Trăiască planurile liberalilor social- democraţi pentru propăşirea României!

Călin Rechea
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 3 iulie 2020

Călin Rechea

Un singur lucru este suficient pentru a afirma că "Planul naţional de investiţii şi relansare economică" este doar o formă fără fond şi perspective: lipsa noţiunii de "liberal" sau a variantei "liberalizare" şi prezenţa de prea multe ori a termenului "subvenţie" în cele peste 150 de pagini de iluzii deosebit de costisitoare.

În document se aminteşte doar de plata unor indemnizaţii pentru "profesii liberale". Asta este tot, dar suficient pentru a demonstra că aceşti politruci care ne "guvernează" nu pot şi nu vor să de desprindă de concepţia "ţara ca o pradă". Acesta a fost adevăratul program de guvernare din ultimele trei decenii, indiferent de culoarea politică declarată a celor care s-au perindat la conducere.

În schimb apare noţiunea de "subvenţionare" de peste 30 de ori, o noţiune aflată în contradicţie totală cu noţiunea de "dezvoltare sustenabilă". Pe ce criterii se vor aloca subvenţiile şi cum se va face diferenţa între firmele viabile şi cel zombi?

Subvenţionarea contribuie, de fapt, la crearea unei structuri economice fragile şi puţin adaptabile, unde este subminată puternic motivaţia pentru creşterea competitivităţii.

Unul dintre punctele "forte" ale planului o constituie elucubraţia privind cei 3.000 de kilometri de autostradă.

Oare mai rămâne teren pentru agricultură, în condiţiile în care este sigur că studiile de fezabilitate vor porni de la cel puţin 8 benzi pe sens? Sau nu este nevoie de aşa ceva, deoarece se va construi şi o reţea de porţi stelare pentru comerţul agricol intergalactic?

Chiar dacă s-ar construi 10.000 de km de autostrăzi în locul celor 3.000 de km promişi, singurul rezultat ar fi doar "formarea" unor noi milionari sau miliardari din contractele cu statul, dacă nu se aplică măsuri drastice de liberalizare economică şi încurajare a spiritului antreprenorial.

Nişte liberali adevăraţi ar trebui să depăşească nivelul declarativ în ceea ce priveşte libertatea economică a cetăţenilor şi nu ar trebui să se teamă că independenţă economică creată pe aceste baze ar putea să le reducă bazinul electoral.

La prezentarea planului, preşedintele Iohannis a declarat că "relaţia dintre stat şi cetăţean este continuu îngreunată de absenţa pe scară largă a serviciilor publice digitale".

Dar oare nu ar trebui evaluat mai întâi obiectiv gradul de utilitate al serviciilor publice, astfel încât să fie reformată radical însăşi relaţia dintre stat şi cetăţean prin eliminarea relaţiei de suzeranitate actuale? De câte dintre acestea este cu adevărat nevoie? Abia după eliminarea completă a celor inutile sau redundante are sens digitalizarea pe scară largă.

Digitalizare fără restructurarea fundamentală a unui aparat birocratic monstruos şi a unei structuri de reglementare supradimensionate? Nu este doar inutilă, ci ar putea avea consecinţe extrem de grave, chiar dacă probabilitatea acestora este foarte scăzută: s-ar putea ajunge în stadiul în care digitalizarea să ofere aparenţa eficienţei pentru aparatul birocratic, fără a-i schimba deloc natura.

În program se mai arată că "România trebuie să privească mai departe de creşterile conjuncturale înregistrate în ultimii ani şi să se orienteze spre un model al schimbărilor structurale care să asigure o creştere durabilă".

Dar ce măsuri presupune îndreptarea către un astfel de ideal, în condiţiile în care economia ţării noastre a fost "reconstruită" în jurul consumului pe datorie, care a avut ca rezultat adâncirea dezechilibrelor fiscale şi, implicit, a celor externe, şi a financializării.

O astfel de economie financializată depinde şi astăzi, la mai bine de un deceniu de la faza acută a crizei financiare globale, de bula de pe piaţa imobiliară rezidenţială şi comercială pentru a-şi etala "performanţa".

Reformarea şi restructurarea ei nu poate fi realizată prin acest aşa-numit program de investiţii, mai ales în condiţiile în care Banca Naţională menţine o politică monetară ultrarelaxată şi încearcă să menţină costurile de finanţare ale guvernului la un nivel artificial.

În condiţiile în care instituţia monetară a statului român nu doreşte să îşi asume cu adevărat independenţa, singura soluţie pentru instituirea unei restricţii bugetare puternice şi reducerea drastică a deficitelor gemene este transformarea BNR în Consiliu Monetar.

Şocul economic şi social va fi extrem de dur, dar nu prea mai există alternative, în special dacă autorităţile doresc intrarea ţării în zona euro înainte de sfârşitul deceniului viitor, care este condiţionată, bineînţeles, de supravieţuirea uniunii monetare până atunci.

Structura nenumăratelor "scheme" ale planului de relansare economică nu ar fi fost completă fără cele dedicate energiei verzi. Acestea nu sunt doar iluzorii, ci reprezintă căi de risipă iresponsabilă a unor resurse financiare care nici măcar nu există, ci sunt împrumutate. În plus, costurile energiei vor creşte accelerat, după cum arată exemplul Germaniei, iar povara va deveni insuportabilă pentru populaţie.

Pentru ca planul să fie complet, programele iluzorii nu puteau fi însoţite decât de surse la fel de iluzorii de finanţare, dintre care se remarcă fondurile europene, în special sumele alocate din programul de combatere a efectelor pandemiei, cu o valoare totală de 750 de miliarde de euro.

Este complet iresponsabil din partea autorităţilor să creeze speranţe deşarte pe baza unor resurse financiare sublime, dar care lipsesc cu desăvârşire.

La preluarea preşedinţiei Consiliului UE de către Germania, cancelarul Angela Merkel a declarat că statele membre sunt încă foarte departe atât în ceea ce priveşte constituirea fondului de combatere a efectelor pandemiei cât şi în privinţa următorului buget comunitar, conform unei ştiri Bloomberg.

În aceste condiţii, declaraţia ministrului Florin Cîţu la prezentarea planului naţional de investiţii, conform căreia "România a stat la masă cu Comisia Europeană şi a fost tratată ca un partener egal", nu poate fi inclusă decât în categoria încercărilor umoristice nereuşite.

Despre ce egalitate poate fi vorba pentru ţările care cer mereu bani pentru dezvoltare, iar reprezentanţii statelor respective nu au nicio problemă în a da dovadă de lipsa unei demnităţi deosebit de înjositoare pentru ţară?

Acesta este şi motivul pentru care preşedintele şi premierul nu au avut retineri în promovarea unui plan complet lipsit de realism şi conţinut.

Actuala structură birocratică, atât la nivel central cât şi la nivelul administraţiilor locale, garantează un singur lucru: risipa banilor împrumutaţi.

Pentru urmaşii noştri nu vor rămâne decât datoriile şi un stat eşuat.

Opinia Cititorului ( 9 )

  1. Nu e liberalism e fascism. Stapanii planetei s-au gandit asa: "Bai nene, capitalismul asta, bazat pe consum, e pe moarte, sclavii au prea putini bani ca sa-l sustina... hai sa-l conectam artificial la aparate (bancile centrale) si sa-l mai tinem in viata vreo 10 ani pe structura econmica actuala, prin intermediul unui stat fascist".

    De ce fascist? Pentru ca resursele trebuie gestionate si alocate cu mana forte in cercul inchis: banci-guverne-corporatii, iar populatia nemultumita trebuie tinuta sub control cu tehnologia si cu armata. Cam asta e modelul pentru orizontul 2020-2030. Deci nu e vorba de vreun plan liberal ci de unul FASCIST croit sa tina corporatiile in viata cu ajutorul statului si bancilor centrale.

    Planul Orban e iluzoriu... cele 100 de miliarde de euro nu exista, sunt ca minutele "nelimitate" la Vodafone, pentru care platesti dar utilizezi maxim 200 de minute lunar.. Cam asa e si cu astia.. vom absorbi maxim 3 miliarde de euro anual ca si pana acum.. deci 15 miliarde in cei 5 ani.. in cel mai fericit caz iar acesti bani nu vor ajunge in proeicte ci se vor invarti in aceeasi morisca care nu produce bunastare ci averi pentru unii.  

    Una dintre cele mai bune opinii pe care le-am citit despre planul de dezvoltare ....

    Liberalii vind aceeasi poveste frumoasa pe care a vindut-o si Dragnea cu ai lui.

    Dar uneori, daca nu mereu :)), sunt de-a dreptul penibili, cum este cazul cu: "România a stat la masă cu Comisia Europeană şi a fost tratată ca un partener egal".

    Pai ce vroiai, mai Citule, sa te ia de guler si sa te dea afara, eventul si cu un sut in fund? "Ca cam" asta ar fi meritat reprezentantii statului roman, dupa toata neputinta, nemernicia si ipocrizia aratate de ei Uniunii in ultimii ani.  

    V-ati legat de subventii.. inteleg riscul ca banii sa ajunga la firme zombi, si nu la cele viabile. si bancile mai acorda credite neperformante.. dar cum ar trebui impulsionata economia? asteptand ca oamenii sa consume din nou, iar sel ectia sa se faca ”natural”? e o perioada dificila, nu cred ca vom inventa noi roata economiei si nici politicienii nu vor acorda subventii cu riscul prabusirii si mai rau a economiei.

    in schimb ”kilometrajul” de autostrada e penibil si frizeaza orice logica a modului in care s-au miscat lucrurile in tara in acest domeniu. M-am amuzat copios la pasajul referitor la terenul agricol si portile stelare si comertul agricol intergalactic! :))))  

    1. Nu se doreste ca oamenii sa consume din nou. Pentru deficitul de consum au fost inventate bancile centrale. Statul se imprumuta de la ele si sustine deficitul de cerere agregata, apoi cetateanul trebuie sa plateasca o datorie pe care nu a facut- o el, pentru rambursarea acestor imprumuturi. E o escrocherie de talie mondiala care, tehnic, merge. Daca nu se imprumuta sclavii sa genereze consum, se imprumuta statul in contul lor si ei doar vor avea de plata. E o super mega schema Ponzi.

    sa se uite putin si peste modul in mare parte defectuos in care functioneaza economia tarii.

    Avem doua tipuri de oameni de afaceri: unul care face afaceri private, isi vede de treaba, si pune baze teminice economiei, si unul care face afaceri cu statul, care practic distruge bazele economiei tarii, prin modul in care-si organizeaza afacerile. 

    Acest ultim grup este constituit in general de oameni politici, ale caror afaceri merg atit timpcit sunt la putere. Acesta este si motivul pentru care nu s-au putut constitui in timp intreprideri puternice. Intreprinderile isi iau avint, pe urma falimenteaza. 

    Tot din acest grup fac parte si afacerile "securistilor", care merg indiferent de cine-i la conducere, dar prin modul in care se desfasoara aceste afaceri distrug concurenta si prin asta bazele economiei. 

    Lucrurile astea trebuie analizate, evidentiate si cele neconforme eliminate.

    Si cine sa faca acest lucru, altcineva decit specialistii si opinia publica informata? 

    1. Foarte corect!

      "Si cine sa faca acest lucru, altcineva decit specialistii si opinia publica informata?" 

      Din pacate opinia publica nu poate lua masuri. Este datoria administratiei si a justitie, care sunt cum sunt, parte din sistemul cancerigen.

      Poate ar trebuii reformat DNA-ul. Recrutati economisti, juristi, IT-isti si cativa ingineri din mediul privat, firme de consultanta sau care au studiat/lucrat in strainatate si nu au legaturi cu oamenii din sistem. Din pacate categoriile astea de oameni sunt extrem de scumpi. 

      DNA = Politia statului paralel care face jocurile FIAREI externe... deci actioneaza la comanda politica pentru a anihila oameni care au refuzat inregimentarea.

    Jos palaria pentru acest articol si la mai multe!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb