Grupul Agricover şi-a majorat veniturile şi profitul net în 2022, în ciuda unui an dificil pentru fermieri. Agricover Holding este unul dintre cei mai importanţi jucători ai agriculturii româneşti, având un portofoliu de clienţi de aproximativ 10.000 de fermieri, conform unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al Tradeville.
Holdingul reuneşte trei companii:
- Agricover Distribution S.A., care distribuie seminţe certificate pentru culturi, produse pentru nutriţia culturilor, produse de protecţie a culturilor şi combustibil;
- Agricover Credit IFN S.A., ce controlează, de asemenea, un broker de asigurări - denumit Clubul Fermierilor Români Broker de Asigurare S.R.L. - şi oferă fermierilor locali o gamă largă de produse de finanţare adaptate specificului sectorului;
- Agricover Technology S.R.L. - a dezvoltat platforma crop360 de tip "one-stop-shop", care oferă acces la soluţii agricole digitale şi integrează vânzările online şi interacţiunile bancare pentru clienţii Agricover.
Agricover Holding S.A. este deţinută în proporţie de 87,27% de Kanani Jabbar, cetăţean iranian, restul de 12,73% din capitalul social fiind deţinut de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). De asemenea, Adama Agriculture B.V., parte a grupului Syngenta, unul dintre cei mai mari producători de inputuri agricole la nivel global, deţine 10% din capitalul social al Agricover Distribution S.A.
La 31.12.2022, Grupul Agricover avea 518 angajaţi, în creştere cu 11% comparativ cu anul precedent.
• Cifrele companiilor din spatele succesului Agricover
Agricover Distribution S.A. este liderul pieţei de distribuţie a inputurilor agricole din România, livrând, în 2022, produse pentru aproximativ 8.800 de clienţi, ceea ce a generat venituri de 2,5 miliarde lei. În perioada 2016-2021, segmentul de agribusiness al Agricover a înregistrat o rată anuală compusă de creştere (CAGR) de 13,7%, semnificativ peste rata de creştere a pieţei globale, de 4,6%. Profitul net al filialei a ajuns până la aproximativ 40 miloane lei, înregistrând o majorare cu 16% comparativ cu 2021.
În ceea ce priveşte cota de piaţă pe tipuri de produse distribuite, compania a înregistrat, în 2021:
- 16,7% pentru produsele destinate protecţiei culturilor;
- 9,5% pentru seminţele certificate şi
- 8,4% pentru produsele utilizate în nutriţia culturilor.
Cu excepţia combustibililor, toate categoriile principale de produse vândute de companie au înregistrat volume în creştere, în 2022, contrar evoluţiei sectorului, unde volumele au scăzut cu circa 20%-30%, din pricina creşterii abrupte a preţurilor.
Agricover Credit IFN S.A. reprezintă un segment de business care a fost dezvoltat pentru a satisface nevoia fermierilor de a accesa finanţări specializate într-un mod facil şi nebirocratic. Valoarea contabilă brută a creditelor şi avansurilor în sold la 31.12.2022 a ajuns la 2,84 miliarde lei, marcând o majorare cu 42% faţă de finalul anului precedent. Astfel, profitul net obţinut de Agricover Credit a crescut cu 19% în 2022, până la valoarea de 65,4 milioane lei. În ceea ce priveşte rata creditelor neperformante (NPL), aceasta s-a menţinut la un nivel scăzut, de 2,9%, sub media sectorului.
În 2022, compania şi-a majorat cota de piaţă la 19,7%, în ceea ce priveşte împrumuturile agricole acordate de IFN-uri, în creştere de la 16,3%. Referitor la ponderea în totalul creditelor agricole acordate în România, compania deţine o cotă de piaţă de 6,9%, cu 1,2 pp mai mult faţă de anul anterior.
Segmentul de agrifinance al Agricover a deservit, în 2022, aproximativ 4.200 de fermieri, cu 9% mai mulţi faţă de 2021.
Agricover Technology S.R.L. a fost înfiinţată în anul 2020 cu scopul de a oferi fermierilor acces la ultimele inovaţii digitale din agricultură globală, în vederea optimizării costurilor şi a creşterii productivităţii per hectar. În acest sens, în anul 2021, compania a lansat platforma crop 360, care permite fermierilor să:
- îşi vizualizeze starea culturilor în câmp,
- îşi monitorizeze parcurile de echipamente,
- îşi gestioneze stocurile de substanţe controlat,
- interacţioneze digital cu Grupul Agricover.
Conform conducerii companiei, diferenţierea majoră faţă de soluţiile existente pe piaţă este dată de integrarea tuturor soluţiilor disponibile din piaţă într-o singură aplicaţie, eliminând necesitatea de a folosi multiple aplicaţii.
Agricover Holding şi-a listat, în 2021, obligaţiunile corporative pe Segmentul Principal al BVB, în urma celei mai mari oferte de obligaţiuni (40 miloane euro) a unei companii antreprenoriale de la BVB. Instrumentele financiare au scadenţa în martie 2026 şi oferă o dobândă de 3,5%/an la euro. De menţionat este faptul că acestea au fost oferite, în principal, către investitori instituţionali şi au o valoare nominală de 50.000 de euro/obligaţiune.
Printre sursele articolului menţionate de TradeVille în acest raport se numără rapoartele companiei, Business Magazin, Agrointel.
-----------
• Analiza TradeVille poartă următorul disclaimer:
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. TradeVille îşi propune să actualizeze raportul cel puţin anual.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 12.04.2023, 08:38)
Ce sa stea, sta tzeapa iranianului de la COWB-Agricover SA Buzau pentru rafinatzi.
Un fel de Tradeville-Vanguard.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de gigel în data de 12.04.2023, 10:11)
se face acu repede, pana nu vine recesiunea si pe baza preturilor record la cereale din 22