Realizările Sphera Franchise Group SA în primele nouă luni ale anului trecut, respectiv planurile de restructurare a Pizza Hut, pentru aducerea brandului pe profitabiliate, au fost prezentate de Valentin Budes, CFO, la evenimentul Quarterly Report din 2023, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Preţul acţiunilor Sphera a înregistrat o creştere de 77% în 2023, din care +24% de la ultima raportare.
Sphera Franchise Group, cel mai mare grup de restaurante cu servicii rapide din România, îşi desfăşoară activitatea sub umbrela a trei branduri emblematice, KFC, Pizza Hut şi Taco Bell, toate operate în sistem de franciză. Compania activează atât pe piaţa locală, care generează aproximativ 86% din vânzări, cât şi în Italia şi Republica Moldova, cele două ţări generând 12,6%, respectiv 1,4% din totalul vânzărilor grupului la finalul primelor nouă luni din 2023. Francizorul principal al grupului Sphera este compania Yum! Brands.
În octombrie 2023, Sphera Franchise Group opera 173 de restaurante (153 în România, 18 în Italia şi două în Republica Moldova), având în total 5.143 de angajaţi. În ceea ce priveşte împărţirea restaurantelor per tip de locaţie, grupul operează 109 locaţii în Food Court (pentru toate cele trei branduri), 35 de locaţii In-Line (doar pentru KFC şi Pizza Hut) şi 28 de locaţii Drive-through (pentru KFC).
Povestea Sphera începe în 1994, cu primul restaurant Pizza Hut care a fost deschis în Bucureşti, la parterul hotelului Dorobanţi, fiind primul brand internaţional care a intrat în România. Următorul brand internaţional a pătruns în ţară abia un an mai târziu. Compania este prezentă la Bursa de Valori Bucureşti din 2017, sub simbolul SFG, fiind singura companie din HoReCa inclusă în indicele principal BET, precum şi în FTSE Global Microcap şi în MSCI Frontier Markets Small Cap.
Călin Ionescu, CEO al Sphera din octombrie 2020, vine cu o experienţă de aproape 30 de ani în domeniul HoReCa, începându-şi cariera profesională în 1994, odată cu deschiderea primului restaurant Pizza Hut din România. Acesta a ocupat diverse funcţii în zona operaţiunilor înainte să fie numit pentru funcţia de CEO, participând activ în procesul de extindere a KFC şi Pizza Hut în România şi în Republica Moldova, respectiv, în 2016, a pus bazele dezvoltării KFC în Italia.
Cel mai mare acţionar al companiei este Tatika Investments, care controlează 28,6% din totalul acţiunilor, urmat de Computerland România (20,5%) şi de Wellkept Group (17%). Inclusiv fondul de pensii NN Group deţine o participaţie de aproape 9% în Sphera.
• Yum! Brands operează 57.000 de unităţi la nivel internaţional
Yum! Brands, compania din spatele brandurilor KFC, Pizza Hut şi Taco Bell, operează peste 57.000 de locaţii la nivel global, generând o cifră de afaceri de 6,84 miliarde de dolari în 2022, dintre care aproape jumătate obţinută din francizarea brandurilor sale. Compania a fost lansată pentru prima dată în 1997 sub numele de Tricon Global Restaurants, o filială a PepsiCo, dar ulterior s-a separat, fiind redenumită. În 2020, Yum! Brands s-a extins prin achiziţia The Habit Burger Grill şi vizează în continuare intrarea pe pieţe noi, respectiv extinderea la nivel global a numărului de unităţi. La finalul anului 2022, compania opera în peste 155 de ţări, cu KFC prezent în 149 dintre ele, Pizza Hut în 106, Taco Bell în 32, în timp ce Habit Burger Grill în doar trei dintre ele.
România este un punct important pentru cele trei branduri internaţionale, în special în privinţa digitalizarii, vânzările din acest segment ale KFC la nivel local, raportat la numărul total de restaurante, fiind de 70%, în timp ce media globală este de numai 40%. Numărul restaurantelor KFC în Europa Centrală şi de Est a ajuns la 1.000 de unităţi, Sabir Sami, CEO-ul KFC la nivel global, venind să sărbătorească recent în România, cu toate că al 1.000-lea restaurant nu a fost inaugurat în ţară noastră.
• KFC generează cea mai mare parte din cifra de afaceri a Sphera
În cadrul evenimentului Quarterly Report din 2023, Valentin Budes, CFO-ul Sphera, a prezentat principalele realizări ale companiei în primele nouă luni ale anului şi evoluţia acesteia în ultimii doi ani, precizând: "În 2023 vedem o recunoaştere a eforturilor noastre, cu o evoluţie a preţului (acţiunii) de peste 70%".
Compania evidenţiază că brandul KFC generează cea mai mare parte din cifra totală de afaceri, dar şi performanţa de a aduce KFC Italia pe profitabilitate în primele nouă luni din 2023: divizia a înregistrat o valoare pozitivă a EBITDA, de 12,2 milioane de lei (faţă de o valoare EBITDA de -2 milioane de lei în perioada similară a anului 2022), cu o marjă EBITDA de 9% pentru anul trecut. În acelaşi timp, KFC Italia a înregistrat un profit net de 1,2 milioane de lei, faţă de o pierdere netă de 9,6 milioane de lei înregistrată în primele nouă luni din 2022.
Povestea este aproape similară şi pentru Taco Bell, brandul dedicat consumatorilor tineri, care a încheiat cele nouă luni cu o valoare EBITDA de 3,5 milioane de lei (+122% faţă de primele nouă luni din 2022), dar cu un rezultat net negativ, de -0,7 milioane de lei, faţă de -2,5 milioane de lei în anul anterior, lăsând loc de creştere pentru cel mai tânăr brand al grupului, care a intrat pe piaţa locală abia în 2017. Intrarea pe piaţa din România a reprezentat, totodată, lansarea brandului în Europa Centrală şi de Est, fiind, la momentul respectiv, singurul restaurant Taco Bell pe o rază de 1.000 de km. O statistică realizată în 2022 arată că, de la intrarea pe piaţa locală, Taco Bell a vândut un taco pe minut, servind peste 10 milioane de clienţi.
"În ultimii doi ani am reuşit să rezolvăm două dintre provocările majore ale grupului nostru, şi anume, trecerea în aria pozitivă a două entităţi din portofoliul nostru: KFC Italia şi Taco Bell. În continuare, concentrarea totală a echipei manageriale rămâne rezolvarea ultimei provocări, şi anume, cea legată de Pizza Hut, în vederea trecerii în partea pozitivă, a profitabilităţii", a declarat CFO-ul grupului în cadrul evenimentului Quarterly Report, potrivit TradeVille.
Sphera demarează activităţi concrete pentru îndeplinirea obiectivului de profitabilitate a brandului Pizza Hut, reuşind să ajungă la un acord de rearanjare a reţelei, fapt care s-a concretizat prin închiderea a 13 unităţi. Închiderile vin însă cu o "securizare majoră" a vânzărilor, pentru că acestea vor fi transferate către unităţi deja existente, din proximitatea celor închise. Practic, compania a realizat o unificare a celor două canale pe care activa brandul, Pizza Hut Delivery şi Pizza Hut Dine-In, sub brandul Pizza Hut. Odată realizată unificarea, Sphera a sesizat o suprapunere a hărţilor de livrare, ca rezultat al faptului că, în pandemie, au extins capacitatea de livrare şi în locaţiile Dine-In, şi, prin urmare, a decis închiderea celor 13 unităţi pentru o eficientizare a costurilor. Compania e încrezătoare că această mişcare va aduce brandul pe profitabilitate începând cu 2024, obiectivul final fiind să genereze o marjă EBITDA de cel puţîn 10% în următorii doi ani.
"Analiza sezonalităţii ne arată o evoluţie ascendentă, de la un trimestru la altul, începând cu primul trimestru şi terminând cu cel de-al patrulea trimestru din 2023. De aici şi aşteptări foarte mari pentru performanţa vânzărilor din trimestrul patru", a mai declarat domnul Budes. Creşterea cifrei de afaceri înregistrată de grupul Sphera în primul trimestru din 2023 a fost de 31,2%, în timp ce, în cel de-al treilea trimestru, creşterea a fost de 35,3%.
• Acţiunea Sphera - a treia cea mai performantă din indicele BET, în 2023
Preţul acţiunilor Sphera a înregistrat o creştere de peste 77% în 2023, fiind a treia cea mai performantă companie din indicele BET, după TTS (+135%) şi BVB (+92%). De la ultima raportare financiară, din 15 noiembrie, preţul acţiunilor companiei a crescut de la 20 la 24,8 lei, marcând un avans de 24%. Rulajul tranzacţiilor s-a ridicat la aproape 12 milioane de lei în această perioadă, însemnând aproape 25% din valoarea totală înregistrată în 2023. Prin comparaţie, indicele BET a marcat o creştere de 31% în acest interval. Creşterea din ultima lună include şi reacţia investitorilor la recomandarea "Strong BUY" din partea analiştilor de la Swiss Capital, care au estimat un preţ ţintă pentru următoarele 12 luni de 30,2 lei, însemnând un avans de 47% faţă de data realizării analizei.
Raportat însă la preţul de listare, acţiunile Sphera se tranzacţionează încă cu un discount de aproape 14,5%, discount care, potrivit analiştilor, va fi recuperat în 2024.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Sphera
Oportunităţi
- Obiective: Grupul Sphera îşi propune să livreze rezultate bune în fiecare an, cu o marjă EBITDA de cel puţin 10% la nivel consolidat, în timp ce îşi doreşte să crească încrederea investitorilor în activitatea companiei. Sphera şi-a bugetat pentru anul 2023 vânzări în restaurante în valoare de 1,6 miliarde de lei, o marjă EBITDA normalizată de 10,2% şi un profit net normalizat de 83,4 milioane de lei. În primele nouă luni, compania a reuşit să realizeze deja peste 67% din valoarea bugetată pentru vânzări, o marjă EBITDA normalizată de 8,8% şi 51% din profitul net prognozat, fiind convinsă că îşi poate atinge obiectivele până la finalul anului, în aşteptarea unui ultim trimestru foarte bun, din punct de vedere al sezonalităţii.
- Număr de restaurante în creştere: compania îşi propune să atingă un număr de 50 de restaurante Taco Bell, în timp ce, pentru KFC, compania vede un potenţial de 200 de restaurante. În prezent, compania operează 122 restaurante KFC, 35 Pizza Hut şi 15 unităţi Taco Bell.
- Grad mic de îndatorare: Sphera este o companie foarte puţin îndatorată, cu o valoare a indicatorului Datorie Netă/EBITDA de doar 0,4. În acelaşi timp, grupul generează foarte mult cash, toţi furnizorii fiind plătiţi în avans.
- Dividende: În 2023, Sphera a distribuit dividende cu un randament cumulat de 8%, primul în martie şi al doilea în octombrie, de 0,5155 lei/acţiune, respectiv de 1,16 lei/acţiune.
- Programul Harvest: Sphera se conformează standardelor internaţionale de sustenabilitate, încercând să limiteze risipa alimentară, acesta fiind principalul risc ESG la care compania este expusă. "Prin programul Harvest, Sphera donează toată materia primă de peste zi, care nu a fost folosită, diverselor centre care o pot transforma într-o masă caldă pentru persoane din categoriile defavorizate", declară Monica Eftimie, Director de Marketing la Sphera.
- Evaluare: În timp ce francizorul Yum! Brands se tranzacţionează la un P/E de 25, potrivit Seeking Alpha, Sphera are un P/E de 15, ceea ce o face mult mai atractivă pentru investitori.
Riscuri
- Exit din Sphera: Transilvania Investments Alliance, societate de investiţii financiare listată la BVB şi acţionar majoritar în multe companii de turism, şi-a vândut, în luna noiembrie, deţinerea de 38.018 acţiuni pe care o avea în Sphera, valoarea tranzacţiei ridicându-se la 686.225 lei.
- Provocări macro: Pe parcursul celor 30 de ani de activitate, compania a trecut prin multiple provocări, de la hiperinflaţie şi instabilitate economică, la crize financiare, pandemie, război şi problemele lanţului logistic, inclusiv demisii şi schimbări de management. Cu toate acestea, grupul Shpera a reuşit să treacă de fiecare provocare, schimbarea de management oferind companiei perspective noi, alimentate de o vastă experienţă, a cărei prezenţă nu se va lăsa aşteptată în rezultatele şi obiectivele companiei în următorii ani. Călin Ionescu, CEO al Sphera, a afirmat într-un podcast: "În perioadele de criză, ne-am axat tot timpul pe dezvoltare, ca să ieşim mai puternici din ea, să construim şi viitorul în acelaşi timp".
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, BVB, prezentare Quarterly Report, smark.ro, Sphera Group, primaplay.ro, Reuters, Yum! Brands, Statista, nrn.com, economica.net, adevarul.ro, Seeking Alpha.
---------------------------------------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.