehiculele încadrate în clasa de bonus B0, raportările asigurătorilor pentru aprilie arată o primă medie în scădere cu 5% pentru categoria mijloacelor de transport de persoane, respectiv în creştere cu 4% pentru categoria autoutilitare/autocamioane, mai precizează ASF.
Autoritatea consideră că piaţa RCA tinde "către o corelare cât mai fidelă a tarifelor cu daunalitatea, în condiţiile în care nu mai există argumente pentru majorări semnificative ale primelor".
Proiectul de lege privind RCA prevede ca poliţa să se încheie pe o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, în funcţie de opţiunea asiguratului, iar plata primelor de asigurare să se facă integral sau în rate, conform acordului dintre asigurat şi asigurătorul RCA.