Câştigătorul clar în cursa pentru înlocuirea petrolului rusesc la rafinăriile din Europa este ţiţeiul norvegian Johan Sverdrup, conform News.ro.
Johan Sverdrup a fost lansat în 2019, făcându-l un relativ nou venit în comparaţie cu clasa petrolului Urals din Rusia.
Vândut iniţial mai ales în Asia, o interdicţie a UE asupra importurilor de petrol rusesc pe mare, impusă în decembrie, a deschis piaţa europeană, unde gradul mediu Johan Sverdrup a devenit materie primă primară pentru rafinării din ţări precum Germania, Polonia şi Finlanda.
Acum, ruşii sunt cei care trebuie să plătească pentru călătoriile mai lungi către Asia, de unde India şi China continuă să cumpere, în timp ce Johan Sverdrup a devenit unul dintre cele mai căutate din nord-vestul Europei.
Johan Sverdrup şi Urals sunt ambele grade mediu-acre cu randamente ridicate de motorină, gradul norvegian fiind foarte apropiat de concurentul său rus, în privinţa calităţii, şi cu un conţinut mai scăzut de sulf.
Rafinăriile europene importă o mare varietate de grade din întreaga lume, inclusiv ţiţei dulce din Kazahstan, Azerbaidjan şi Africa, de exemplu, pentru producerea de naftă şi benzină.
"Johan Sverdrup a devenit un element cheie în industria petrolieră din Europa, înlocuind efectiv Urals ca grad mediu de referinţă", a declarat Viktor Katona, analist principal al ţiţeiului la Kpler.
Importurile Poloniei de petrol Johan Sverdrup prin portul Gdansk au crescut în martie la un record de peste 8 milioane de barili.
Polonia a încetat să mai primească petrol rusesc în februarie, iar rafinăria de top PKN Orlen şi-a încheiat singurul contract de aprovizionare cu Tatneft.
Rafinăria Mazeikiu a PKN Orlen din Lituania intensifică, de asemenea, achiziţiile de petrol Johan Sverdrup, luând cel puţin două transporturi luna aceasta, de aproximativ 1,2 milioane de barili.
De asemenea, acest petrol norvegian reprezintă acum cel puţin jumătate din importurile lunare de petrol ale Finlandei.
Compania Equinor din Norvegia poate produce în prezent 720.000 de barili pe zi (bpd) de petrol Johan Sverdrup, dar a spus că va explora posibilitatea de a creşte producţia la 755.000 de barili pe zi.
În timp ce Europa îşi intensifică achiziţiile, livrările de petrol Johan Sverdrup către Asia au scăzut puternic.
În 2021, cererea din Asia a depăşit 100 de milioane de barili, faţă de doar 2 milioane de barili livraţi în acest an, arată datele Refinitiv Eikon.
Ţiţeiul din Urals preia cererea din Asia, vânzările crescând de 10 ori în 2022 şi în acest an.
Vânzările de petrol Urals în Asia au egalat deja jumătate din volumul de anul trecut, indicând livrări record în 2023.
Câtva ţiţei rusesc mai ajunge şi în Europa. Bulgaria a primit o derogare a UE pentru a continua importurile de ţiţei Urals, în timp ce Slovacia, Ungaria şi Republica Cehă continuă să importe prin conducta Drujba.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.04.2023, 18:53)
Nici uncuvintel despre diferenta de pret,intre petrolul norvegian si cel rusesc