Producătorul chinez de maşini electrice XPeng Inc. a raportat recent rezultate peste aşteptări pentru anul 2023. Creşterea a fost generată de un volum îmbunătăţit de maşini livrate, dar războiul preţurilor s-a resimţit la nivelul marjei de profit, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille
Directorul general vede aceste rezultate ca pe un semn al succesului strategiilor de reducere a costurilor şi îmbunătăţirii operaţionale. În plus, acesta dezvăluie planuri optimiste pentru lansarea a peste 30 de modele noi în următorii trei ani, marcând începutul unui ciclu major de produse.
XPeng este o companie de tehnologie chinezească şi producător auto care doreşte să revoluţioneze mobilitatea electrică. Compania a fost cofondată în 2014 de doi foşti directori executivi ai GAC Group, cu experienţă în domeniul tehnologiei auto, cercetării şi dezvoltării. Proiectul s-a bucurat de mulţi investitori importanţi în prima etapă, precum Xiaomi şi Alibaba. Printre investitorii instituţionali chinezi şi internaţionali cunoscuţi s-au numărat Foxconn şi IDG Capital.
XPeng pune accent pe inovaţia tehnologică şi dezvoltarea sistemelor de conducere autonomă. Compania a lansat propriul sistem de conducere autonomă, numit XPILOT, care integrează funcţionalităţi de asistenţă pentru conducere şi poate permite vehiculului să ofere suport pentru condusul autonom.
Ca parte a planurilor sale de extindere, Xpeng şi-a propus să-şi consolideze prezenţa pe piaţa internaţională, inclusiv în Europa. Compania a semnat parteneriate strategice cu diverse companii şi instituţii din domeniul tehnologiei şi infrastructurii EV (Electric Vehicles) şi a început să comercializeze două dintre modelele sale în Europa, SUV-ul XPeng G9 şi sedanul XPeng P7, care pot fi acum comandate în Danemarca, Norvegia, Olanda şi Suedia.
În plus, compania a încheiat anul trecut un parteneriat cu Volkswagen pentru a dezvolta maşini electrice pentru piaţa din China.
He Xiaopeng, directorul executiv al companiei, este şi unul dintre fondatorii acesteia. Înainte de a se aventura în industria automobilelor, He Xiaopeng s-a remarcat în sectorul tehnologic ca şi cofondator al UCWeb, un furnizor de software şi servicii de internet mobil, care a fost achiziţionat de Alibaba. Acesta este o figură proeminentă în industria vehiculelor electrice din China, împărtăşind adesea idei despre viitorul transportului şi despre rolul tehnologiei în modelarea soluţiilor de mobilitate durabilă pentru administraţia de la Beijing.
Din structura acţionariatului companiei fac parte 278 de instituţii, care însumează aproximativ 15,2% din acţiuni. Printre principalele instituţii se numără Jane Street Group, Primecap Management Company, Goldman Sachs, Albaba Group, Bank of America şi Morgan Stanley. Conform YahooFinance, persoanele cu rol de conducere deţin numai 1,18% din acţionariat. Aceste cifre confirmă ipoteza conform căreia acţiunile companiilor chinezeşti sunt deţinute majoritar de către investitorii de retail.
• Sectorul EV din China, în expansiune
Sectorul vehiculelor electrice din China cunoaşte o expansiune remarcabilă în ultimii ani, având în frunte companii inovatoare ca XPeng, Li Auto, Nio şi BYD. Acestea, în ciuda provocărilor, rămân optimiste privind viitorul, anticipând o cerere în creştere. Susţinute de politici guvernamentale favorabile, aceste companii nu doar că domină piaţa internă, dar încep să se extindă şi în Europa, provocând îngrijorare printre giganţii auto tradiţionali precum Volkswagen şi Renault. În răspuns, UE a iniţiat investigaţii asupra subvenţiilor statului chinez, încercând să frâneze această expansiune.
China îşi accelerează tranziţia spre o economie verde, cu un obiectiv ambiţios ca 20% din vehiculele noi vândute până în 2025 să fie New Energy Vehicles (NEV), un target deja depăşit în 2022. Până în 2035, NEV-urile ar trebui să domine piaţa auto nouă, un scenariu care devine din ce în ce mai probabil. Această ascensiune se bazează pe o piaţă uriaşă, forţa de muncă accesibilă şi controlul asupra lanţului de aprovizionare. Totuşi, concurenţa acerbă şi un război al preţurilor în sector au redus marjele de profit, afectând industria. Războiul preţurilor a dus la creşterea vânzărilor, dar a ameninţat profitabilitatea la nivelul întregii industrii. Anul trecut, industria auto din China a înregistrat o marjă de profit de doar 5%, mai mică decât cea din 2022, de 5,7%, şi decât cea din 2021, de 6,1%.
CEO-ul XPeng, He Xiaopeng, vede aceste provocări ca pe o oportunitate pentru dezvoltare, pregătind compania pentru o competiţie şi mai intensă. Li Auto şi Nio îşi ajustează strategiile pentru a stimula vânzările, fie prin reduceri de preţuri, fie prin lansarea de noi mărci pentru piaţa de masă.
XPeng este în competiţie directă cu Tesla în ceea ce priveşte oferta de produse şi poziţionarea preţurilor, fiind forţată să-şi reducă preţurile după mişcările agresive ale Tesla de anul trecut. Aceste ajustări de preţ pun presiune pe termenul de atingere a profitabilităţii până în 2025, evidenţiind dinamica intensă şi provocările pieţei vehiculelor electrice din China.
• Marja de profit a XPeng suferă
XPeng a raportat o pierdere operaţională de 289 de milioane de dolari pentru 2023, la venituri de peste 1,8 miliarde de dolari, depăşind aşteptările Wall Street, care anticipau o pierdere mai mare, de 448 de milioane de dolari şi venituri uşor mai mici. Compania a obţinut o dinamică de 154% a veniturilor, determinată de o creştere cu 162% a vânzărilor de vehicule, la 1,70 miliarde de dolari, şi de o creştere cu 71,6% a serviciilor şi a altor venituri, la 114,2 milioane de dolari.
În ultimul trimestru, XPeng a livrat 60.158 de unităţi, un salt semnificativ de la 22.204 unităţi în al patrulea trimestru al anului precedent. Deşi vânzările s-au îmbunătăţit, războiul de preţuri a comprimat marjele de profit. Marja brută de profit a companiei pentru al patrulea trimestru s-a situat la 6,2%, o scădere de 2,5 puncte procentuale faţă de anul precedent, dar a marcat o îmbunătăţire considerabilă faţă de marja negativă de 2,7% din al treilea trimestru.
Pe o bază ajustată, excluzând elementele nerecurente, pierderile per-ADS (American Depositary Share) de 0,28 dolari au fost considerabil mai bune decât estimarea consensuală FactSet, care indică o pierdere de 0,41 dolari. Directorul general a subliniat că strategiile companiei de reducere a costurilor prin progrese tehnologice, alături de îmbunătăţiri operaţionale, încep să dea rezultate pozitive, care vor continua şi pe parcursul anului.
• Perspective optimiste
XPeng îşi propune un viitor ambiţios, estimând livrarea a 21.000 - 22.500 de vehicule în primul trimestru. Acest lucru urmează unei performanţe de 12.795 de vehicule livrate în primele două luni ale anului, indicând o creştere semnificativă în martie. Această creştere este notabilă, mai ales dacă luăm în considerare impactul vacanţei de Anul Nou Lunar 2023 şi reprezintă un salt considerabil de la aproximativ 7.000 de unităţi livrate în luna martie a anului precedent.
Compania anticipează că veniturile pentru acest trimestru vor fi cuprinse între 800 şi 860 de milioane de dolari, marcând o creştere substanţială faţă de 560 de milioane de dolari anul trecut. Totuşi, această prognoza este inferioară aşteptărilor consensului FactSet de 1,5 miliarde de dolari.
În ciuda acestor proiecţii financiare pe termen scurt şi a provocărilor actuale de pe piaţa chineză a vehiculelor electrice, directorul general Xiaopeng He este optimist în ceea ce priveşte viitorul XPeng, subliniind iniţierea unui "ciclu de produse importante". În următorii trei ani, XPeng intenţionează să lanseze peste 30 de modele noi, semnalând o strategie de expansiune robustă, notează TradeVille
• Acţiunile XPeng au scăzut cu peste 30% de la începutul anului
Raportul financiar pentru al patrulea trimestru a dus la o creştere a cotaţiei acţiunilor în şedinţa de tranzacţionare pre-market din 19 martie cu până la 5%, dar scăderea mai mare a pieţei, generată de aşteptările privind decizia Fed din SUA a condus la o volatilitate ridicată ce a dus la performanţă modestă, de +0,71%.
Rezultatele financiare pozitive ale XPeng nu au impulsionat sectorul mai larg al vehiculelor electrice, după cum reiese din performanţa negativă a acţiunilor NIO şi Li Auto. În ciuda succesului XPeng, sectorul s-a confruntat cu provocări, cu o scădere medie de aproximativ 23% de la începutul anului până în prezent în rândul celor cinci acţiuni (NIO, Li Auto, XPeng, BYD, Tesla). Îngrijorările investitorilor se concentrează asupra creşterii cererii şi a marjelor de profit, exacerbate de scăderea preţurilor vehiculelor electrice.
Acţiunile XPeng, în special, au înregistrat o scădere de peste 30% de la începutul anului până în prezent, un contrast semnificativ cu tendinţele mai largi ale pieţei observate în iShares MSCI China ETF şi în indicele S&P 500, care au arătat mai multă stabilitate.
Toate acţiunile EV din China menţionate, inclusiv Tesla, se tranzacţionează sub mediile lor mobile de 200 de zile, iar mediile de 50 de zile sunt, de asemenea, deasupra preţului curent, ceea ce indică o slăbiciune a pieţei pe termen scurt.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Xpeng
Oportunităţi
-BUY: Analiza valorii intrinseci sugerează că acţiunile XPEV sunt semnificativ subevaluate. Cu o valoare intrinsecă de 15,87 dolari în comparaţie cu preţul din piaţă actual, de 9,89 dolari, indică faptul că XPeng este subevaluată cu 38%. În plus, potrivit AlphaSpread, preţul ţintă al analiştilor de pe Wall Street pentru XPeng este de 17,56 dolari. Acest preţ ţintă sugerează o apreciere anticipată de aproximativ 80% faţă de preţul actual din piaţă.
-Perspectivele pieţei vehiculelor electrice: Acestea rămân în continuare favorabile pe termen lung, lucru evidenţiat chiar de Elon Musk, care consideră că, până în 2030, Tesla ar putea vinde un număr triplu faţă de actualele vânzări ale celui mai mare producător din lume Toyota (10 milioane). XPeng activează în acelaşi segment cu Tesla, dar continuă să întâmpine obstacole pentru a atinge profitabilitatea, din cauza focusului pe piaţa chineză, care este foarte segmentată. Guvernul chinez a anunţat recent un pachet de măsuri de sprijinire a creşterii economice, care ar putea fi benefic şi pentru industria chineză a vehiculelor electrice. În cazul în care industria chineză a vehiculelor electrice începe să dea semne că îşi recapătă ritmul de creştere, acest lucru ar putea fi benefic pentru preţul acţiunilor.
-Rezerve de numerar importante: În ciuda dificultăţilor din prezent, compania a reuşit chiar să îşi crească lichidităţile până la 6,5 miliarde de dolari, ceea ce îi oferă un tampon de mai mult de 5 ani, în cazul în care pierderile se menţin la nivelul actual.
Riscuri
-Competiţia agresivă: Investiţia în XPeng prezintă câteva riscuri pe termen scurt din cauza competiţiei puternice, în principal cu producătorul Tesla, dar şi a costurilor ridicate de producţie care au împins termenul de atingere a profitabilităţii până în 2025.
-Proiectul maşinii zburătoare nu prea zboară: Chiar dacă firma de consultanţă Roland Berger se aşteaptă ca până în 2050 să existe peste 160.000 de vehicule zburătoare în întreaga lume ca taxiuri aeriene, există numeroase provocări care împiedică adoptarea pe scară largă în prezent. Printre acestea, majoritatea oraşelor din lume nu sunt pregătite cu infrastructura necesară pentru a face eVTOL-urile accesibile pe scară largă şi perspectiva unui număr mare de aparate zburătoare de jumătate de tonă, care ar putea fi sau nu robotizate, va fi probabil privită cu extremă prudenţă. În plus, compania nu este singura în acest spaţiu. Giganţi precum General Motors şi Hyundai lucrează la dezvoltarea de eVTOL-uri viabile pentru o mare varietate de scopuri în întreaga lume.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, Barron's, YahooFinance, EastAsiaForum, CAAM.org, MarketWatch, TradingView, AlphaSpread, SeekingAlpha.
---------------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.